Jak prowadzić ekologiczne biuro?
Świadomość ekologiczna w Polsce stale rośnie. Zarówno przedsiębiorcy, jak i odbiorcy ich usług coraz częściej zwracają uwagę na to, jak prowadzić biznes z poszanowaniem środowiska. Na początek warto zadbać o proste proekologiczne rozwiązania niewymagające dużych nakładów. Poznaj kilka stosunkowo łatwych do wdrożenia i efektywnych działań, które warto zaadaptować w biurze albo przestrzeni lokalu usługowego.
O czym przeczytasz w artykule:
- W co wyposażyć ekologiczne biuro?
- Jak motywować pracowników do ekologicznych zachowań w biurze?
Czytaj też: Jak umiejętnie komunikować, że Twoja firma jest eco-friendly?
Wyposażenie ekologicznego biura
Niezależnie od tego, czy wynajmujesz dużą przestrzeń biurową czy jednoosobowy gabinet w coworkingu, masz duże pole do popisu w kwestii urządzania ekologicznego biura. Oczywiście skala działań może być różna, ale wprowadzanie „zielonych” zachowań do codziennych praktyk sprawdzi się w każdych warunkach. Także w przypadku, gdy Twoja firma prowadzi lokal usługowy – w tej sytuacji prośrodowiskowe działania mogą pomóc Ci zjednać sobie klientów i znaleźć stałych odbiorców usług wśród osób szczególnie czułych na kwestie związane ze środowiskiem. Od czego więc zacząć urządzanie ekologicznego biura czy przestrzeni usługowej?
- Segregacja śmieci – podstawowym odpadem w biurach jest zazwyczaj papier. To świetny surowiec do recyklingu, bardzo łatwo jednak go zabrudzić. Dlatego zadbaj o to, by ustawić kosze na śmieci do segregacji, a w ich okolicy zawieś czytelne informacje o tym, co gdzie wrzucać. Dobrym pomysłem jest też zrezygnowanie z pojedynczych kubłów rozstawionych po biurze, na przykład w okolicy biurek czy w salkach konferencyjnych. Ich obecność sprawia, że ludzie wyrzucają tam odpadki bez segregowania – a tego przecież chcemy uniknąć.
- „Kranówka” zamiast wody butelkowanej – w większości miast Polski woda w kranie jest zdatna do picia. Zrezygnuj więc z zamawiania wody butelkowanej do biura. Zamiast tego wywieś w okolicy kranu infografiki informujące o korzyściach „kranówki”, możesz też dla pewności zlecić zbadanie jej jakości w sanepidzie albo zamontować na kranie filtr, który oczyszcza wodę płynącą w rurach. Wyposaż też kuchnię w karafki i szklanki, aby móc podać je kontrahentom na spotkaniu albo wystawić na stoliku przy wejściu do sklepu czy salonu dla klientów. Dobrym pomysłem będzie też zapewnienie mięty, cytryny dla osób, którym „surowa” woda nie smakuje. Alternatywą może być też zamawianie wody w dystrybutorach.
- Ekologiczne drukowanie – zamiast białego papieru do drukarki kup w hurtowni taki z recyklingu. Sprawdzi się równie dobrze mimo ciemniejszego odcienia przynajmniej na potrzeby wewnętrzne – jeśli to dla Ciebie ważne, umowy czy dokumenty dla kontrahentów możesz wciąż drukować na kartkach wysokiej jakości. Promuj też ograniczanie drukowania (w końcu większość rzeczy można przeczytać z ekranu komputera) oraz drukowanie dwustronne.
- Zmywarka zamiast mycia ręcznego – zwłaszcza jeśli na co dzień w biurze przebywa wiele osób. Pozwala ona zmniejszyć zużycie wody trzykrotnie w stosunku do tradycyjnego mycia naczyń. Warto przeszkolić pracowników z jej obsługi i uczulić ich na to, by włączali mycie dopiero przy pełnym załadunku.
- Odpowiednie oświetlenie – w przestrzeniach nieużytkowanych stale (np. korytarz czy łazienka) zamontuj lampy, które uruchamiają się na fotokomórkę i po określonym czasie samoistnie gasną. W ten sposób nie będziecie marnować prądu. Postaraj się też zapewnić pracownikom dostęp do dziennego światła – wpłynie to nie tylko na niższe rachunki za prąd, lecz także na ich samopoczucie i chęć do pracy.
- Energooszczędne sprzęty – wszystkie komputery, ekspres do kawy, lodówka czy suszarka do rąk powinny należeć do najlepszej klasy energetycznej. Pamiętaj jednak, by wymieniając sprzęt, nie pozbywać się starych, ale wciąż sprawnych urządzeń bezrefleksyjnie. Możesz przekazać je nieodpłatnie fundacjom, które na pewno zrobią z nich dobry użytek. Ponieważ wiele osób ma tendencję do zostawiania włączonych komputerów po pracy, zastosuj systemowe ustawienia regulujące automatyczną hibernację.
Czytaj też: Co to jest ESG i czy warto wprowadzić tę koncepcję w małej firmie?
Ekologia w biurze – jak nakłonić do niej pracowników?
Warto pamiętać, że nawet pracownicy niezwracający uwagi na kwestie związane z ekologią i dbaniem o środowisko zaczną się do nich stosować, jeśli im to ułatwisz i sprawisz, że będzie to prostsze niż korzystanie z tradycyjnych rozwiązań. Oprócz rzeczy wymienionych wyżej, warto więc sięgnąć po niecodzienne benefity pozapłacowe.
Jednym z nich może być na przykład dofinansowanie dla pracowników, którzy przyjeżdżają do pracy rowerem lub komunikacją miejską oraz – oczywiście – stworzenie ku temu odpowiedniej infrastruktury. Zamiast więc dzierżawić miejsca parkingowe w podziemnym garażu biurowca, zadbaj o to, by stworzyć „rowerownię” albo chociaż solidny zadaszony stojak oraz szatnię z prysznicami, gdzie będzie można się przebrać i odświeżyć po trasie. Dobrym pomysłem są także rozmaite gadżety – postaw na solidne butelki na wodę oraz kubki termiczne, które zachęcą pracowników do rezygnacji z jednorazowych opakowań. Możesz też pomyśleć o dofinansowaniu do obiadów w biurowej stołówce, aby ograniczyć ilość kupowanych posiłków na wynos.
A jak wprowadzać ekologię do punktu usługowego? Podobnie! Po pierwsze, promuj przynoszenie własnych opakowań na przykład dzięki niewielkim zniżkom. Zrezygnuj z wydawania plastikowych reklamówek i wprowadź do sprzedaży takie wielorazowe, bawełniane. Rozważ też przyjmowanie opakowań zwrotnych, takich jak słoiki czy puszki. Jeśli w zamian zaoferujesz jakieś dodatkowe benefity, zdobędziesz lojalnych klientów – wielu z nich, zwłaszcza tych z pokolenia, zwraca szczególną uwagę na kwestie środowiskowe i chętnie promuje etyczne biznesy.
To tylko kilka przykładów na to, jak stworzyć ekologiczne biuro. Ich wdrożenie na początek przyniesie z pewnością duże oszczędności – i dla Ciebie, i dla środowiska. Stopniowo możesz poszerzać zakres działań o kolejne elementy i wprowadzać pracowników w bardziej rozbudowane działania na rzecz klimatu na przykład w ramach wolontariatu pracowniczego. Powodzenia!
Czytaj też: Reduce, reuse, recycle – 8 zasad, jak prowadzić biznes z poszanowaniem środowiska