1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Marketing szeptany – czy warto?
Marketing szeptany – czy warto?

Marketing szeptany – czy warto?

4 min czytania

Marketing szeptany, po angielsku WOM (Word of Mouth), często kojarzy się z nachalnymi i sztucznymi wpisami na forach i w grupach, co nie jest działaniem ani skutecznym, ani dobrze wpływającym na reputację marki. Tymczasem można robić to znacznie lepiej (oraz etycznie) i mieć efekty – bo nic tak dobrze nie sprzedaje jak opinie innych ludzi.

 

O czym przeczytasz w artykule:

 

  • Co to jest marketing szeptany?
  • Jak działać, by marketing szeptany był skuteczny?
  • Jakie są rodzaje buzz marketingu?

Czytaj też: Content marketing, czyli jak tworzyć treści, które pokocha internet

 

Marketing szeptany – co to jest?

 

Marketing szeptany to nic innego jak przekazywanie informacji o produkcie czy usłudze tak, aby wzbudzić wokół niej szum (stąd też nazwa buzz marketing) i wywołać wrażenie, że „wszyscy o tym mówią”. Efektem dobrze przeprowadzonej kampanii WOM będzie więc wywołanie spontanicznej dyskusji o produkcie między konsumentami.

 

O sile marketingu szeptanego świadczą też liczby: ludzie dużo chętniej niż reklamie ufają poleceniom rodziny, znajomych czy tzw. zwykłych użytkowników*. Stąd też taka popularność serwisów z opiniami, które zbierają recenzje o konkretnym produkcie.

 

Jaki cel ma buzz marketing?

 

Czytaj też: Monitoring internetu – jak sprawdzić gdzie i co mówią o Twojej firmie?

 

Marketing szeptany – przykłady skutecznych działań

 

Dobrze wymyślona i zrealizowana reklama szeptana osiągnie wszystkie wymienione wyżej cele szybko i niskimi nakładami pracy oraz kosztów. Do zainicjowania dyskusji, która pójdzie w świat, angażując internautów i faktycznych użytkowników produktu, wystarczy sprawny zespół kilku marketerów.

 

Marketing szeptany – praca dla specjalistów

 

Jak więc robić to dobrze?

  1. Poznaj produkt – aby skutecznie zbudować buzz wokół jakiegoś produktu, musisz doskonale go znać: jego wady, zalety, cechy. Dobrze też orientować się w działaniach konkurencji, by lepiej promować unikalne cechy przedmiotu.
  2. Poznaj grupę docelowąwiadomo, że różne produkty skierowane są do różnych odbiorców. Warto dokładnie wiedzieć, dla kogo tworzysz komunikat, i dopasować go do oczekiwań. Pomocna będzie tu wiedza o cechach charakterystycznych różnych pokoleń.
  3. Mądrze wybierz miejsce kampanii – zrób research i sprawdź, gdzie w internecie czas spędzają Twoi odbiorcy: forma internetowe, specjalistyczne portale, a może strony z memami? Aby reklama szeptana była skuteczna, musi wydawać się naturalna i pasować do medium, w którym się pojawi.
  4. Wykreuj hashtag – kreatywny hashtag nie tylko ułatwi wyszukiwanie treści na dany temat, lecz także sam w sobie może działać viralowo i przyciągać kolejnych potencjalnych konsumentów.
  5. Reaguj na komentarze czy opinie innych ludzi – nie pozostawiaj dyskusji bez moderacji. Aby zbudować społeczność, musisz pozostawać z nią w kontakcie.

Trendsetting – instagramerka wrzuca reklamę szeptaną na swoje profile w SM

 

Marketing szeptany – rodzaje kampanii Word of Mouth

 

Wyróżniamy kilka rodzajów marketingu szeptanego:

 

  • Trendsetting – czyli promowanie marki lub określonego trendu przez konkretną osobę: pracownika firmy lub zatrudnionego do tego celu influencera. Dzięki jego zasięgom określony model konsumpcji może wpłynąć na szersze wody i zainspirować większą grupę odbiorców.
  • Marketing wirusowy – stworzenie kreacji, która zaczyna żyć własnym życiem: udostępniana dalej, podawana przez użytkowników, cytowana przez nich. Świetnie pasują to wszelkie memy, kreacje real-time marketingowe (czyli odwołujące się do aktualnych wydarzeń) czy chwytliwe slogany.
  • Evangelist marketing – budowanie wokół marki czy produktu społeczności, która czuje się do nich przywiązana i sama – niezależnie od działań firmy – poleca je znajomym. Członkowie takiej grupy są swoistymi ambasadorami produktów i zazwyczaj bardzo skutecznie przekonują do nich innych.
  • Community marketing – to promowanie produktu w wąskiej grupie osób: na specjalistycznych forach, grupach na Facebooku albo branżowych wydarzeniach.
  • Product seeding – to udostępnianie produktów osobom, które są aktywne w social mediach, by opowiedziały o produkcie swoim odbiorcom. Influencer marketing to bardzo skuteczne narzędzie reklamy m.in. ze względu na szczególną więź, jaką osoby aktywne na Instagramie czy YouTubie nawiązują ze swoją publicznością.
  • Casual marketing – czyli kampania drugiego planu. Realizowana jest w cieniu innej kampanii i dyskretnie ma realizować swoje cele.

 

Marketing szeptany – w różnych formach – to skuteczne narzędzie promocji. Daje szansę na zdobycie nowych klientów, zwiększa zainteresowanie marką, zwiększa ruch na stronie internetowej – i w efekcie przynosi zysk finansowy. Metody buzz marketingu można wykorzystać do reklamowania niemal każdej usługi i każdego produktu – nawet w przypadku małych budżetów.

 

Czytaj też: Moc brandingu – po co Ci logo i claim i kiedy warto w nie inwestować?

 

 

* https://www.attentionmarketing.pl/niecodzienne-decyzje-zakupowe-polakow-badanie-attention-marketing-research/

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy