Analizy Google Analytics – jak odczytywać dane z raportów?
04/06/2020
Strona internetowa to prawdziwa skarbnica wiedzy: nie tylko dla Twoich klientów o Tobie, ale także dla Ciebie o nich. Aby dowiedzieć się m.in., kto odwiedza Twoją domenę i ile czasu na niej spędza, skorzystaj z Google Analytics. Dowiedz się, jak analizować podstawowe dane i raporty, które będziesz mieć do dyspozycji.
Z tekstu dowiesz się:
- czego potrzebujesz, aby zacząć zbierać dane z Google Analytics,
- czym są współczynnik odrzuceń i unikalna odsłona oraz co znaczą inne pojęcia związane z Google Analytics,
- jakie informacje odczytasz z raportów Google Analytics.
Liczba raportów dostępnych w Google Analytics jest bardzo duża. Niech Cię to jednak nie zniechęci – warto analizować przynajmniej część z nich. To pomoże Ci dostosować treści na stronie internetowej czy produkty w Twoim sklepie online do tego, czego oczekują Twoi potencjalni klienci. To więc dla Ciebie czysty zysk!
Początki z Google Analytics – cookies, czyli ciasteczka przede wszystkim
Jak rozpocząć analizę ruchu na Twojej stronie www? Przede wszystkim musisz zainstalować na niej kod śledzący, odpowiedzialny za prawidłowe działanie Google Analytics. Zebrane informacje na temat zachowania użytkowników są gromadzone w bazie Google – oczywiście anonimowo. Ty masz do nich dostęp w formie raportów, z których odczytasz wskaźniki takie, jak np.:
- liczba wejść na stronę internetową,
- średni czas spędzony na stronie,
- wiek, płeć, lokalizacja użytkowników,
- najchętniej odwiedzane podstrony,
- i wiele innych.
Aby dowiedzieć się, jak krok po kroku zainstalować Google Analytics na Twojej stronie internetowej, przeczytaj nasz artykuł na ten temat.
Współczynnik odrzuceń, unikalne odsłony i inne – mały słowniczek Google Analytics
Aby zacząć analizować raporty Google Analytics i czerpać z tego realne korzyści dla swojej domeny i całego biznesu, zapoznaj się najpierw z podstawowymi pojęciami, z którymi się spotkasz. Dla osoby początkującej wiele z nich może brzmieć obco, ale szybko przekonasz się, że to wcale nie jest tak skomplikowane, na jakie wygląda!
- Cookies – w Polsce nazywane także ciasteczkami. To unikatowe pliki, które reprezentują danego użytkownika odwiedzającego Twoją stronę www.
- Nowi użytkownicy – reprezentowani przez cookies internauci, którzy po raz pierwszy odwiedzają Twoją stronę czy sklep internetowy.
- Powracający użytkownicy – reprezentowani przez cookies użytkownicy, którzy już kiedyś odwiedzili Twoją stronę.
- Sesja – to czas, w którym użytkownik jest aktywny na Twojej stronie (np. ogląda produkty lub czyta artykuły i przemieszcza się pomiędzy podstronami).
- Odsłona – wczytanie danej strony przez przeglądarkę użytkownika.
- Unikalna odsłona – to odsłona danej strony podczas jednej sesji (liczona raz, nawet jeśli użytkownik zmieni podstronę i po chwili wróci na poprzednią).
- Strony/Sesja – liczba obejrzanych podstron, która przypada średnio na jedną sesję. Im wyższa wartość tego wskaźnika, tym Twoja strona jest bardziej interesująca dla odbiorców.
- Współczynnik odrzuceń – liczba sesji, podczas których użytkownik wszedł na Twoją stronę internetową, ale opuścił ją bez wykonania żadnej innej czynności (np. zmiany podstrony), podzielona przez liczbę wszystkich sesji. Bardzo wysoki współczynnik to sygnał, że strona główna lub ta, na którą przenosi użytkownika reklama, nie jest zbyt interesująca i warto zmienić jej treść.
Raporty Google Analytics – czego się z nich dowiesz?
Jak już wspomnieliśmy, dane na temat użytkowników zebrane za pomocą plików cookies są gromadzone w raportach – łatwo dostępnych dla Ciebie jako właściciela strony z zaimplemenntowanym kodem. Zachęcamy Cię do samodzielnego analizowania tych danych, które najbardziej Cię interesują – inne przydadzą się, jeśli prowadzisz własny sklep internetowy (głównie informacje o użytkownikach, którzy dokonali zakupu), a inne w przypadku bloga firmowego (ważny będzie np. czas spędzony na czytaniu tekstów na poszczególnych podstronach). Zawsze natomiast interesujące jest to, skąd przychodzą do Ciebie użytkownicy.
Raporty Google Analytics obejmują 3 główne obszary, które opisujemy poniżej.
-
Pozyskiwanie
Te informacje pozwalają sprawdzić, skąd na Twojej stronie wzięli się użytkownicy: bezpośrednio z wyszukiwarki Google, z linku na innej witrynie, z reklamy na Facebooku, z kampanii Google Ads itd. Analiza tych danych pozwoli Ci ocenić, które działania reklamowe w największym stopniu przekładają się na ruch na stronie. -
Zachowanie
To informacje zawarte w raportach, które obrazują działanie Twojej strony i jej wpływ na użytkowników. Sprawdzisz tu kwestie związane z przepływem użytkowników na stronie. -
Konwersja
To dane o zrealizowanym celu, który uznajesz za sukces działania strony, np. dokonanie przez użytkownika zakupu (w przypadku sklepu online), zapisanie się do newslettera czy spędzenie przez internautę określonego czasu na Twojej witrynie.
Dodatkowo na Twoim koncie Google Analytics znajdziesz też dane w czasie rzeczywistym. To raport, w którym zobaczysz, jak aktualnie zachowują się użytkownicy w witrynie.
Dane z Google Analytics to cenne źródło wiedzy o Twoich klientach. Dowiedz się jak najwięcej i wykorzystaj te informacje, aby skierować swój biznes w jak najlepszym kierunku!