Promocja biznesu wśród społeczności lokalnej
Osiedlowy biznes zwykle ma stałe grono wiernych klientów. To jednak nie znaczy, że nie warto regularnie przypominać im o ofercie ulubionego sklepu, salonu fryzjerskiego czy cukierni. Dodatkowo w czasie kryzysu na pewno zależy Ci też na tym, aby zyskać nowych odwiedzających. Daj innym poznać Twoją firmę – na żywo i przede wszystkim w internecie, gdzie w dobie pandemii koronawirusa przeniosła się większość biznesów i klientów. Sprawdź, jak to zrobić skutecznie i niewielkim kosztem.
Z tekstu dowiesz się:
- jak promować lokalną firmę na Facebooku,
- dlaczego internetowe wizytówki i działania Google Ads to dobre metody na reklamę osiedlowego biznesu,
- które z tradycyjnych metod reklamy warto wykorzystać do promocji lokalnego przedsiębiorstwa.
Sprawa jest prosta: jeżeli masz pomysł na biznes na osiedlu lub już go realizujesz, promuj firmę w najbliższej okolicy. Ogólnopolskie reklamy nie mają tu sensu – Twojej małej kwiaciarni w Białymstoku, choćby miała najpiękniejsze bukiety w okolicy, nie odwiedzi raczej klient z Krakowa. Co więcej, koszty promocji ogólnokrajowej najprawdopodobniej bardzo szybko przekroczyłyby Twój budżet. Dowiedz się więc, jakie reklamy w internecie przyniosą Ci najlepsze korzyści i jakie tradycyjne formy promocji warto wybrać.
Moc social mediów, czyli osiedlowy biznes na Facebooku
Podobno jeśli nie ma Cię w social mediach, to nie istniejesz. To znane już od lat powiedzenie wkradło się do codziennego życia wielu osób, a także do działalności firm. Dlatego jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, koniecznie stwórz fanpage swojej marki na Facebooku. Na profilu swojego osiedlowego biznesu dziel się informacjami z branży i z życia lokalnej społeczności, nowościami w ofercie i aktualnymi promocjami. Na bieżąco odpowiadaj na komentarze i wiadomości prywatne. Uzupełnij też wszystkie dane kontaktowe oraz zamieść odnośnik do strony internetowej.
Pamiętaj jednak, że sama komunikacja w social mediach to dziś zbyt mało, aby pozyskać nowych odbiorców – Facebook znacząco ogranicza zasięgi niepromowanych postów. To oznacza, że wpis dotrze do Twoich potencjalnych klientów tylko pod warunkiem, że będzie miał dużo reakcji i komentarzy fanów lub… jeśli za niego zapłacisz. Na szczęście budżet promocji za pomocą Facebook Ads nie musi być duży (nawet kilka złotych tygodniowo). Dodatkowo to Ty określasz, komu konkretnie chcesz zareklamować swoją firmę – istnieje możliwość zawężenia grupy odbiorców tylko do Twojej społeczności lokalnej.
Reklama osiedlowego biznesu w Google Moja Firma oraz Google Ads
Warto, aby Twoja firma była widoczna także w wyszukiwarce Google. Najprostszym, a do tego całkowicie bezpłatnym sposobem, aby pokazać się potencjalnym klientom w Twojej najbliższej okolicy, jest stworzenie wizytówki w narzędziu Google Moja Firma. To miejsce, w którym podasz najważniejsze dane dotyczące Twojego osiedlowego biznesu: określisz godziny otwarcia, pokażesz kilka zdjęć, a co najważniejsze – oznaczysz się na mapie. To sprawi, że Twój zakład mechaniczny, salon fryzjerski czy kawiarnia będą widoczne dla wszystkich osób, które będą szukały w Twojej okolicy danego rodzaju usług.
Dowiedz się więcej na temat tworzenia wizytówki Google.
Profil swojej marki załóż też na popularnych portalach z katalogami firm – tutaj także wiele osób szuka informacji oraz opinii o sklepach i lokalach usługowych w najbliższej okolicy. Odwiedź na przykład:
- Panorama Firm,
- pkt.pl,
- Yellow Pages.
