Restauracja w czasie epidemii – 7 wskazówek, jak działać w nowych realiach

24.04.2020

Prowadzenie restauracji jest dużym wyzwaniem nawet w normalnych okolicznościach. Kwarantanna sprawia, że czujesz się, jakbyś miał związane ręce? Nie musisz siedzieć i czekać na cud! Istnieją pewne działania, które możesz podjąć, aby Twój biznes przetrwał ten trudny czas. Większość tych wskazówek przyda Ci się również po okresie kwarantanny – pomoże Ci to zdobyć nowych klientów i zwiększać sprzedaż. Zainteresowany? Czytaj dalej!

Obsługa restauracji w czasie epidemii – jedzenie na wynos
Źródło: Shutterstock

Twój lokal znalazł się w trudnym położeniu z powodu obowiązkowego zamknięcia na czas epidemii? Nie poddawaj się i działaj! Poznaj nasze rady, jak prowadzić restaurację, do której… nie mogą przychodzić goście. Wbrew pozorom nie jest to niemożliwe.

1. Bezpieczeństwo to podstawa!

Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom możliwość mycia rąk wodą z mydłem lub dezynfekowania ich środkiem na bazie alkoholu. Ponadto pracownicy powinni pracować w odstępach od siebie min. 2 m – pamiętaj o tym, przygotowując dla nich stanowiska pracy.

Twoi dostawcy są najbardziej narażeni na kontakt z wirusem. Przypomnij im więc o konieczności noszenia jednorazowych rękawiczek i maseczek ochronnych oraz o częstym dezynfekowaniu terminala płatniczego. Jak to zrobić skutecznie? Sprawdź zalecenia w ramach akcji #ZdrowoBezgotówkowo.

2. Przyjmuj płatności kartą – terminale płatnicze

Jedynym sposobem na realizację zamówień jest dostarczanie klientom jedzenia na wynos. Jeśli Twój lokal od dawna świadczy takie usługi i masz swoje zaufane grono dostawców, upewnij się, że przestrzegają oni procedury dostawy bezkontaktowej. Masz stronę internetową? Zamieść tam informację, że preferujecie zapłatę online lub kartą.

Informacja o dostawie bezkontaktowej pizzerii Dominium
Źródło: Shutterstock

Jedynym sposobem na realizację zamówień jest dostarczanie klientom jedzenia na wynos. Jeśli Twój lokal od dawna świadczy takie usługi i masz swoje zaufane grono dostawców, upewnij się, że przestrzegają oni procedury dostawy bezkontaktowej. Masz stronę internetową? Zamieść tam informację, że preferujecie zapłatę online lub kartą.

3. Dostawy jedzenia online z pyszne.pl lub Uber Eats

Jeśli dotychczas nie oferowałeś klientom dostawy do domu, najszybszym sposobem na organizację dostaw będzie założenie konta na portalu typu Pyszne.pl czy Uber Eats. Dzięki temu możesz się zająć wyłącznie realizacją zamówień klientów i nie martwić się o organizację łańcucha dostaw – odbiór i dostarczenie zamówienia biorą na siebie dostawcy zewnętrzni. Wystarczy tylko wypełnić formularz (dostępny pod linkiem https://www.pyszne.pl/dodaj lub https://www.ubereats.com/restaurant/pl-PL/signup) – i gotowe!

Formularz dołączenia do Pyszne.pl
Źródło: Shutterstock

Musisz pójść na kompromisy finansowe, np. konieczność zapłaty nawet 30% prowizji za zamówienie. Warto jednak to zrobić, bo z tych serwisów korzysta bardzo wielu użytkowników. Dzięki temu masz większe szanse na zdobycie mnóstwa nowych klientów, którzy wynagrodzą Ci utraconą marżę.

Formularz współpracy z Uber Eats
Źródło: Shutterstock

Warto wspomnieć, że te portale w ramach wsparcia przedsiębiorców wprowadziły korzystne zmiany – np. Pyszne.pl zrezygnowało z prowizji za zamówienia odbierane przez klientów w lokalu oraz stworzyło program odroczenia prowizji dla restauracji znajdujących się w szczególnie trudnym położeniu. Ponadto dostawcy przestrzegają bezkontaktowej dostawy przy zamówieniach opłaconych online.

4. Serwuj jedzenie na wynos w swoim lokalu

Twoja restauracja mieści się w wygodnej, bliskiej lokalizacji? Masz spore grono stałych klientów? Zaproponuj im odbiór osobisty zamówień z lokalu:

  • Umów się z klientem na konkretną godzinę i poczekaj na niego z zamówieniem przed lokalem.
  • Przekaż mu paczkę, zachowując wszelkie środki ostrożności.
  • Przygotuj terminal i zaproponuj klientowi płatność kartą.

Tego rodzaju rozwiązanie, chociaż nie zapewnia Ci tak licznych zamówień, jak za pośrednictwem portali typu Pyszne.pl czy Uber Eats, buduje silną osobistą więź z klientem. Pokazujesz mu, że Twój lokal tworzą konkretni ludzie, którzy dbają o klienta nawet w tak trudnym czasie. Taka niewielka, ale silnie zaangażowana grupa klientów przyda Ci się do promocji Twojego lokalu. A może nawet uchroni Twój lokal przed upadłością? Zobacz, jak wyjść z kryzysu, gdy skończy się epidemia.

5. Wprowadź zmiany w menu

Koronawirus wymusił na wielu przedsiębiorcach zmianę podejścia do swojego biznesu. Okrojenie menu albo wprowadzenie w nim pewnych modyfikacji pozwoli Ci dostosować swoją ofertę do potrzeb klientów online.

Przykładowo: przywiązujesz dużą wagę do świeżości dań i masz ciarki na myśl o Twoich posiłkach podgrzewanych w mikrofalówce? Pójdź tropem czołowych włoskich knajpek w stolicy i zaproponuj klientom możliwość odtworzenia Twoich wybornych potraw w domu. Zapakuj osobno poszczególne składniki, tak aby zachowały świeżość, i dołącz przepis na wybrane przez klienta danie. Aby podkreślić to, jak ważna jest dla Ciebie dobra kuchnia, poprowadź kurs gotowania online (na Facebooku, przy tworzeniu posta, masz do wyboru opcję „Transmisja wideo na żywo”. Pozostaniesz wierny swojej kulinarnej filozofii i podkreślisz wysoką jakość oferowanych posiłków.

Jedzenie na wynos
Źródło: Shutterstock

Zastanów się, czy jesteś w stanie serwować dania w wersji łatwiejszej do doręczenia. Możesz zainspirować się street foodem, czyli przekąskami sprzedawanymi w takiej formie i wielkości, aby klienci mogą je wygodnie zjeść, idąc. Tą drogą mogą pójść np. restauracje azjatyckie, meksykańskie i wegańskie. Klienci z pewnością zachwycą się znanymi i lubianymi smakami w kompaktowej wersji i chętniej będą promować lokalny biznes w Internecie, co da Ci dodatkową reklamę. Kto wie? Może niektóre pozycje pozostaną w Twoim menu już na zawsze?

6. Zorganizuj sprzedaż voucherów

Jeśli nie możesz sobie pozwolić na kontynuowanie działalności i nie masz już środków na czynsz lub wypłatę pensji obsłudze restauracji, dobrym kołem ratunkowym dla Twojego biznesu może być sprzedaż voucherów lub tzw. „bonów jutra”. Wierni klienci kupują wirtualne cegiełki za określoną kwotę, którą będą mogli wykorzystać po kwarantannie, gdy lokal znów się otworzy.

Kawiarnia ogłasza sprzedaż voucherów
Źródło: Shutterstock

Oprócz wspierania ulubionego lokalnego biznesu klienci zyskują również dodatkowe rabaty lub środki do wykorzystania (np. za bon jutra o wartości 100 zł klient może zrealizować zamówienie o wartości 120 zł).

7. Działaj aktywnie w social mediach

Promowanie lokalu w social mediach jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek. Daj klientom do zrozumienia, że chociaż konkurencja zawiesiła działania, to Twój lokal nadal prężnie działa! Wykorzystuj popularne hasztagi, np. #DziałamyNieZnikamy, #DalejOtwarte, #WspieramGastro, #WspierajLokalnie, aby dotrzeć do jak największej liczby zainteresowanych. Dobrze prowadzone profile na Facebooku i Instagramie sprawią, że nawet w tak trudnym czasie klienci nie zapomną o Twoim lokalu.

Jak reklamować się na Facebooku za darmo? Jeśli możesz sobie na to pozwolić, skontaktuj się z pracownikami najbliższego szpitala zakaźnego lub domu pomocy społecznej i zaproponuj dostawę darmowych posiłków. Swoje działania opisz na Facebooku i czekaj na falę udostępnień. Takie akcje promocyjne zapewnią Ci rozgłos i sympatię wielu potencjalnych klientów, którzy chętnie wesprą restaurację niosącą pomoc innym.