1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Grupy na Facebooku – jak je prowadzić?
Grupy na Facebooku – jak je prowadzić?

Grupy na Facebooku – jak je prowadzić?

5 min czytania

Grupy na Facebooku to dla wielu osób miejsce, gdzie można nawiązać kontakt z ludźmi o podobnych zainteresowaniach czy przekonaniach. Dla przedsiębiorcy to jeden ze skutecznych sposobów na dotarcie do konsumentów, nawiązanie z nimi relacji i zwiększenie sprzedaży. Jak stworzyć grupę na FB krok po kroku? Jak ją wypromować? W jaki sposób zarządzać grupą na Facebooku, by stworzyć aktywną społeczność i czerpać z tego korzyści? Przeczytaj poniższy artykuł, by dowiedzieć się więcej na ten temat!

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Dlaczego warto stworzyć grupę na Facebooku?
  • O czym należy pamiętać jeszcze przed założeniem grupy na Facebooku?
  • Jak założyć grupę na FB krok po kroku?
  • Jak wypromować grupę na Facebooku?
  • Jakimi zasadami warto się kierować, będąc administratorem grupy na Facebooku?

Zobacz także: Jak sprzedawać swoje produkty na Facebooku i Instagramie?

 

Grupy na Facebooku – dlaczego warto je prowadzić?

 

Grupy na Facebooku to dla wielu firm narzędzie służące do promocji. Tworzą się wokół nich mikrospołeczności składające się z osób zaangażowanych w dany temat, związanych z marką, podejmujących różnego rodzaju aktywności i nawiązujących interakcje z innymi użytkownikami. Należy jednak wyraźnie rozróżnić grupę na FB od fanpage’a marki. Ten drugi jest profilem firmy, rodzajem strony internetowej. Ma charakter biznesowy, przede wszystkim umieszcza się tam reklamy i np. aktualności dotyczące oferty sprzedażowej. Celem grupy jest stworzenie społeczności, w której odnajdą się osoby o podobnych zainteresowaniach czy wartościach. Mogą w jej obrębie m.in.:

 

  • prowadzić dyskusje,
  • publikować posty, zdjęcia, filmy,
  • głosować w ankietach,
  • udostępniać relacje wideo.

Aktywność takiej grupy w założeniu ma przełożyć się na wzrost sprzedaży, jednak jest to cel długofalowy i element szerszej strategii marketingowej.

 

Czy z punktu widzenia przedsiębiorcy tworzenie grupy na Facebooku ma sens? Jak najbardziej, o ile stanowi spójny element szerszej koncepcji i będzie prowadzona w sposób przemyślany i zgodny z przyjętym modelem komunikacji, który użytkownicy znajdą już np. z fanpage’a firmy.

 

Czytaj też: Pokolenie Z, milenialsi, iksy, boomersi... Jak wykorzystać wiedzę o pokoleniach w marketingu i sprzedaży?

 

Grupy na Facebooku – o czym warto pamiętać przed ich stworzeniem?

 

Kobieta tworzy na laptopie regulamin grupy na Facebooku

 

Aby grupa na Facebooku działała, była skutecznym narzędziem marketingowym, a nie tylko kolejnym obowiązkiem, warto jeszcze przed jej utworzeniem przeanalizować parę kwestii:

 

  • Ustal, w jakim celu i dla kogo chcesz stworzyć grupę na FB – czy ma być kierowana do stałych klientów Twojej firmy, być nastawiona na poszukiwanie nowych, a może mają się w niej odnaleźć osoby zainteresowane nie tylko Twoją marką, lecz całą branżą, w której działasz?
  • Zdecyduj, czy będziesz regularnie publikować treści w grupie czy raczej przyjmiesz funkcję moderatora i będziesz jedynie reagować na to, czym będą dzielić się użytkownicy.
  • Weź pod uwagę, że prowadzenie i moderowanie takiej grupy wymaga czasu i regularności (lepiej nie tworzyć grupy, jeśli masz jedynie ją założyć i zostawić samą sobie).
  • Dobrze dopasuj sposób komunikowania się z członkami grupy – w taki sposób, by odpowiadał on charakterowi Twojej firmy i był dopasowany do stylu, który preferuje Twoja grupa docelowa.
  • Zastanów się, czy Twoja grupa ma mieć charakter publiczny (dostępna dla każdego użytkownika Facebooka), otwarty (aby przeglądać i pisać posty, trzeba poprosić o dołączenie i zazwyczaj odpowiedzieć na kilka prostych pytań), zamknięty (aby do niej dołączyć, trzeba otrzymać zaproszenie od administratora lub innego członka grupy).

Sprawdź też: Social selling — tajniki sprzedaży na LinkedInie i innych mediach społecznościowych

 

Jak stworzyć grupę na FB?

 

Samo założenie grupy na Facebooku nie jest zbyt skomplikowane. Można przyjąć, że to najłatwiejsza część całego przedsięwzięcia – wyzwanie stanowi jej dobre zaplanowanie, prowadzenie i skuteczne promowanie.

 

Jak zrobić grupę na FB

 

Ważnymi elementami identyfikacji grupy, które warto zaplanować jeszcze przed jej utworzeniem, są: nazwa grupy na Facebooku, jej opis, zdjęcie w tle oraz regulamin. Kiedy przejdziesz do konfiguracji tych elementów, pamiętaj, że muszą one być spójne z głównym celem prowadzenia tej grupy.

 

Jak wypromować grupę na FB?

 

Po założeniu grupy na Facebooku staniesz przed trudnym zadaniem, jakim jest jej wypromowanie wśród potencjalnych członków i odbiorców Twoich usług. Poznaj sprawdzone sposoby na to, jak promować grupę na FB:

 

  • Weź pod uwagę, że na początku w grupie będzie raczej niewielu użytkowników – skup się na nich, odpowiadaj na ich pytania, reaguj na komentarze,
  • Pozwól na aktywność każdemu z członków, nie dominuj dyskusji i nie zalewaj grupy zbyt wieloma treściami,
  • Z wyprzedzeniem opracuj sporo materiałów i treści, które będziesz wrzucać na grupę według planu (nie pozwól, by grupa pozostała zaniedbana przez dłuższy czas, szczególnie na początku jej prowadzenia),
  • Skorzystaj z okazji do promowania grupy, wykorzystując inne kanały i profile (np. fanpage firmowy, newsletter itd.),
  • Rozważ wykupienie reklamy na Facebooku (płatne, ale bardzo skuteczne rozwiązanie),
  • Rozpocznij promocję wśród znajomych i poproś ich o pomoc, tzn. polecanie dołączenia do grupy na ich profilach,
  • Promuj swoją grupę na innych grupach na Facebooku,
  • Zaplanuj różnego rodzaju atrakcje i aktywności dla użytkowników (konkursy, wyzwania, rozdania produktów, ankiety, live’y itd.).

Czytaj też: InstaStories, czyli relacje na Instagramie – przełam się i zacznij mówić!

 

Prowadzenie grupy na Facebooku – jak robić to dobrze?

 

Dwie najważniejsze zasady dotyczące prowadzenia grupy na Facebooku

 

Oprócz tego, warto wdrożyć kilka praktycznych rozwiązań, które pomagają w takim prowadzeniu grupy na FB, by zgromadzona społeczność czuła się swobodnie, a użytkownicy podejmowali różnego rodzaju aktywności, zachęcali do dołączania kolejne osoby, a docelowo – by funkcjonowanie grupy przełożyło się na Twój zysk. Poniżej znajdziesz kilka propozycji:

 

1. Już na samym początku stwórz post powitalny i przypnij go na górze strony – dzięki temu nowi użytkownicy będą czuli się ciepło przyjęci i np. zachęceni do pierwszej aktywności.

2. Organizuj live’y  – nic nie pomaga tak łatwo nawiązać relacji z członkami grupy.

3. Wrzucaj posty z pytaniami i ankietami, dzięki temu użytkownicy poczują, że mają wpływ na kształtowanie się społeczności, a także np. na rozwój Twojej marki.

4. Zawsze odpowiadaj na pytania zamieszczane w postach i komentarzach członków grupy.

5. Reaguj na komentarze, opinie i uwagi.

6. Organizuj konkursy i przekazuj swoje produkty (np. za dodanie komentarza czy zaproszenie nowych członków grupy).

7. Miej opracowany harmonogram wrzucania treści (bez niego trudno utrzymać regularność i spójność komunikacji).

 

Przeczytaj również: Kiedy warto organizować wyzwania w mediach społecznościowych i jak robić to dobrze?

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy