1. Dla Ciebie
  2. Artykuły
  3. Zakupy z drugiej ręki w internecie (Vinted, OLX, Allegro) – na co uważać?
Zakupy z drugiej ręki w internecie (Vinted, OLX, Allegro) – na co uważać?

Zakupy z drugiej ręki w internecie (Vinted, OLX, Allegro) – na co uważać?

4 min czytania

Kupowanie rzeczy z drugiej ręki w ostatnich latach stało się bardzo popularne. Polacy chętnie odwiedzają stacjonarne komisy i sklepy z używaną odzieżą, ale równie chętnie szukają ofert na platformach sprzedażowych typu Vinted, OLX czy Allegro Lokalnie. Warto pamiętać, że konsumenta kupującego produkty od osoby prywatnej nie chronią te same przepisy, co w przypadku zakupu od firm.

O czym przeczytasz w artykule:

  • Czy w przypadku zakupów od osób fizycznych obowiązują prawo do zwrotu i rękojmia?
  • Gdzie kupować przedmioty z drugiej ręki, aby było bezpiecznie?
  • Jakimi zasadami się kierować podczas zakupów od osób prywatnych?

Czytaj też: UOKiK i prawa konsumenta kontra nieuczciwe praktyki rynkowe

Prawo do zwrotu i rękojmi – czy obowiązują w przypadku transakcji między osobami fizycznymi?

Prawa konsumenta obowiązują wyłącznie wtedy, gdy do transakcji dochodzi między osobą prywatną a firmą. Jeśli zdecydowałeś się kupić coś od osoby fizycznej, niezależnie czy będzie to para butów, komputer czy meble, przepisy nie będą Cię chronić. Wiąże się to z kilkoma niedogodnościami, np. tym, że nie masz prawa do zwrotu towaru bez podania przyczyny. Dlatego każde zakupy warto dokładnie przemyśleć – jeśli zamówisz za duży sweter, nie będziesz móc oddać go czy wymienić na inny rozmiar. Oczywiście może zdarzyć się tak, że prywatny sprzedawca zaoferuje taką możliwość i pisze o tym w ogłoszeniu czy opisie aukcji. Jest to wyłącznie jego dobra wola, chociaż jeśli taki zapis się znajdzie, to od momentu dokonania zakupu deklaracja ta jest wiążąca.

Rękojmia, czyli prawo do odstąpienia od umowy w chwili, gdy stwierdzisz wadę fizyczną lub prawną kupionego przedmiotu, obowiązuje na mocy przepisów Kodeksu cywilnego (a konkretniej art. 556 § 1). Zgodnie z nim odpowiedzialność za towar spoczywa na sprzedawcy niezależnie od jego osobowości prawnej oraz od tego, czy kupowana rzecz była nowa czy używana. W przypadku zauważenia wady klient może odstąpić od umowy sprzedaży, zażądać wymiany towaru na nowy, usunięcia wady albo obniżenia ceny. Taka odpowiedzialność za przedmiot ciąży na sprzedawcy przez rok, licząc od dnia jego wydania. Oczywiście rękojmia nie obowiązuje, gdy wada towaru była dokładnie opisana w ogłoszeniu. Tak samo nie dotyczy ona naturalnego zużycia, które występuje w przypadku używanych przedmiotów: jeśli kupiłeś używane buty, to nie możesz reklamować starcia podeszw. Tego typu cechy nie są one uznawane za wady, muszą jednak być dokładnie opisane w ofercie.

Czytaj też: Paragon – jak może pomóc Ci w reklamacji produktu?

Zakupy z drugiej ręki – gdzie je robić, by było bezpiecznie?

Jak widać, prawo chroni konsumentów także w przypadku transakcji zawieranych między osobami fizycznymi. Lepiej jednak zapobiegać oszustwom, unikać nieprzyjemnych sytuacji i mądrze wybierać miejsca, w których robisz zakupy. Co do zasady najbezpieczniej korzystać w tym celu z dużych platform. Mają one swoje regulaminy, wymagają rejestracji od wszystkich użytkowników, dzięki czemu nikt nie jest anonimowy, oferują także tzw. pakiet ochrony kupujących.

Ochrona kupującego na platformach sprzedażowych

Najpopularniejszymi serwisami, w których zrobisz zakupy z różnych kategorii: od sprzętów sportowych, przez ubrania, zabawki, meble, aż po elektronikę są OLX i Allegro. Z kolei popularne od kilku lat Vinted skupia się na odzieży, chociaż ludzie oferują tam również książki, gry i inne akcesoria związane z hobby. Istnieje także wiele mniejszych platform specjalizujących się w konkretnym asortymencie: internetowe vintage shopy z kilkudziesięcioletnimi strojami czy galanterią, komisy sukien ślubnych, serwisy z częściami samochodowymi, dla kolekcjonerów, dla graczy i tak dalej.

Sprawdź też: Dlaczego płatności bezgotówkowe są bezpieczniejsze od gotówkowych?

Na co zwracać uwagę, kupując od osób fizycznych?

Podstawą zakupów w internecie – zwłaszcza jeśli kupujesz od osoby fizycznej – jest zdrowy rozsądek i intuicja. Jeśli kontakt ze sprzedającym jest utrudniony, niejasno odpisuje on na wiadomości i nie wzbudza zaufania, lepiej nie ryzykować i niczego nie kupować. Inne zasady, którymi warto się kierować, to:

  • Nie bój się pytać – jeśli opis produktu nie jest jasny, dopytuj: o wymiary, krój, materiał, z którego został wykonany przedmiot, dodatkowe zdjęcia. Zdarza się, że wełniany z opisu sweter tak naprawdę w 90% wykonany jest z akrylu, a buty w rozmiarze 38 pasują na mniejszą stopę.
  • Uważaj na falsyfikaty – jeśli chcesz kupić markowy przedmiot (np. torebkę od projektanta), upewnij się, że nie masz do czynienia z podróbką. Powinna zaalarmować Cię zbyt niska cena. Możesz poprosić też o zdjęcie paragonu albo oryginalnego opakowania.
  • Sprawdzaj opinie – na wielu portalach można wystawić opinię sprzedającemu. Sprawdź, co piszą o nim inni kupujący – jeśli ma dużo negatywnych ocen, zrezygnuj z transakcji.
  • Kupuj przez „Kup teraz” – większość platform sprzedażowych wprowadziła możliwość płacenia za towar za ich pośrednictwem. Gdy decydujesz się na zakup, wpłacasz pieniądze na konto platformy, a ona przelewa je sprzedawcy dopiero po tym, gdy potwierdzisz, że przedmiot do Ciebie dotarł i nie masz do niego zastrzeżeń. Zdarza się, że sprzedawcy nalegają na przesłanie pieniędzy bezpośrednio na ich konto. To może być zwykłe oszustwo, w efekcie którego stracisz pieniądze i nie otrzymasz towaru, a w najgorszym wypadku cyberatak, który pozbawi Cię oszczędności. Dlatego pod żadnym pozorem nie klikaj w linki do alternatywnych sposobów płatności, jakie wysyłają Ci sprzedawcy.

Kupowanie z drugiej ręki to ekologiczny, ekonomiczny i satysfakcjonujący sposób robienia zakupów. Aby jednak był bezpieczny, warto korzystać z kilku zasad – oraz znać swoje prawa. Udanych zakupów!

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy