1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Monitoring internetu – jak pomaga w dbaniu o wizerunek firmy?
Monitoring internetu – jak pomaga w dbaniu o wizerunek firmy?

Monitoring internetu – jak pomaga w dbaniu o wizerunek firmy?

5 min czytania

Jednym z istotnych elementów prowadzenia biznesu jest śledzenie wszelkich wzmianek na temat swojej firmy. Dotyczy to zarówno artykułów dziennikarskich, jak i treści pojawiających się w mediach społecznościowych i w całej przestrzeni online. Do tego właśnie służy monitoring mediów i internetu. Jakie narzędzia pomogą Ci trzymać rękę na pulsie? Do czego wykorzystać uzyskane w ten sposób informacje? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule.

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Czym są monitoring mediów i social listening?
  • Po co monitorować internet? Jak w praktyce możesz wykorzystać informacje zdobyte dzięki monitorowaniu mediów?
  • Jakie narzędzia służą do monitorowania social mediów oraz mediów tradycyjnych?
  • Po co prowadzić serwis prasowy na stronie?

Moc brandingu – po co Ci nazwa i logo i kiedy warto w nie inwestować?

 

Monitoring mediów i social listening – czym są i do czego służą w biznesie?

 

Monitoring mediów nie jest nowym wynalazkiem. Przedstawiciele biznesu (i nie tylko) od dawna śledzą doniesienia na swój temat, robiąc m.in. tak zwaną „prasówkę”. Obecnie odbywa się to głównie w internecie i przy użyciu zaawansowanych narzędzi. Główny cel jest jednak ten sam – kontrolować, kto, co, gdzie i jak wspomniał o naszej firmie.

 

W związku ze swobodą wypowiedzi, jaką wytworzył internet, obecnie monitoring obejmuje nie tylko artykuły prasowe, notki w serwisach informacyjnych czy inne formy wypowiedzi dziennikarskiej, lecz także tzw. social listening, w którego zakres wchodzą m.in.:

 

  • wzmianki w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, TikTok itd.),
  • blogi,
  • fora,
  • podcasty.

Wszystkie te kanały mają ogromny wpływ na pozyskiwanie kolejnych klientów przez marki – z badań opublikowanych przez ASAP CARE 24 wynika, że aż 80 proc. internautów przed podjęciem decyzji dotyczącej zakupu bierze pod uwagę opinie na temat sprzedawcy czy producenta zamieszczone w sieci przez innych konsumentów*. Choćby dlatego prowadzenie monitoringu marki w internecie na bieżąco jest dziś koniecznością z punktu widzenia właściciela biznesu.

 

Monitoring internetu – dłoń nastawiająca pokrętło na różne typy contentu, obok wskaźnik reputacji świeci się przy opcji bardzo wysoka

 

Do czego w praktyce możesz wykorzystać monitoring internetu?

 

Monitorowanie internetu, obejmujące zarówno media tradycyjne, jak i społecznościowe, pozwala kontrolować narrację na temat Twoich produktów, usług, działań marketingowych, a także np. atmosfery w firmie (jeśli zatrudniasz pracowników) oraz wielu innych aspektów biznesowych, które składają się na wizerunek marki. Do głównych korzyści z monitoringu mediów można zaliczyć:

 

  • budowanie świadomości własnej marki,
  • śledzenie zmian w trendach na rynku,
  • zdobycie informacji o potrzebach i problemach konsumentów (może Ci to pomóc w stworzeniu strategii marketingowej, modelu buyer persony czy odpowiadaniu na wątpliwości potencjalnych klientów, by przekonać ich do zakupu),
  • budowanie wizerunku firmy (np. dzięki dzieleniu się opiniami czy artykułami na jej temat w serwisie prasowym czy w mediach społecznościowych),
  • zapobieganie kryzysom wizerunkowym (dzięki alertom możesz zareagować bardzo szybko, nim np. negatywna opinia, nieprawdziwa lub krzywdząca informacja bądź pomówienie zdążą dotrzeć do najdalszych zakątków internetu i spowodować poważne straty),
  • kontrolowanie skuteczności stosowanych przez Ciebie narzędzi marketingowych (kampanii reklamowych, wrzucanych postów itd.),
  • wyszukiwanie influencerów do ewentualnej współpracy,
  • badanie zasięgu w mediach społecznościowych (liczba komentarzy, polubień, hasztagów itd.),
  • śledzenie konkurencji (narzędzia służące do monitoringu mediów mogą służyć nie tylko do wyłapywania wzmianek na temat Twojej firmy, lecz także do obserwowania konkurencyjnych marek).

Czytaj również: Social selling — tajniki sprzedaży na LinkedInie i innych mediach społecznościowych

 

Jak prowadzić monitoring internetu? Narzędzia do monitorowania social mediów i nie tylko

 

Obecnie prowadzenie monitoringu mediów odbywa się w sposób automatyczny, dzięki służącym do tego specjalnym narzędziom. Aby były one skuteczne, muszą spełniać kilka warunków:

 

  • mieć duży zasięg (im więcej różnych mediów obejmuje dane narzędzie, tym lepiej),
  • aktualizować wyniki w czasie rzeczywistym,
  • natychmiast powiadamiać o pojawieniu się nowej wzmianki,
  • automatycznie określać, jaki charakter ma wypowiedź – pozytywny, negatywny czy neutralny (nazywamy to analizą sentymentu),
  • informować o pochodzeniu danych (np. jeśli wpis pojawił się na stronie, warto wiedzieć, ilu ma ona unikalnych użytkowników w miesiącu, jeżeli zaś o marce wzmiankowała osoba, dobrze odnotować m.in., jakie zasięgi ma jej profil w danym medium społecznościowym czy ilu ma znajomych),
  • opracowywać raporty i analizy zgromadzonych danych.

Jak działa monitoring mediów? Narzędzia służące do jego prowadzenia bazują na stosowaniu słów kluczowych. W przypadku gdy prowadzisz firmę i to ją chcesz śledzić, zazwyczaj będzie to jej nazwa. Po ustaleniu słów kluczy odbywa się przeszukiwanie źródeł pod kątem obecności danej frazy i przesyłanie powiadomień o nich do Ciebie, a także automatyczne sporządzanie raportów ze statystykami i analizami kontekstu odnalezionych wypowiedzi itd.

 

Prowadzenie monitoringu internetu możesz zlecić zewnętrznej firmie, która się w tym specjalizuje, lub wykupić dostęp do jednego z narzędzi, z których zresztą również korzystają profesjonaliści. Istnieją darmowe rozwiązania tego typu, jednak zdecydowanie większą skutecznością – szczególnie w przypadku prowadzenia bardziej rozbudowanych analiz – wykazują się te płatne. Ceny zaczynają się od około 150-200 zł miesięcznie za wersję narzędzia dostosowaną do potrzeb małych firm, a kończą na 2-3 tys. zł za najbardziej rozbudowane wersje. Wiele narzędzi posiada wersje demo lub oferuje bezpłatne wersje próbne, więc bez trudu dobierzesz odpowiednie do potrzeb swojego biznesu.

 

Narzędzia do monitorowania internetu i social mediów

 

Serwis prasowy – dlaczego warto go prowadzić?

 

Jednym ze sposobów wykorzystania danych zdobytych dzięki monitoringowi mediów jest stworzenie na stronie internetowej firmy wirtualnego serwisu prasowego czy też sekcji „Napisali o nas”. Można tam umieszczać artykuły, wywiady i wszelkie inne doniesienia medialne, w których pojawia się wzmianka na temat prowadzonego przez Ciebie biznesu.

 

Aby upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu, w tym miejscu możesz też publikować informacje prasowe do wykorzystania przez dziennikarzy. Umieść tam również dane kontaktowe do osoby upoważnionej do kontaktu z mediami, aby ich przedstawiciele mogli się do niej zwrócić z ewentualnymi pytaniami czy prośbami o przeprowadzenie wywiadu. Warto również publikować tam aktualności i na bieżąco informować o ważnych wydarzeniach z życia firmy.

 

Dlaczego prowadzenie serwisu prasowego może być istotne dla Ciebie jako właściciela firmy? Przede wszystkim pozwala Ci to na wirtualne budowanie i podtrzymywanie komunikacji z mediami, klientami czy partnerami biznesowymi. Dodatkowo to również świetna wizytówka dla firmy, pozwalająca podnieść jej prestiż i pozytywnie wpływająca na jej wizerunek.

 

* Źródło: https://nowymarketing.pl/a/21987,asap-care-24-konsumenci-marki-i-nowa-komunikacja-raport

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy