Prezentacje online. Jak dobrze wypaść podczas wystąpienia?
Wystąpienia publiczne dla większości ludzi są stresujące – nawet jeśli chodzi tylko o prezentację online przed zespołem współpracowników. Jeżeli nie jest Ci bliska sztuka przemawiania, może to być dla Ciebie bardzo trudne. Na szczęście istnieją gotowe poradniki prezentujące recepty na to, jak ładnie się wypowiadać. Przeczytaj tekst, aby sprawdzić, na czym polega sztuka przemawiania i o czym warto pamiętać podczas wystąpień online.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Na czym polegają prezentacje online i sztuka przemawiania?
- Prezentacje online – które programy pomogą Ci przygotować dobre wystąpienie?
- Jak dobrze się prezentować podczas wystąpień online?
Przeczytaj również: Kryzys wizerunkowy – czym jest i jak nim zarządzać?
Prezentacje online – na czym polegają?
Nawet jeśli wybrałeś zawód, który ma niewiele wspólnego z wystąpieniami publicznymi, może nadejść moment, gdy pojawi się konieczność, abyś przygotował lub przygotowała prezentację np. dla swoich pracowników czy wspólników. Jeżeli prowadzisz lub zamierzasz prowadzić własną firmę, może się okazać, że wystąpienie przed większą lub mniejszą grupą ludzi to Twoja codzienność. Takie doświadczenie pomaga z czasem nieco opanować tremę – sztuka przemawiania, jak każda inna, wymaga bowiem treningu. Wcześniej jednak warto opanować jej najważniejsze zasady i dowiedzieć się, w jaki sposób należy się wypowiadać.
W obecnych czasach wiele wystąpień odbywa się online. I choć samo przemawianie do ludzi zgromadzonych przed ekranami komputerów nie różni się zasadniczo od mówienia do publiczności na żywo, to jednak prezentacje online mają swoją specyfikę:
- występujesz w środowisku innym niż biurowe, często domowym, więc musisz zadbać o wygląd i dźwięki w tle,
- prezentujesz się przed kamerą, co powoduje konieczność postawienia na inne akcenty m.in. wygląd i oświetlenie,
- musisz zadbać o odpowiednie ustawienie komputera (kamery),
- przemawiasz do ludzi, których nie widzisz, mogą mieć włączone lub wyłączone kamerki, podczas Twojego wystąpienia mają wyciszone mikrofony, raczej nie widzisz ani nie słyszysz ich reakcji,
- musisz zadbać o przygotowanie prezentacji multimedialnej, która pozwoli Ci lepiej skupić uwagę słuchaczy (należy pamiętać, że nie wyświetlisz jej na rzutniku, lecz każdy uczestnik zobaczy ją na swoim ekranie – musi być do tego dostosowana),
- konieczne może być aktywizowanie słuchaczy.
Dla niektórych osób prezentacje przed większą grupą, również online, są tak trudne, że decydują się sięgnąć po pomoc specjalistów, może to być np. kurs wystąpień publicznych online.
Przeczytaj również: Podcast w biznesie. Czy i kiedy warto go nagrać?
Program do prezentacji online – który będzie dla Ciebie najbardziej pomocny?
W przypadku wystąpień publicznych online niemal zawsze koniecznym elementem jest przygotowanie prezentacji multimedialnej. Dla niektórych to duża pomoc (prezentacja może być ściągawką w przypadku, gdy uciekną Ci z pamięci jakieś dane), dla innych dodatkowe utrudnienie (należy opanować techniczną stronę opracowywania pokazów slajdów).
Istotny jest wybór odpowiedniego programu do przygotowania prezentacji. Wiele osób w pierwszej kolejności sięga po Microsoft PowerPoint, czyli część pakietu Microsoft Office, z którego być może korzystałeś już w szkole. Masz też do wyboru kilka darmowych alternatyw m.in.:
- LibreOffice Impress,
- OpenOffice Impress,
- WPS Presentation,
- Prezentacje Google,
- Padlet Basic,
- Canva,
- Focusky,
- ActivePresenter Free Edition,
- Prezi.
Wybór odpowiedniego programu i poznanie zasad jego działania to konieczny krok do opanowania sztuki przygotowywania prezentacji online. Kluczowe jest jednak wypracowanie sposobu takiego tworzenia slajdów, żeby były one istotnie pomocne podczas wystąpienia, a nie odwrotnie.
Przeczytaj również: InstaStories – jak wykorzystać je w biznesie?
Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych – wskazówki
Oprócz tego, jak będzie wyglądała Twoja prezentacja multimedialna i czy opanujesz sztukę wypowiadania się, przy okazji wystąpień online musisz pamiętać również o innych względach, aby całość wypadła korzystnie. Istotnym elementem jest choćby Twój ubiór – profesjonalny, elegancki strój nie tylko dobrze wygląda w kamerze, lecz także dodaje pewności siebie przemawiającemu. Nawet jeśli Twoje wystąpienie ma miejsce w domu przed kamerą, ubierz się tak, jakbyś miał lub miała prezentować się np. w biurze.
Przy okazji prezentacji online warto też pamiętać o specyficznych wymogach kamery:
- kamera odbiera kolorom wyrazistość (np. jeżeli chcesz, by Twój makijaż był wyraźny, nałóż go nieco mocniej niż zwykle, by nie wypaść blado lub płasko),
- kamera nie lubi świecenia – nawet jeśli nie stosujesz makijażu, w tym szczególnym przypadku możesz postawić na puder matujący, przynajmniej na czole, nosie i brodzie,
- ustaw komputer tak, by kamera nie pokazywała Cię od dołu,
- zadbaj o dobre światło (naturalne lub ring LED).
Poznaj 10 wskazówek, które pozwolą Ci się dobrze zaprezentować
- Przed przystąpieniem do pracy nad prezentacją ustal cel Twojego wystąpienia (co chcesz powiedzieć i do kogo), wypisz najważniejsze informacje, które masz do przekazania i wokół nich zbuduj treść).
- Przygotuj treść wystąpienia i przećwicz kilka razy, upewniając się, że mówisz płynnie, wyraźnie i zrozumiale (pomoże Ci to również wyłapać ewentualne usterki).
- Pamiętaj, by zarówno treść wystąpienia, jak i prezentacja miały wyrazistą strukturę ze wstępem i podsumowaniem.
- Opracuj prezentację, która będzie stanowiła tło przemówienia i pomoże Ci podkreślić najistotniejsze informacje, jakie chcesz przekazać. Upewnij się, że działa i wygląda dobrze na różnych ekranach.
- Zadbaj, by kamera była ustawiona optymalnie i pokazywała Cię w sposób korzystny, nie zapomnij od dobrym oświetleniu.
- Upewnij się, że żadne dźwięki w tle nie zaburzają Twojego wystąpienia, a głos jest słyszalny i dobrze brzmi.
- Postaw na profesjonalny, schludny wygląd (adekwatny strój, makijaż, fryzurę).
- Pamiętaj o postawie wyrażającej pewność siebie, stój lub siedź prosto, nie blokuj przepony, nie garb się, nie gestykuluj nadmiernie.
- Mów wyraźnie, głośno i niezbyt szybko.
- Bądź konkretny lub konkretna, unikaj dygresji i skup się na tych informacjach, które są najistotniejsze (prezentacja online powinna być krótka, by udało Ci się utrzymać uwagę odbiorców).
Przeczytaj również: Webinary, live’y – trend, którego nie możesz przegapić