System ratalny i płatności odroczone – czy to się opłaca?
02/02/2023
Prowadzisz sklep internetowy i chcesz spełnić oczekiwania Twoich klientów? Postaw na nowoczesne metody rozliczania, które stały się niezwykle popularne w świecie e-commerce. Przeczytaj, co sprawia, że wdrożenie systemu ratalnego i płatności odroczonych może nie tylko zwiększyć konwersje, poprawić potencjał marketingowy marki, zwiększyć wzrost przychodów ze sprzedaży internetowej, ale i przyciągnąć do Ciebie nowych kupujących.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czym są płatności odroczone?
- Zakupy na raty – dlaczego warto wprowadzić taką opcję do e-sklepu?
- Na co uważać, wdrażając do sklepu e-commerce płatności odroczone i zakupy na raty?
Zobacz także: Terminal płatniczy w telefonie – jak może się przydać w biznesie?
Płatności odroczone – co to jest?
W dzisiejszym świecie nowoczesne metody płatności są niezwykle popularne. Wygoda podczas zakupów i możliwość wyboru dopasowanej do preferencji klienta formy zapłaty to kluczowe czynniki, które mogą zwiększyć sprzedaż i przełożyć się na wymierne zyski Twojej firmy. Osoby, które robią zakupy w sieci, oprócz szybkiego przelewu, płatności kartą czy uiszczenia należności z pomocą elektronicznego portfela, mogą skorzystać z tzw. odroczonej płatności, czyli BNPL – co oznacza buy now, pay later (kup teraz, zapłać później).
Dzięki niej zapłata odbywa się nieco później niż sam zakup – najczęściej w następnym miesiącu. Ta dosyć nowa forma już zyskała spore grono odbiorców, dlatego warto wdrożyć ją do e-sklepu, aby przyciągnąć więcej klientów. Dla kupujących taka opcja może być alternatywą do zaciągania krótkookresowego kredytu gotówkowego, a dla Ciebie sposobem na zabezpieczenie dochodów firmowych.
Jeżeli zaoferujesz odroczone płatności klientom, ci będą mogli pozwolić sobie na zakup Twoich produktów lub usług nawet wtedy, gdy w danym miesiącu nie planowali większych wydatków. Wystarczy, że przejdą pozytywnie przez szybki proces weryfikacji tożsamości i przesuną termin zapłaty. Klient nie poniesie za to żadnej dodatkowej opłaty. Jeśli jednak opóźni się z uiszczeniem należności w umówionym czasie (np. po 30 dniach), będzie musiał zapłacić karną prowizję.
Po tzw. pozytywnym scoringu kredytowym klienta od razu otrzymasz pieniądze na konto od firmy, z którą podpiszesz umowę, aby wdrożyć do swojego sklepu płatności odroczone. Windykacja po upływie umownego czasu przeznaczonego na zapłatę należeć będzie do obowiązków firmy zewnętrznej. Pamiętaj jednak, że jeśli klient zrezygnuje z Twojego produktu, będziesz musiał oddać serwisowi całą kwotę za zakup.
Przeczytaj też: Mechanizm podzielonej płatności – na czym polega?
System ratalny w e-sklepie – czy warto?
Często zdarza się, że klienci dwa razy „oglądają” produkt przed zakupem i zastanawiają się czy na pewno mogą sobie na dany zakup pozwolić. Aby umożliwić im kupno produktów lub usług (szczególnie tych drogich i luksusowych), a także nie stracić źródła dochodu firmowego, warto zastanowić się nad wdrożeniem do sklepu internetowego zakupów na raty.
Ta opcja jeszcze do niedawna była dostępna wyłącznie w sklepach stacjonarnych. Dzisiaj warto ją mieć także w e-sklepie. Sprzedaż ratalna w e-commerce może dać Ci szansę dotarcia do tych odbiorców, którzy są zainteresowani Twoimi produktami, jednak na wydanie jednorazowo dużej kwoty nie mogą sobie pozwolić. Kredyt ratalny online jest udzielany na podstawie złożonego wniosku internetowego i można go otrzymać nawet w ciągu kilku godzin. Zazwyczaj system ratalny wchodzi w grę, gdy klienci chcą:
- wyposażyć mieszkanie w sprzęty RTV, AGD, meble,
- kupić komuś drogi prezent,
- skorzystać z atrakcyjnej promocji,
- zaplanować wakacje.
Aby zacząć korzystać z tej opcji, musisz mieć podpisaną umowę z bankiem, który zajmie się wdrażaniem kredytu dla Twoich klientów i przekazywaniem Ci należności za zakup produktów czy usług. Sprzedaż ratalną w e-commerce możesz rozpocząć po uruchomieniu specjalnej wtyczki albo modułu w panelu sprzedażowym. Jeżeli nie potrafisz samodzielnie dokonać konfiguracji, warto skorzystać z pomocy specjalisty.
Sprawdź również: Jak sprzedawać na Allegro?
Płatności odroczone i system ratalny – czy te rozwiązania mają jakieś wady?
Z całą pewnością zarówno płatności odroczone, jak i system ratalny dla sklepów internetowych mają wiele zalet. Warto jednak pamiętać, że nie brakuje im też pewnych wad. W przypadku płatności odroczonych mogą to być dodatkowe koszty. Mowa przede wszystkim o prowizji naliczanej od transakcji przez serwis płatności oraz o potrzebnych środkach na pokrycie strat związanych z ewentualnymi zwrotami. Z kolei podczas sprzedaży na raty online czasami utrudnieniem jest samo wdrożenie systemu płatności. Minusem są również prowizje. Banki najczęściej pobierają niewielki procent ze sprzedaży w zamian za korzystanie z opcji ratalnej za ich pośrednictwem.
Polecamy także: Poznaj triki, które zatrzymają użytkownika na Twojej stronie