1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Platformy e-commerce w Polsce
Platformy e-commerce w Polsce

Platformy e-commerce w Polsce

13 min czytania

Zastanawiasz się, gdzie założyć sklep internetowy? To ważna decyzja dla Twojego biznesu, wymagająca konkretnego nakładu środków i planowania. Poznaj rodzaje platform e-commerce i wybierz tę, która odpowiada Twojemu budżetowi i Twojej wizji rozwoju e-sklepu.

Z tekstu dowiesz się:

  • czym jest platforma e-commerce SaaS,
  • jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce open source,
  • czym są platformy oparte na licencji.
  • czy warto się zdecydować na platformę dedykowaną.

platforma e-commerce

Wśród dostępnych platform e-commerce można się pogubić. Podjęcia decyzji nie ułatwia to, że raz założony sklep internetowy musi być dostosowany do Twoich potrzeb – nie tylko aktualnych, ale też przyszłych. Dlatego przedstawiamy Ci krótki przewodnik po platformach e-commerce w Polsce, abyś mógł precyzyjnie zaplanować budżet i zdecydować się na najlepszą opcję dla swojej firmy.Skuteczność opowiadania historii w marketingu wynika z bardzo prostej rzeczy. Produkty na rynku są do siebie bardzo podobne, ale osoby, które stoją za ich produkcją lub promocją, już nie. Klient często wybiera właśnie Ciebie, a nie usługę samą w sobie. Pamiętaj – dobrze opowiedziana historia zapada w pamięć! A to bardzo ważne w kontekście zjednania sobie klienta i zachęcenia go do pozostania z Twoją marką na dłużej.

Platforma e-commerce software as a service (SaaS)

Chcesz założyć sklep internetowy najszybciej, jak to tylko możliwe? Nie potrzebujesz rozbudowanego systemu, który można obsłużyć wyłącznie z pomocą programisty? Dla osób, które planują samodzielne założenie sklepu internetowego, polecanym rozwiązaniem jest platforma e-commerce na abonament. Za niewielką opłatą uiszczaną co miesiąc wykupujesz miejsce dla swojego sklepu w chmurze, a za pomocą gotowych szablonów i intuicyjnych narzędzi zakładasz sklep bez niczyjej pomocy. W razie problemów warto jednak pamiętać, że wielu dostawców oferuje pomoc swoich specjalistów w ramach abonamentu.

Najpopularniejsze platformy e-commerce SaaS: Sky-Shop, Shopify, Shoper, Codarius i IAI-Shop.

Zalety:

  • szybkość zakładania sklepu – dzięki gotowym szablonom i przyjaznemu interfejsowi,
  • niski koszt – wystarczy jedynie zapłacić miesięczny abonament, nie ma potrzeby zatrudniania programistów.

Wady:

  • ograniczony rozwój sklepu – brak możliwości wdrożenia niektórych rozwiązań, jeśli nie ma ich na danej platformie,
  • możliwe problemy w kontakcie z serwisem – w przypadku awarii sklepu jesteś uzależniony od dostępności osób trzecich,
  • opłaty za dodatkowe funkcje, które zwiększają miesięczny abonament – może on wynosić nawet kilka tysięcy zł miesięcznie.
Platforma e-commerce typu open source

Jeśli zależy Ci na pełnej kontroli Twojego sklepu i niemal nieograniczonej możliwości optymalizowania witryny, wybierz platformę gwarantującą Ci dostęp do kodu źródłowego. W ten sposób wprowadzisz nowe funkcje, takie jak zróżnicowane płatności, wybór sposobu dostawy i różne narzędzia wspierające sprzedaż oraz pozycjonowanie. Korzystanie z oprogramowania jest darmowe.

Najpopularniejsze platformy sprzedażowe open source: Prestashop, Virtuemart, Woocommerce, Magento.

Zalety:

  • duża możliwość dostosowywania sklepu do własnych potrzeb – idealne rozwiązanie dla prężnie rozwijających się sklepów, dla których platformy SaaS okazały się niewystarczające,
  • zaawansowane narzędzia wspierające sprzedaż – m.in. śledzenie cen konkurencji, personalizacja treści dla nowych i powracających klientów.

Wady:

  • wymagane wsparcie programisty – jeśli nie masz odpowiednich umiejętności, wielu modyfikacji nie będziesz w stanie wprowadzić bez specjalisty, któremu będziesz musiał zapłacić,
  • wysokie wydatki na hosting – aby sklep działał sprawnie, potrzebuje sporo miejsca na serwerze, a to kosztuje – od kilkuset do kilku tysięcy zł miesięcznie.
Platforma e-commerce oparta na licencji

To najbardziej rozbudowane systemy sprzedażowe, odpowiednie dla bardzo dużych przedsiębiorstw. Koszt założenia sklepu internetowego i jego prowadzenia jest duży, za to zapewnia dowolną konfigurację i ogromne możliwości rozwijania sklepu. Platforma na licencji gwarantuje też bezpieczeństwo danych, zaawansowaną segmentację klientów i profesjonalną obsługę.

Najpopularniejsze platformy e-commerce oparte na licencji: Magento Commerce, Hybris i SAP.

Zalety:

  • największe możliwości doskonalenia e-sklepu,
  • szybkość ładowania i dostępność niemal przez cały czas – sklep nie działa jedynie przez 4 h w miesiącu, a straty spowodowane takimi przerwami są niewielkie.

Wady:

  • duże koszty wdrożenia – od 75 do kilkuset tysięcy zł rocznie,
  • długi czas konfiguracji – to ciężka praca sztabu specjalistów, a na jej efekty trzeba czekać nawet parę miesięcy.
Platformy e-commerce dedykowane

Przedsiębiorcy, którzy pragną otworzyć sklep internetowy, mogą postawić na jeszcze jedno rozwiązanie – stworzenie platformy od zera. To drogi sposób, wymagający stałego rozwijania systemu i kontaktu z agencją, która wykonała platformę.

Najpopularniejsze platformy: Ideo e-commerce, 2ClickShop i i-Systems.

Zalety:

  • unikatowość – Twój sklep jest jedyny w swoim rodzaju,
  • sklep skrojony na miarę – to Ty decydujesz, co ma się znaleźć w Twoim sklepie, nie muszą Cię ograniczać możliwości systemu.

Wady:

  • uzależnienie od wykonawcy – jeśli już rozpoczniesz współpracę z agencją, która postawi Twój e-sklep, najrozsądniejszym rozwiązaniem jest jej utrzymanie – nowi programiści mogą mieć problemy z wprowadzeniem zmian w kodzie, którego nie napisali,
  • skomplikowane prace programistyczne – Twój sklep jest pionierski pod względem wykorzystanych rozwiązań – nie może być testowany, więc wiele zmian trzeba wprowadzać na bieżąco.

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy