Zwrot towaru zakupionego przez internet – jakie masz prawa?
Zwrot towaru zakupionego przez internet to Twoje konsumenckie prawo. Jeżeli robisz zakupy online, warto wiedzieć, w jaki sposób postąpić, gdy np. otrzymasz towar, który jednak nie do końca Ci się podoba i na żywo nie spełnia Twoich oczekiwań. W naszym artykule wyjaśniamy, co zrobić w takiej sytuacji. Oto kilka ważnych wskazówek dotyczących zwrotów. Niektóre informacje z pewnością będą dla Ciebie pomocne, gdy będziesz odsyłać produkt do sprzedawcy albo oddawać go w stacjonarnym sklepie.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
Zwrot towarów zakupionych przez internet – co mówi o tym prawo konsumenckie?
Ile czasu masz na zwrot towaru zakupionego online?
Zwrot zakupionego towaru online – jak krok po kroku oddać to, co się zamówiło?
Czy można oddać produkt kupiony online w sklepie stacjonarnym?
Sprawdź też: Zakupy online – dlaczego warto kupować przez internet?
Zwrot towarów zakupionych przez internet
Robienie zakupów bez potrzeby wychodzenia z domu to wygodne i szybkie rozwiązanie, które daje dostęp do szerokiej oferty produktów i usług. Nie musisz tracić cennego czasu na dojazd do sklepu czy galerii handlowej, a daną rzecz możesz obejrzeć online i nabyć ją za pomocą kilku kliknięć. Potem wystarczy poczekać kilka dni, aby odebrać zakupy w paczkomacie, na poczcie albo z rąk kuriera.
Niestety czasami zdarza się, że towar zakupiony w internecie po rozpakowaniu paczki nie spełnia naszych oczekiwań – np. bluzka jest za mała albo nie czujesz się dobrze w zakupionym kolorze, a stół zamówiony przez internet nie do końca pasuje do wystroju Twojego salonu. Możesz też po prostu po odebraniu paczki rozmyślić się i zmienić zdanie co do zamówionej rzeczy. Co wtedy zrobić?
W takiej sytuacji przysługuje Ci prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 14 kalendarzowych dni bez podawania przyczyny. Ta sama zasada dotyczy produktów zamawianych na prezentacjach i przez telefon. To tzw. prawo do odstąpienia od umowy, co oznacza, że możesz odesłać niepasującą rzecz, którą dostarczył Ci sprzedający. Nie może ona jednak mieć żadnych śladów użytkowania. Zwrot zakupionego towaru przez internet jest możliwy tylko wtedy, gdy kupujesz od przedsiębiorcy, a nie od prywatnej osoby (np. z platformy, na której ludzie sprzedają używane ubrania). W tym drugim przypadku sprzedający może zgodzić się na zwrot produktu i oddanie pieniędzy tylko w ramach dobrej woli.
Przeczytaj też: Niezgodność towaru z umową? Twoje prawa w sklepach online
Ile jest czasu na zwrot towaru kupionego online?
Warto wiedzieć, że początek biegu 14-dniowego zwrotu zależy od charakteru transakcji. Jeżeli kupujesz pojedynczy towar, termin na zwrot bez podawania przyczyny liczy się od momentu otrzymania paczki. W przypadku zamawiania wielu towarów – dostarczanych do Ciebie osobno, w częściach albo partiami – początkiem terminu, w którym można dokonać zwrotu, jest chwila odebrania ostatniej przesyłki.
Gdy masz ze sprzedającym umowę polegającą na regularnym przesyłaniu Ci określonych produktów przez pewien czas, wtedy czas na zwrot jest zależny od daty otrzymania pierwszego towaru. Istotną kwestią jest również to, że wszystkim konsumentom krajów Unii Europejskiej przysługuje prawo do dostąpienia od umowy zawartej na odległość. Oznacza to, termin 14 dni na zwrot obowiązuje przy zakupach online we wszystkich krajach członkowskich.
Przeczytaj również: Zakupy przez internet – jakimi zasadami warto się kierować?
Zwrot zakupionego towaru online krok po kroku
Zwrot zakupionego przez internet towaru jest procesem, który może się różnić w zależności od sklepu i rodzaju produktu. Istnieją jednak ogólne kroki, które należy zrobić, aby dokonać zwrotu. Oto one!
- Aby oddać to, co się zamówiło przez internet, na początku zapoznaj się z procedurami obowiązującymi w danym sklepie. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie, z której pochodzi zamówiona rzecz. Na początek sprawdź, czy towar podlega zwrotowi. Nie wszystkie produkty można bowiem oddać. Niektóre towary (np. kosmetyki czy leki) można odesłać tylko w przypadku, gdy są niezużyte i nienaruszone.
- Aby odstąpić od umowy, należy zgłosić taką chęć sprzedawcy. Często można to zrobić za pośrednictwem portalu klienta lub pisemnie. Np. w sklepach z odzieżą są specjalne formularze na stronie, które należy wypełnić. Podaje się w nich m.in. rozmiar i dokładną nazwę zwracanego produktu, numer zamówienia, swoje dane osobowe i numer konta. Sprzedawca musi zawsze potwierdzić mailowo, że otrzymał Twoją wiadomość. Inna opcja to wydrukowanie formularza zwrotu od przedsiębiorcy albo pobranie dokumentu do wypełnienia z załącznika ustawy o prawach konsumenta, a następnie wysłanie zwrotu na adres sprzedawcy. Przeczytaj w regulaminie, czy przedsiębiorca, u którego kupujesz, wymaga, aby do paczki dołączyć dowód zakupu. Może to być potwierdzenie zamówienia, faktura lub paragon. Niektórzy proszą nawet o dodanie zwykłej karteczki z nr zamówienia. Zwrot towaru bez paragonu jest oczywiście możliwy, jednak taki dokument może ułatwić i przyspieszyć sprzedawcy formalności.
- Kolejny krok to wysyłka. Zanim jednak odeślesz paczkę, upewnij się, że produkt nie został uszkodzony i jest w oryginalnym stanie (np. ubranie ma metkę). Następnie spakuj produkt w sposób zapewniający mu bezpieczny transport. Wskazane jest, aby przy zwrotach w miarę możliwości używać oryginalnego opakowania. Pamiętaj też o zachowaniu potwierdzenia nadania, jeżeli wysyłasz produkt pocztą. Możesz spotkać się z sytuacją, kiedy to sprzedawca nie oferuje darmowego zwrotu. Wtedy musisz dodatkowo opłacić przesyłkę.
- Ostatni krok to śledzenie statusu zwrotu. Sprawdzenie zlecenia zwrotu po zakupie online może zająć sprzedawcy kilka dni. Dopiero wtedy otrzymasz zwrot środków na wskazane w formularzu konto. Przedsiębiorca zobligowany jest też do oddania Ci kosztów związanych z dostawą produktu w najtańszej opcji, jaką ma na stronie.
Prawa konsumenta: zwrot towaru w sklepie stacjonarnym po zakupach online – czy tak można?
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym jest dopuszczalny, ale musisz mieć na to zgodę sprzedawcy. To on określa w swoim regulaminie warunki zwrotów. Może się okazać, że zakupioną rzecz w internecie będziesz w stanie oddać tylko w ramach odesłania produktu do siedziby firmy – np. takie sytuacje mają miejsce, gdy przedsiębiorca nie ma stacjonarnego sklepu.
Czasami w ramach zwrotów w sklepach stacjonarnych od klienta wymagany jest e-paragon albo inny dowód zakupu (np. potwierdzenie transakcji bankowej) potwierdzający, że to Ty nabyłeś daną rzecz. Przy zwrotach do sklepu stacjonarnego obowiązują Cię pewne zasady. Towar – tak samo, jak przy jego odsyłaniu – musi być nieużywany, nieuszkodzony i zabezpieczony podczas transportu do sklepu. Zawsze wcześniej zapoznaj się ze szczegółami zwrotu na stronie sprzedawcy, aby uniknąć odmowy przyjęcia danego produktu przy ladzie.
Czytaj także: Zakupy z drugiej ręki w internecie (Vinted, OLX, Allegro) – na co uważać?