Innym narzędziem, które pozwoli Ci precyzyjnie decydować, kto zobaczy Twoją firmę w internecie, jest reklama Google Ads. To świetny i bardzo opłacalny sposób na dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów wśród lokalnej społeczności. Dlaczego? W Google Ads szczegółowo określasz, na jakim obszarze będzie wyświetlać się Twoja reklama – w zależności od wieku, zainteresowań i lokalizacji Twoich potencjalnych klientów. Narzędzie przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces tworzenia kampanii. Do wyboru masz reklamę na portalach partnerskich oraz reklamy tekstowe. Co ważne, w kampanii Google Ads to Ty decydujesz, ile wydasz, i płacisz tylko za wyniki – wtedy, gdy ktoś kliknie w link i odwiedzi Twoją stronę internetową.
Twoja marka nie ma jeszcze domeny? Przeczytaj o tym, jak stworzyć prostą stronę na Wordpress .
Reklama tradycyjna wśród społeczności lokalnej
W okresie pandemii reklama w formie innej niż internetowa jest znacznie ograniczona. Sprawdź praktyczne porady na temat prowadzenia biznesu podczas pandemii – znajdziesz je na #ZdrowoBezgotówkowo.
Ten, kto zna swoją społeczność lokalną i jej potrzeby, wie doskonale, że czasami działania online trzeba wspomóc analogowymi – szczególnie w małych miejscowościach, gdzie najbardziej liczy się kontakt osobisty i dobra opinia wśród sąsiadów. Poniżej wymieniamy więc kilka dobrych praktyk związanych z promocją „na żywo” małego sklepu lub lokalu usługowego. Niektóre z nich wprowadzisz dopiero po złagodzeniu obostrzeń, ale niektóre warto przemyśleć już teraz – aby po pandemii z nową energią (i nowymi klientami!) wrócić do działania.
- Odpowiednio oznakuj miejsce – zrób wszystko, aby ułatwić potencjalnym klientom odnalezienie Twojego sklepu, restauracji czy innego lokalu usługowego. W końcu nawet najbardziej fantazyjna reklama internetowa nie zadziała, jeśli zainteresowani nie będą mogli do Ciebie trafić! Świetnie sprawdzą się szyldy i banery z logo firmy, odpowiedni wystrój witryny, a także tzw. potykacze, czyli stojaki reklamowe złożone z dwóch płyt, połączonych ze sobą górną krawędzią.
- Wieszaj plakaty – wbrew temu, co mogłoby się wydawać, wśród wielu społeczności lokalnych ogłoszenia na słupach czy tablicach nadal są bardzo skuteczne i przynoszą dobry zwrot z inwestycji w projektowanie i drukowanie. Ten rodzaj reklamy wykorzystaj szczególnie jeśli dopiero rozpoczynasz działalność lub wprowadzasz jakieś nowości czy promocje.
- Zamieszczaj reklamy w prasie lokalnej – to metoda skuteczna szczególnie w mniejszych miejscowościach lub w dzielnicach miast, które posiadają swoje własne media papierowe. Koszty ogłoszeń w lokalnej prasie są stosunkowo niewielkie, a taka forma reklamy umożliwia dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów, zainteresowanych wspieraniem lokalnych inicjatyw. Zastanów się też nad dodawaniem insertów, czyli ulotek do gazet.
Dodatkowo możesz też zainteresować lokalne media swoją historią, rozesłać przygotowane wcześniej notki prasowe i zobaczyć, co się stanie. Może dziennikarze z Twojego miasta czy osiedla znajdą pomysł na materiał, w którym przybliżą ludziom Twoją działalność.
Reklama małego biznesu wśród lokalnej społeczności to wyzwanie, przed którym stoisz niezależnie od tego, czy zakładasz nową firmę, wracasz do działania po przerwie związanej z koronawirusem, czy ciągle działasz w tym trudnym czasie kryzysu. Wykorzystaj nasze porady i skutecznie promuj się wśród swoich!