1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Programy afiliacyjne – jak na nich zarobić?
Programy afiliacyjne – jak na nich zarobić?

Programy afiliacyjne – jak na nich zarobić?

5 min czytania

Programy afiliacyjne, znane również jako programy partnerskie, to rodzaj współpracy pomiędzy właścicielem strony internetowej a właścicielem np. sklepu internetowego. Taka kooperacja ma przynosić korzyści obydwu stronom. Sprzedawca, dzięki promocji na danej witrynie, zyskuje w większą szansę na znalezienie klientów, zaś właściciel strony www otrzymuje za to prowizję. Na jakiej zasadzie funkcjonują programy afiliacyjne? Jak się na nich zarabia i czy to się opłaca? Odpowiedzi szukaj w artykule!

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Czym są programy afiliacyjne?
  • Skąd się wzięły programy partnerskie?
  • Jak działają programy afiliacyjne?
  • W jaki sposób można zarabiać za pomocą programu afiliacyjnego?

Przeczytaj także: Konkurs na Facebooku krok po kroku. Zorganizuj promocję i przyciągnij nowych klientów!

 

Programy afiliacyjne – czym są?

 

Koncepcja programów partnerskich (afiliacyjnych) nie jest nowa, jednak od jakiegoś czasu ich popularność w Polsce stale rośnie. Wraz z rozwojem e-handlu i przeniesieniem wielu działań do internetu, staje się konieczne promowanie produktów i usług przedsiębiorstw w sieci. W tym celu stosuje się wiele narzędzi, zarówno jawnych, jak i ukrytych:

 

  • Google Ads (płatna reklama w postaci tzw. linków sponsorowanych, które wyświetlają się w widocznych miejscach podczas wyszukiwania w Google – na górze lub na dole listy wyników),
  • Facebook Ads (działa podobnie jak Google Ads, jednak reklamy na FB są bardziej rozbudowane),
  • reklamy w innych mediach społecznościowych (Instagram, Twitter, TikTok itd.),
  • profile i fanpage w mediach społecznościowych,
  • banery reklamowe (najpowszechniej stosowana forma reklamy w postaci graficznej),
  • newslettery (e-maile ze świeżymi informacjami dotyczącymi np. zmian w ofercie sklepu),
  • artykuły sponsorowane (merytoryczne teksty, w które wpleciona jest reklama danego produktu czy usługi),
  • pozycjonowanie (SEO),
  • content marketing,
  • reklamy natywne (np. rekomendacje, listy promowanych pozycji w sklepie itd.).

Alternatywą dla typowych działań reklamowych może stanowić właśnie afiliacja. To rodzaj współpracy pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami – reklamodawcą, który chce wypromować swoje produkty, i właścicielem strony internetowej, który umożliwia mu to na swojej witrynie. Odbywa się to w ten sposób, że osoba posiadająca stronę www umieszcza na niej linki kierujące do strony reklamodawcy, za co otrzymuje prowizję ustaloną w umowie.

 

Przeczytaj także: Biznesowe programy rozwojowe dla kobiet – czy warto?

 

Programy afiliacyjne – skąd się wzięły?

 

Koncepcję internetowego programu afiliacyjnego jako pierwszy wprowadził William J. Tobin, który w 1989 r. uruchomił kwiaciarnię internetową, która oferowała dostawę do każdego miejsca na świecie w ciągu 24 godzin. Do rozkręcenia sprzedaży wykorzystał afiliację – pośrednikiem reklamującym jego usługi była firma Prodigy, czyli jeden z pierwszych portali informacyjnych. 

 

Programy afiliacyjne – Amazon

 

Przeczytaj także: Jak zadbać o wizerunek firmy w trakcie epidemii i po niej?

 

Najlepsze programy afiliacyjne – jak działają?

 

W przypadku programu afiliacyjnego niezbędne są trzy strony przedsięwzięcia:

 

  • reklamodawca (firma, która decyduje się na promocję swoich produktów w innych serwisach),
  • afiliant (właściciel witryny, który zgadza się promować na swojej stronie inną firmę, za co otrzymuje prowizję),
  • użytkownik (internauta, który wchodzi w link afiliacyjny, dzięki czemu afiliant zarabia, a reklamodawca zyskuje potencjalnego klienta).

W związku z upowszechnieniem się programów partnerskich powstała jeszcze jedna strona, którą mogą stanowić sieci afiliacyjne. To firmy specjalizujące się w tworzeniu programów partnerskich, pozyskiwaniu afiliantów i kojarzeniu ich z reklamodawcami, odgrywające rolę pośrednika między nimi.

 

Obecnie marketing afiliacyjny jest bardzo popularny, sięgają po niego zarówno duże, jak i małe firmy. To dlatego, że okazały się niezwykle skuteczne, a dla afiliantów opłacalne. Z punktu widzenia reklamodawcy to szansa m.in. na poszerzenie grona odbiorców. Ten sam efekt można jednak uzyskać, stosując najpowszechniejszą formę reklamy internetowej, czyli banery. Afiliacja może jednak okazać się korzystniejsza z punktu widzenia reklamodawcy, przynajmniej pod kilkoma względami.

 

Programy afiliacyjne a reklamy internetowe – czym się różnią?

 

Przeczytaj także: Branding w małej firmie – co dają dobra nazwa i logo?

 

Programy afiliacyjne – jak się na nich zarabia?

 

Również z punktu widzenia afiliantów uczestnictwo w tego typu programach może być korzystne. Wiele zależy tu rzecz jasna od branży. Najwięcej można zarobić w przypadku promowania np. produktów bankowych, sieci komórkowych czy zaawansowanych technologii. Przykładowe stawki to około 14 zł za to, że klient wejdzie w link prowadzący do formularza kredytu czy pożyczki bankowej i go wypełni. Są to jednak produkty oraz usługi, które zainteresują potencjalnie mniejszą grupę klientów niż towary bardziej niezbędne na co dzień, np. kosmetyki czy ubrania. Za ich promocję stawki są jednak dużo niższe.

 

Programy afiliacyjne – wyobrażenie sposobu działania programu afiliacyjnego

 

W internecie znajdziesz sporo materiałów dotyczących tego, jakie konkretnie zyski przynoszą programy afiliacyjne: opinie, rankingi, zestawienia top 10 najlepszych programów partnerskich w Polsce itd. Przed dokonaniem wyboru dotyczącego danej oferty afiliacji, warto wziąć pod uwagę kilka czynników:

 

  • wysokość prowizji (to, czy jest duża i odpowiednio proporcjonalna wobec ceny produktu),
  • klarowność umowy (jasne warunki i zrozumiałe reguły współpracy),
  • próg wypłaty (często pieniądze są wypłacane afiliantowi dopiero, gdy osiągnie pewien próg np. zarobi 100 czy 200 zł),
  • rodzaj reklamodawcy (linki afiliacyjne powinny być spójne z tematyką Twojej witryny),
  • opinie o firmie (warto sprawdzić, czy promowanie danej firmy nie odbije się negatywnie na wizerunku Twojej strony).

Gdy już zdecydujesz się przystąpić do programu afiliacyjnego, będziesz mieć do wyboru jeden z kilku sposobów rozliczania się z reklamodawcą.

 

Programy afiliacyjne – modele rozliczeń

 

Jak już zostało wspomniane, uczestnik programu afiliacyjnego może zarobić na tego typu działalności. Niektórzy chwalą się, że wpływy z linków partnerskich stanowią 20-30 proc. ich rocznych zarobków. Zanim jednak podejmiesz decyzję o przystąpieniu do jednego z takich programów, musisz dowiedzieć się, że aby na nim zarobić, należy włożyć sporo pracy w wypromowanie własnej witryny, a następnie w tworzenie ciekawych treści, które zachęcą do klikania w linki afiliacyjne. Jest to mniejszy problem w przypadku np. blogów czy portali cieszących się dużą popularnością. Jeśli jednak dopiero zaczynasz, warto zaplanować dobrą strategię pozycjonowania strony. Oznacza to, że zarobki z uczestnictwa w programie mogą zacząć być dla Ciebie zauważalne dopiero po dłuższym czasie.

 

Przeczytaj także: E(mpa)tyczna sprzedaż – zrozum i szanuj, a kupią

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy