Metody płatności w Twoim sklepie internetowym
Metody płatności w Twoim sklepie to kwestia, którą należy przemyśleć na samym początku rozkręcania biznesu. Klienci sklepów internetowych cenią przede wszystkim wygodę, jednak dostęp do szerokiego wachlarza towarów i usług to nie wszystko. Jeśli zastanawiasz się nad uruchomieniem swojego sklepu internetowego – pomyśl, jakie metody płatności warto udostępnić użytkownikom. Obok odpowiedniego asortymentu istotnie wpływają one bowiem na zadowolenie klientów. Przeczytaj artykuł, aby poznać najpopularniejsze metody płatności w Polsce.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czy wystarczy jedna forma płatności w sklepie internetowym?
- Jakie metody płatności możesz zaoferować klientom?
- Na co zwrócić uwagę, decydując się na wybór metod płatności online?
- Z jakich metod płatności najchętniej korzystali Polacy w minionym roku?
Czytaj także: Jak założyć firmę – formalności krok po kroku
Nowoczesne metody płatności – jedna czy kilka?
Warto pamiętać, że klienci mogą mieć różne preferencje w kwestii wyboru zarówno produktów, jak i metod płatności. Każdy z nas ceni inne rozwiązania i zwraca uwagę na inne kwestie. Dlatego też, decydując się na własny sklep internetowy, trzeba o tym pamiętać. Wygoda zakupów, dowolność i możliwość wyboru to czynniki, które mają kluczowy wpływ na decyzje konsumentów. Jeżeli wybierzesz tylko jedną metodę płatności – może to skutkować nawet utratą części klientów. Dlaczego? Brak najchętniej wybieranych metod płatności należy do częstszych powodów porzuceń koszyków zakupowych w sklepach internetowych.
Ciężko jednoznacznie powiedzieć, na które metody płatności w internecie warto postawić i ile warto ich udostępnić w swoim sklepie, ale na pewno warto poznać je wszystkie. Analiza grupy docelowej i podejmowanych przez nią decyzji z pewnością pomoże Ci podjąć właściwe decyzje.
Jakie są metody płatności online?
Wśród dostępnych na rynku rozwiązań znajdziesz zarówno te bardziej tradycyjne, jak i nowoczesne metody płatności. Nie wykluczaj automatycznie tych pierwszych. Nadal spora grupa klientów może być nimi zainteresowana.
Przyjrzyjmy się bliżej każdej z najpopularniejszych metod płatności.
Szybki przelew online
To prosty i błyskawiczny sposób płatności w internecie. Wystarczy, że podpiszesz umowę z operatorem, aby powiązać system płatności z rozwiązaniami, których używasz w swoim sklepie. To metoda płatności nazywana też bramką płatności. Klient po wybraniu tej metody zostaje przekierowany na stronę, na której wybiera swój bank. Loguje się na swoje konto w banku, a następnie musi jedynie potwierdzić transakcję. Wszystkie dane do przelewu uzupełniane są automatycznie, co zdecydowanie skraca proces opłacania zamówienia. Po potwierdzeniu transakcji przez klienta – pojawi się ona od razu w systemie Twojego sklepu. Dzięki temu od razu możesz rozpocząć przygotowywanie zamówienia do wysyłki.
Czytaj również: Koszt sklepu internetowego. Za co płacisz i jakie opcje wybrać w zależności od budżetu?
Szybki przelew online, a w zasadzie bramka płatnicza, umożliwia też wybór płatności BLIKIEM lub kartą. Jednak w tym wypadku najpierw opłata rejestrowana jest na koncie Twojego sklepu u operatora płatności, a dopiero później przekazywana bezpośrednio do Ciebie. Operatorzy pobierają prowizję od każdej takiej transakcji.
Ta metoda płatności należy obecnie do najpopularniejszych wśród klientów. Jest szybka i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa płatności, dzięki temu, że klient każdorazowo musi potwierdzić płatność.
BLIK
Płatność BLIK polega na wprowadzeniu 6-cyfrowego kodu, który klient generuje w aplikacji swojego banku. Kod należy wpisać w specjalne pole. Następnie wystarczy potwierdzenie transakcji w aplikacji banku i… gotowe!
To polskie rozwiązanie, które stale zyskuje popularność wśród coraz szerszego kręgu odbiorców. Dzięki temu, że każda płatność musi być potwierdzona przez klienta po zalogowaniu do swojego konta – jest bezpiecznym rozwiązaniem.
Banki ułatwiają swoim klientom kopiowanie kodu – coraz częściej wystarczy jedno kliknięcie, aby skopiować kod BLIK i dokończyć proces zamówienia.
Płatność kartą
Jedną z najpopularniejszych metod płatności jest też korzystanie z karty płatniczej. I choć to metoda, którą klienci najchętniej wykorzystują w sklepach stacjonarnych, to jednak online również zyskała popularność.
Aby opłacić zamówienie kartą, zawsze klient musi podać: swoje imię i nazwisko, numer karty, datę jej ważności oraz kod CVV lub CVC, który znajduje się na odwrocie karty. Czasami wybór tej metody płatności wiąże się też z podaniem adresu przez posiadacza karty.
Dodatkowym zabezpieczeniem tej metody płatności jest standard 3-D Secure. To usługa, która wymusza na kliencie potwierdzenie płatności kartą dodatkowym hasłem, które otrzyma w wiadomości SMS lub potwierdzenie przez aplikację mobilną swojego banku.
Zobacz także: Nowoczesne możliwości dla małego i średniego biznesu – od sprzedaży online do webinarów
To metoda płatności, która wymaga nieco więcej wysiłku – klient każdorazowo musi podać dane dotyczące karty. Niektóre sklepy internetowe umożliwiają zapamiętanie danych karty, co znacząco skraca czas opłacenia kolejnych zakupów.
Tradycyjny przelew bankowy
To metoda płatności, która polega na zrobieniu przelewu z konta klienta na konto sklepu, w którym składa zamówienie. Proces odbywa się po zalogowaniu do swojego konta w banku. Klient musi skopiować dane sklepu, takie jak numer konta, nazwę sklepu, adres, tytuł przelewu.
Przesłana opłata nie pojawia się na koncie sklepu automatycznie. To, kiedy otrzymasz opłatę, zależy od tego, o której klient zlecił przelew oraz czy zrobił to w dzień roboczy, weekend, itp. Konsekwencją wyboru tej metody płatności jest na pewno wydłużony czas realizacji zamówienia, ale też… brak prowizji, którą musisz ponieść w przypadku nowoczesnych metodach płatności.
Portfel elektroniczny
To wirtualny odpowiednik tradycyjnego portfela. Umożliwia wpłatę i wypłatę środków za pomocą przelewu lub karty, przesyłanie pieniędzy pomiędzy e-portfelami oraz podpinanie karty płatniczej. Korzystanie z portfeli z podpiętą kartą zdecydowanie skraca czas zamówienia. Klient nie musi podawać danych karty każdorazowo, gdyż ma je zapisane w jednym miejscu. Podczas opłacania zamówienia wystarczy, że zaloguje się na swoje konto w banku i potwierdzi płatność. To metoda płatności, która działa w ponad 200 krajach na świecie.
Płatność za pobraniem
To płatność, którą klient wykonuje najczęściej gotówką, dopiero w momencie otrzymania zamówienia. Część klientów postrzega tę metodę płatności jako najbezpieczniejszą, ponieważ płaci dopiero, gdy widzi zamówiony towar. Chętnie wybierają ją osoby, które rozważnie podchodzą zwłaszcza do pierwszych zakupów w nieznanym wcześniej sklepie internetowym.
Zobacz także: Kto musi mieć kasę fiskalną?
Z perspektywy właściciela sklepu – wybór tej metody płatności przez klienta skutkuje błyskawiczną realizacją zamówienia – od razu po zarejestrowaniu w systemie sklepu. Jednak ryzykiem, które wiąże się z tą metodą, jest nieodebranie paczki przez klienta. Wtedy właściciel sklepu opłaca zarówno wysyłkę, jak i zwrot towaru.
Płatności odroczone
„Kup teraz, zapłać później” – tak najczęściej reklamowana jest ta metoda płatności. Polega na tym, że klient kupuje produkt i może opłacić zamówienie później, np. za 30 dni. Niektórzy operatorzy udostępniający tę metodę płatności umożliwiają rozłożenie spłaty na raty lub przesunięcie jej terminu o kolejny miesiąc.
To wygodny sposób płatności dla klientów, którzy potrzebują danego produktu w danej chwili, ale nie mają wystarczających środków. Ale to też metoda, która doskonale sprawdza się w razie zwrotu. Klient nie musi oczekiwać na zwrot opłaty za zamówienie po odesłaniu zamówionego produktu.
Zazwyczaj odroczenie płatności jest bezpłatne. Dopiero rozłożenie płatności na raty lub nieopłacenie w wyznaczonym terminie wiąże się z dodatkowymi opłatami.
Metody płatności w internecie – na co warto zwrócić uwagę przy ich wyborze?
Przy podjęciu decyzji o tym, jakie metody płatności online pojawią się w Twoim sklepie, pamiętaj, że część z nich wiąże się też z dodatkowymi prowizjami. Zanim wybierzesz system umożliwiający wprowadzenie metod płatności online, przeanalizuj wszystkie „za” i „przeciw”.
Przeczytaj: Dotacje dla firm – skąd i jak je pozyskiwać?
Dlaczego warto o tym pamiętać?
- Koszty i prowizje
W zależności od tego, na jaki system płatności online się zdecydujesz, prowizje i dodatkowe koszty mają różną wartość. Mogą wahać się od kilku do kilkunastu złotych za jedną transakcję. Dlatego też wybierz system, który wiąże się z niezbyt wysoką prowizją. Oprócz tego sprawdź koszt założenia i zamknięcia konta. Zazwyczaj istnieje możliwość negocjacji wysokości prowizji.
- Elastyczność wypłat
Sprawdź, czy decydując się na dane rozwiązanie, masz możliwość swobodnego wypłacania gotówki, czy możesz robić wypłaty tylko w określonym czasie. Postaw na elastyczność – tak aby móc wypłacać środki w dowolnym momencie.
- Kontrola wykonywanych transakcji
Zwróć uwagę, czy na pewno możesz na bieżąco monitorować wszystkie transakcje: przychody, obrót dzienny etc. Dzięki temu na bieżąco możesz reagować na zmiany, które dostrzeżesz w swoim sklepie.
Metody płatności w Polsce – z jakich najchętniej korzystaliśmy w minionym roku?
Zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce”* przygotowanym przez firmę Gemius w minionym roku Polacy coraz chętniej sięgają po nowoczesne metody płatności w internecie.
Badani wskazali, że coraz częściej korzystają z mobilnych płatności, takich jam.n.np. BLIK. Zainteresowanie wzrosło z 35% badanych w roku poprzednim aż do 48% w 2021 roku. Raport pokazuje, że wybór metody płatności przez klientów zmienia się istotnie z roku na rok. Wcześniej klienci chętniej sięg.in.m.in. po wysyłkę za pobraniem, przelew tradycyjny czy płatność kartą płatniczą.
Warto uwzględnić ten trend przed podjęciem decyzji, jakie metody płatności udostępnisz klientom w swoim sklepie internetowym. Na pewno ważne jest, aby sprawdzać trendy w zakresie e-commerce. Pojawiające się nowe rozwiązania często szybko zyskują zainteresowanie klientów.