1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Czym jest certyfikat SSL?
Czym jest certyfikat SSL?

Czym jest certyfikat SSL?

4 min czytania

Jeśli Twoja firma ma stronę internetową, warto zadbać o certyfikat SSL, który wpływa nie tylko na bezpieczeństwo i rzetelność witryny, ale również poprawia jej pozycje w wyszukiwarce Google. Podpowiadamy, jak certyfikat SSL najlepiej zainstalować, abyś mógł promować i rozwijać swój biznes.

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Co to jest certyfikat SSL?
  • Certyfikat SSL – jakie korzyści daje Ci to zabezpieczenie?
  • Jakie są rodzaje certyfikatów SSL?
  • Darmowy certyfikat SSL czy płatny – od czego zależy jego cena?

Zobacz także: 5 sposobów na poprawienie pozycji w Google

Certyfikat SSL – co to jest i jakie są jego rodzaje?

Wraz z wejściem w życie przepisów związanych z RODO certyfikat SSL stał się jednym z podstawowych zabezpieczeń, które stosuje się w celu ochronienia przesyłanych danych za pośrednictwem strony www. SSL (ang. Secure Socket Layer) to inaczej protokół sieciowy, który jest powszechnie przyjętym standardem służącym do szyfrowania danych w sieci.

Dzięki certyfikatowi SSL użytkownicy mogą nawiązywać bezpieczne połączenia pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem, który obsługuje daną witrynę, a także mają zapewnioną poufność przesyłanych informacji. Najczęściej to rozwiązanie jest wykorzystywane w przypadku serwisów internetowych, bankowości elektronicznej czy sklepów online. W przypadku tych ostatnich certyfikat SSL jest obowiązkowy do wdrożenia, aby na stronie klienci mogli bezpiecznie płacić za zakupy online.

polskabezgotowkowa/czy_wiesz_zce_1.jpg

Rodzaje certyfikatów SSL – co wybrać?

Jeżeli chodzi o rodzaj certyfikatu SSL, możemy mówić o trzech różnych grupach.

  • Certyfikat typu EV (Extended Validation) oferuje zabezpieczenia o najwyższym poziomie. Firma, która ubiega się o niego, jest weryfikowana rzez Urząd Certyfikacji pod kątem tożsamości oraz prawa do posługiwania się daną domeną. Dzięki temu nazwa przedsiębiorstwa wyświetla się w przeglądarce internetowej, co świadczy o autentyczności danej strony www.
     
  • Certyfikat OV (Organization Validation) oferuje zabezpieczenie o średnim poziomie. Weryfikacja firmy odbywa się w trybie online na podstawie informacji zawartych w rządowych bazach danych. Na tej podstawie sprawdza się prawo podmiotu do posługiwania się domeną www.
     
  • Certyfikat typu DV (Domain Validation) jest najprostszy, a jego instalacja trwa od kilku do kilkunastu minut. W tym przypadku weryfikowane jest jedynie prawo do posługiwania się domeną oraz to, czy pod danym adresem znajduje się bezpieczna strona internetowa.  

polskabezgotowkowa/photo_6.jpg

Polecamy też: Google analizy – jak interpretować dane?

Jakie korzyści może dać Ci certyfikat SSL?

Użytkownicy, którzy trafią na Twoją stronę internetową, mogą z łatwością rozpoznać, czy masz certyfikat SSL. Serwis, który używa szyfrowanego połączenia, w pasku adresu na górze strony ma przedrostek https://. Inny symbol to zamknięta kłódka przy adresie strony. Brak litery „s” lub ikonki z zamkniętą kłódką bardzo często sprawia, że potencjalni klienci od razu rezygnują z zakupów w takim miejscu. Odstrasza ich również informacja na pasku, że strona, którą chcą odwiedzić, jest niezabezpieczona. polskabezgotowkowa/zapamietaj_2.jpg
Warto też wspomnieć o tym, że niektóre certyfikaty SSL są pewnego rodzaju zabezpieczeniem, które dają Ci gwarancję finansową. Jej wysokość zależy od wariantu wybranego certyfikatu. Dzięki takiej dodatkowej ochronie można także weryfikować tożsamość serwerów lub klientów i dbać o to, aby dane trafiły do właściwego odbiorcy. Twoja strona zyskuje dzięki niemu większą wiarygodność.

Certyfikat SSL gwarantuje integralność i poufność danych. Nawet jeżeli haker przejmie stronę, nie odczyta informacji, które są zabezpieczone certyfikatem. Dzięki niemu nie wykradnie np. danych osobowych Twoich klientów, numerów kont i kart kredytowych. Można też przypuszczać, że klienci chętniej podadzą w formularzu np. swój adres e-mail albo telefon, co pozwoli Ci budować bazę kontaktów, ponieważ będą mieć pewność, że ich dane są odpowiednio chronione. polskabezgotowkowa/skala_podatkowa_0.jpg

Ile kosztuje certyfikat SSL? Cena zależy od kilku czynników

Możesz zdecydować się zarówno na darmowy certyfikat SSL, jak i płatne zabezpieczenie. W tym drugim przypadku najczęściej opłaty wahają się między 100 a 1000 zł za rok. Wszystko zależy od dostawcy i rodzaju certyfikatu. Najczęściej komercyjne certyfikaty SSL wydawane są na rok. Firm, które sprzedają takie zabezpieczenia, jest naprawdę sporo. Wystarczy poszukać korzystnych ofert w internecie. Pamiętaj, że im lepsza ochrona, tym kwoty będą wyższe.

W przypadku darmowych opcji trzeba pamiętać o przedłużeniu zabezpieczenia co kilka miesięcy. Niestety przy darmowych certyfikatach nie dostajesz żadnej finansowej gwarancji w sytuacji, gdy Twoja firma padnie ofiarą oszustwa internetowego lub wyłudzenia danych. Warto też wiedzieć, że darmowe wersje oferują jedynie certyfikaty typu DV. 

Z pewnością darmowy certyfikat SSL świetnie sprawdzi się na prostych stronach i blogach, jednak docelowo nie jest to najlepsze rozwiązanie. Jeżeli chodzi o witryny firmowe czy sklepy online, na których bezpieczeństwo danych to podstawa, lepiej zainwestować w płatną wersję.

Sprawdź również: Jak mierzyć ruch na stronie?

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy