Platformy e-commerce w Polsce
Zastanawiasz się, gdzie założyć sklep internetowy? To ważna decyzja dla Twojego biznesu, wymagająca konkretnego nakładu środków i planowania. Poznaj rodzaje platform e-commerce i wybierz tę, która odpowiada Twojemu budżetowi i Twojej wizji rozwoju e-sklepu.
Z tekstu dowiesz się:
- czym jest platforma e-commerce SaaS,
- jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce open source,
- czym są platformy oparte na licencji.
- czy warto się zdecydować na platformę dedykowaną.
Wśród dostępnych platform e-commerce można się pogubić. Podjęcia decyzji nie ułatwia to, że raz założony sklep internetowy musi być dostosowany do Twoich potrzeb – nie tylko aktualnych, ale też przyszłych. Dlatego przedstawiamy Ci krótki przewodnik po platformach e-commerce w Polsce, abyś mógł precyzyjnie zaplanować budżet i zdecydować się na najlepszą opcję dla swojej firmy.Skuteczność opowiadania historii w marketingu wynika z bardzo prostej rzeczy. Produkty na rynku są do siebie bardzo podobne, ale osoby, które stoją za ich produkcją lub promocją, już nie. Klient często wybiera właśnie Ciebie, a nie usługę samą w sobie. Pamiętaj – dobrze opowiedziana historia zapada w pamięć! A to bardzo ważne w kontekście zjednania sobie klienta i zachęcenia go do pozostania z Twoją marką na dłużej.
Platforma e-commerce software as a service (SaaS)
Chcesz założyć sklep internetowy najszybciej, jak to tylko możliwe? Nie potrzebujesz rozbudowanego systemu, który można obsłużyć wyłącznie z pomocą programisty? Dla osób, które planują samodzielne założenie sklepu internetowego, polecanym rozwiązaniem jest platforma e-commerce na abonament. Za niewielką opłatą uiszczaną co miesiąc wykupujesz miejsce dla swojego sklepu w chmurze, a za pomocą gotowych szablonów i intuicyjnych narzędzi zakładasz sklep bez niczyjej pomocy. W razie problemów warto jednak pamiętać, że wielu dostawców oferuje pomoc swoich specjalistów w ramach abonamentu.
Najpopularniejsze platformy e-commerce SaaS: Sky-Shop, Shopify, Shoper, Codarius i IAI-Shop.
Zalety:
- szybkość zakładania sklepu – dzięki gotowym szablonom i przyjaznemu interfejsowi,
- niski koszt – wystarczy jedynie zapłacić miesięczny abonament, nie ma potrzeby zatrudniania programistów.
Wady:
- ograniczony rozwój sklepu – brak możliwości wdrożenia niektórych rozwiązań, jeśli nie ma ich na danej platformie,
- możliwe problemy w kontakcie z serwisem – w przypadku awarii sklepu jesteś uzależniony od dostępności osób trzecich,
- opłaty za dodatkowe funkcje, które zwiększają miesięczny abonament – może on wynosić nawet kilka tysięcy zł miesięcznie.
Platforma e-commerce typu open source
Jeśli zależy Ci na pełnej kontroli Twojego sklepu i niemal nieograniczonej możliwości optymalizowania witryny, wybierz platformę gwarantującą Ci dostęp do kodu źródłowego. W ten sposób wprowadzisz nowe funkcje, takie jak zróżnicowane płatności, wybór sposobu dostawy i różne narzędzia wspierające sprzedaż oraz pozycjonowanie. Korzystanie z oprogramowania jest darmowe.
Najpopularniejsze platformy sprzedażowe open source: Prestashop, Virtuemart, Woocommerce, Magento.
Zalety:
- duża możliwość dostosowywania sklepu do własnych potrzeb – idealne rozwiązanie dla prężnie rozwijających się sklepów, dla których platformy SaaS okazały się niewystarczające,
- zaawansowane narzędzia wspierające sprzedaż – m.in. śledzenie cen konkurencji, personalizacja treści dla nowych i powracających klientów.
Wady:
- wymagane wsparcie programisty – jeśli nie masz odpowiednich umiejętności, wielu modyfikacji nie będziesz w stanie wprowadzić bez specjalisty, któremu będziesz musiał zapłacić,
- wysokie wydatki na hosting – aby sklep działał sprawnie, potrzebuje sporo miejsca na serwerze, a to kosztuje – od kilkuset do kilku tysięcy zł miesięcznie.
Platforma e-commerce oparta na licencji
To najbardziej rozbudowane systemy sprzedażowe, odpowiednie dla bardzo dużych przedsiębiorstw. Koszt założenia sklepu internetowego i jego prowadzenia jest duży, za to zapewnia dowolną konfigurację i ogromne możliwości rozwijania sklepu. Platforma na licencji gwarantuje też bezpieczeństwo danych, zaawansowaną segmentację klientów i profesjonalną obsługę.
Najpopularniejsze platformy e-commerce oparte na licencji: Magento Commerce, Hybris i SAP.
Zalety:
- największe możliwości doskonalenia e-sklepu,
- szybkość ładowania i dostępność niemal przez cały czas – sklep nie działa jedynie przez 4 h w miesiącu, a straty spowodowane takimi przerwami są niewielkie.
Wady:
- duże koszty wdrożenia – od 75 do kilkuset tysięcy zł rocznie,
- długi czas konfiguracji – to ciężka praca sztabu specjalistów, a na jej efekty trzeba czekać nawet parę miesięcy.
Platformy e-commerce dedykowane
Przedsiębiorcy, którzy pragną otworzyć sklep internetowy, mogą postawić na jeszcze jedno rozwiązanie – stworzenie platformy od zera. To drogi sposób, wymagający stałego rozwijania systemu i kontaktu z agencją, która wykonała platformę.
Najpopularniejsze platformy: Ideo e-commerce, 2ClickShop i i-Systems.
Zalety:
- unikatowość – Twój sklep jest jedyny w swoim rodzaju,
- sklep skrojony na miarę – to Ty decydujesz, co ma się znaleźć w Twoim sklepie, nie muszą Cię ograniczać możliwości systemu.
Wady:
- uzależnienie od wykonawcy – jeśli już rozpoczniesz współpracę z agencją, która postawi Twój e-sklep, najrozsądniejszym rozwiązaniem jest jej utrzymanie – nowi programiści mogą mieć problemy z wprowadzeniem zmian w kodzie, którego nie napisali,
- skomplikowane prace programistyczne – Twój sklep jest pionierski pod względem wykorzystanych rozwiązań – nie może być testowany, więc wiele zmian trzeba wprowadzać na bieżąco.