1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Społeczna odpowiedzialność biznesu – na czym polega?
Społeczna odpowiedzialność biznesu – na czym polega?

Społeczna odpowiedzialność biznesu – na czym polega?

15 min czytania

W nowej rzeczywistości po pandemii przestrzeganie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu wydaje się ważniejsze niż kiedykolwiek. Troska o ekologię, dobre relacje z pracownikami, a także zaangażowanie w pomoc lokalnej społeczności – to cechy, które wyróżnią Twoje przedsiębiorstwo na tle innych. Przekonaj się, że prowadzenie biznesu odpowiedzialnego społecznie nie musi się wiązać z wielkimi kosztami, za to może dać Ci konkretne korzyści – w niedalekiej przyszłości i długofalowo.

Z tekstu dowiesz się:

  • co to jest CSR,
  • jak wyglądają działania CSR w firmach w Polsce,
  • jak wprowadzić zasady społecznej odpowiedzialności biznesu do swojego przedsiębiorstwa.

CSR w lokalnym sklepie spożywczym

Doświadczenie pandemii nauczyło nas, że jesteśmy w stanie przetrwać wszelkie niedogodności, o ile będziemy działać solidarnie w ramach społecznej odpowiedzialności organizacji. Klienci doceniają zaangażowanie społeczne i ekologiczne przedsiębiorstw, a także sami zaczęli zwracać większą uwagę na swoje wybory zakupowe. Wiele osiedlowych biznesów o bogatej historii uniknęło bankructwa dzięki oddolnym inicjatywom użytkowników w social mediach – warto wspomnieć choćby o akcji ratowania ponad stuletniego sklepu ogrodniczego U Jadzi, do której po czasie dołączyły także duże firmy. To dowodzi, że konsumenci są coraz bardziej świadomi i gotowi do wspierania lokalnych biznesów oferujących jakościowe produkty lub usługi.

Działania CSR na przykładzie sklepu ogrodniczego u Jadzi

Wykorzystaj ten moment, aby zapoznać się z koncepcją CRS i ekologii w firmie. Zobacz, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu, jak wygląda przestrzeganie zasad CSR na rynku polskim oraz jak Ty możesz wdrożyć działania CRS w swoim przedsiębiorstwie.

CRS – co to znaczy i dlaczego jest tak ważne?

Definicja społecznej odpowiedzialności biznesu brzmi: strategia zarządzania przedsiębiorstwem, która dobrowolnie uwzględnia:

  • interesy społeczne,
  • aspekty środowiskowe,
  • dobre relacje z pracownikami.

Inaczej mówiąc – CRS to wszelkie sposoby, dzięki którym Twoja firma pomaga uczynić świat (i Twoje miejsce pracy) lepszym. Firmy społecznie odpowiedzialne dbają o bezpieczeństwo i dobrą atmosferę pracy swoich pracowników, ograniczają negatywny wpływ przedsiębiorstwa na środowisko oraz angażują się w inicjatywy społeczne, których nie dałoby się zrealizować bez wsparcia biznesu.

Ale czy same firmy mają konkretne korzyści z wprowadzania działań CRS? Okazuje się, że tak! Przedsiębiorstwa przestrzegające założeń społecznej odpowiedzialności biznesu:

  • lepiej wykorzystują majątek trwały i kapitał ludzki,
  • osiągają wyższą rentowność sprzedaży,
  • mają lepszą płynność bieżącą,
  • więcej inwestują.

Nie wiesz, jak prowadzić społecznie odpowiedzialny biznes? Zobacz, jak robią to inne firmy.

działania CRS marki Elementy
Analiza ceny produktu ze sklepu Elementy

Inicjatywa społeczna lub proekologiczna bardzo często stanowi główny element filozofii marki. To pozwala wykreować firmie wizerunek świadomej i działającej na zasadzie zrównoważonego rozwoju. Marka może się również wyróżnić wśród wielu podobnych producentów konkretną ideą.

Odpowiedzialność biznesu na przykładzie Hansa Wear
Główna idea marki Hansa Wear

Dbałość o etykę pracy i o swoich pracowników to cechy społecznie odpowiedzialnego biznesu, którymi warto się chwalić. Marki chętnie informują o tym na swoich kanałach w mediach społecznościowych, czym zwiększają poziom zaufania i przywiązania użytkowników do ich produktów.

Społeczna odpowiedzialność biznesu – przykłady marki dbającej o pracowników
Post marki Elementy, w którym podkreśla ona swoją transparentność

W czasie pandemii wiele marek zaangażowało się w niesienie pomocy lokalnej społeczności: seniorom, mieszkańcom DPS-ów czy medykom. Trend ten, będący jednym z założeń społecznej odpowiedzialności biznesu, spotkał się z dużym uznaniem internautów, co prawdopodobnie zachęci inne marki do większego zaangażowania się w sprawy społeczne.

CSR na przykładzie restauracji RELAX KEBAB Radzymin
Akcja społeczna restauracji RELAX KEBAB Radzymin

Kwestie zmian klimatycznych i kryzysów ekologicznych również są częstym tematem w komunikacji w social mediach rodzimych firm. Dla dobra naszej planety marki wprowadzają już nie tylko ekologiczne opakowania czy biodegradowalne materiały, ale także konkretne akcje promocyjne, będące błyskawiczną reakcją na klęski żywiołowe.

CSR marki 4szpaki
Promocja marki 4szpaki, z której część dochodu została przekazana na konto Biebrzańskiego Parku Narodowego
Społeczna odpowiedzialność biznesu – jak wprowadzić jej zasady w swojej firmie?

Wydaje Ci się, że prowadzenie firmy społecznie odpowiedzialnej wiąże się z dużymi kosztami lub wymaga bardzo zaawansowanych działań? Pamiętaj – są różne obszary społecznej odpowiedzialności biznesu i każda, nawet najdrobniejsza zmiana ma znaczenie. Przedstawiamy kilka pomysłów na CSR w firmie, których wprowadzenie nie obciąży Cię finansowo, za to pomoże Ci się zbliżyć w dobrą stronę w prowadzeniu firmy odpowiedzialnej społecznie.

  1. Ekologia w firmie
    Bez względu na to, czy prowadzisz biuro, lokal gastronomiczny, czy oferujesz usługi kosmetyczne – z pewnością jesteś w stanie zmienić dotychczasowe rozwiązania na bardziej ekologiczne. Zamiast jednego kosza zainstaluj kilka z podziałem na rodzaje odpadów. Wymień żarówki na energooszczędne i zainstaluj w łazienkach baterie oszczędzające wodę. Umieść w swoim sklepie kosz na torby-bumerangi, czyli wielorazowe torby, z których mogą korzystać klienci. Jeśli sprzedajesz produkty na wagę, zaoferuj atrakcyjne zniżki klientom, którzy przychodzą z własnymi opakowaniami. Rozwiązań jest multum – jeśli szukasz innych pomysłów, zainspiruj się działaniami konkurencji.
  2. Promuj się ekologicznie
    Do promocji swojego lokalu wykorzystujesz ulotki, z których większość ląduje w koszu? Podejdź do sprawy bardziej kreatywnie. Na targach zamiast smyczy i plastikowych przypinek rozdawaj klientom ekologiczne gadżety z Twoim logo: długopisy z korka lub bambusa albo drewniane breloczki. Zamiast ulotek zaoferuj potencjalnym klientom próbki swoich produktów. No i nie zapominaj o nieskończonych możliwościach reklamy w internecie, która jest skuteczniejsza i z pewnością bardziej przyjazna dla środowiska.
  3. Zaoferuj swoją pomoc
    Rozmawiaj ze swoimi klientami, poznaj grupę swoich odbiorców i słuchaj ich sugestii. Być może zainspirują Cię do konkretnych działań CSR w okolicy. Świetlica w domu kultury wymaga odmalowania? Klub seniora szuka lokalu do wieczorków filmowych? W okolicznym schronisku potrzeba wolontariuszy do spacerów z psami? Ty i Twoi pracownicy możecie ruszyć z pomocą!
  4. Pamiętaj o społecznej odpowiedzialności biznesu wobec pracowników
    Wszelkie próby stworzenia firmy zgodnej z CSR spełzną na niczym, jeśli Twoi pracownicy są niezadowoleni z warunków pracy i nie czują się pewnie w Twoim przedsiębiorstwie. Pozostawaj w stałym kontakcie ze swoim zespołem. Zaproponuj szkolenia lub warsztaty, które pomogą podnieść kwalifikacje pracowników. Zadbaj o to, by czuli się prawdziwie zaangażowani w rozwój firmy, w której pracują. Buduj lojalność wobec miejsca pracy dzięki trosce o dobre samopoczucie i bezpieczeństwo pracowników. Mogą Ci w tym pomóc różnego rodzaju inicjatywy m.in.: wyjazdy integracyjne i wspólne wyjścia do kina czy restauracji, organizacja pikników rodzinnych i dni otwartych dla dzieci pracowników. Ważną kwestią jest również troska o zdrowie Twojego zespołu. Oprócz ubezpieczenia zdrowotnego dobrym pomysłem jest zachęcenie pracowników do rezygnacji z dojazdów samochodem i zainstalowanie w pobliżu firmy stoj

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy