Czym jest certyfikat SSL?
Jeśli Twoja firma ma stronę internetową, warto zadbać o certyfikat SSL, który wpływa nie tylko na bezpieczeństwo i rzetelność witryny, ale również poprawia jej pozycje w wyszukiwarce Google. Podpowiadamy, jak certyfikat SSL najlepiej zainstalować, abyś mógł promować i rozwijać swój biznes.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Co to jest certyfikat SSL?
- Certyfikat SSL – jakie korzyści daje Ci to zabezpieczenie?
- Jakie są rodzaje certyfikatów SSL?
- Darmowy certyfikat SSL czy płatny – od czego zależy jego cena?
Zobacz także: 5 sposobów na poprawienie pozycji w Google
Certyfikat SSL – co to jest i jakie są jego rodzaje?
Wraz z wejściem w życie przepisów związanych z RODO certyfikat SSL stał się jednym z podstawowych zabezpieczeń, które stosuje się w celu ochronienia przesyłanych danych za pośrednictwem strony www. SSL (ang. Secure Socket Layer) to inaczej protokół sieciowy, który jest powszechnie przyjętym standardem służącym do szyfrowania danych w sieci.
Dzięki certyfikatowi SSL użytkownicy mogą nawiązywać bezpieczne połączenia pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem, który obsługuje daną witrynę, a także mają zapewnioną poufność przesyłanych informacji. Najczęściej to rozwiązanie jest wykorzystywane w przypadku serwisów internetowych, bankowości elektronicznej czy sklepów online. W przypadku tych ostatnich certyfikat SSL jest obowiązkowy do wdrożenia, aby na stronie klienci mogli bezpiecznie płacić za zakupy online.
Rodzaje certyfikatów SSL – co wybrać?
Jeżeli chodzi o rodzaj certyfikatu SSL, możemy mówić o trzech różnych grupach.
- Certyfikat typu EV (Extended Validation) oferuje zabezpieczenia o najwyższym poziomie. Firma, która ubiega się o niego, jest weryfikowana rzez Urząd Certyfikacji pod kątem tożsamości oraz prawa do posługiwania się daną domeną. Dzięki temu nazwa przedsiębiorstwa wyświetla się w przeglądarce internetowej, co świadczy o autentyczności danej strony www.
- Certyfikat OV (Organization Validation) oferuje zabezpieczenie o średnim poziomie. Weryfikacja firmy odbywa się w trybie online na podstawie informacji zawartych w rządowych bazach danych. Na tej podstawie sprawdza się prawo podmiotu do posługiwania się domeną www.
- Certyfikat typu DV (Domain Validation) jest najprostszy, a jego instalacja trwa od kilku do kilkunastu minut. W tym przypadku weryfikowane jest jedynie prawo do posługiwania się domeną oraz to, czy pod danym adresem znajduje się bezpieczna strona internetowa.
Polecamy też: Google analizy – jak interpretować dane?
Jakie korzyści może dać Ci certyfikat SSL?
Użytkownicy, którzy trafią na Twoją stronę internetową, mogą z łatwością rozpoznać, czy masz certyfikat SSL. Serwis, który używa szyfrowanego połączenia, w pasku adresu na górze strony ma przedrostek https://. Inny symbol to zamknięta kłódka przy adresie strony. Brak litery „s” lub ikonki z zamkniętą kłódką bardzo często sprawia, że potencjalni klienci od razu rezygnują z zakupów w takim miejscu. Odstrasza ich również informacja na pasku, że strona, którą chcą odwiedzić, jest niezabezpieczona.
Warto też wspomnieć o tym, że niektóre certyfikaty SSL są pewnego rodzaju zabezpieczeniem, które dają Ci gwarancję finansową. Jej wysokość zależy od wariantu wybranego certyfikatu. Dzięki takiej dodatkowej ochronie można także weryfikować tożsamość serwerów lub klientów i dbać o to, aby dane trafiły do właściwego odbiorcy. Twoja strona zyskuje dzięki niemu większą wiarygodność.
Certyfikat SSL gwarantuje integralność i poufność danych. Nawet jeżeli haker przejmie stronę, nie odczyta informacji, które są zabezpieczone certyfikatem. Dzięki niemu nie wykradnie np. danych osobowych Twoich klientów, numerów kont i kart kredytowych. Można też przypuszczać, że klienci chętniej podadzą w formularzu np. swój adres e-mail albo telefon, co pozwoli Ci budować bazę kontaktów, ponieważ będą mieć pewność, że ich dane są odpowiednio chronione.
Ile kosztuje certyfikat SSL? Cena zależy od kilku czynników
Możesz zdecydować się zarówno na darmowy certyfikat SSL, jak i płatne zabezpieczenie. W tym drugim przypadku najczęściej opłaty wahają się między 100 a 1000 zł za rok. Wszystko zależy od dostawcy i rodzaju certyfikatu. Najczęściej komercyjne certyfikaty SSL wydawane są na rok. Firm, które sprzedają takie zabezpieczenia, jest naprawdę sporo. Wystarczy poszukać korzystnych ofert w internecie. Pamiętaj, że im lepsza ochrona, tym kwoty będą wyższe.
W przypadku darmowych opcji trzeba pamiętać o przedłużeniu zabezpieczenia co kilka miesięcy. Niestety przy darmowych certyfikatach nie dostajesz żadnej finansowej gwarancji w sytuacji, gdy Twoja firma padnie ofiarą oszustwa internetowego lub wyłudzenia danych. Warto też wiedzieć, że darmowe wersje oferują jedynie certyfikaty typu DV.
Z pewnością darmowy certyfikat SSL świetnie sprawdzi się na prostych stronach i blogach, jednak docelowo nie jest to najlepsze rozwiązanie. Jeżeli chodzi o witryny firmowe czy sklepy online, na których bezpieczeństwo danych to podstawa, lepiej zainwestować w płatną wersję.
Sprawdź również: Jak mierzyć ruch na stronie?