1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Kobiety w biznesie – przedsiębiorcze Polki i ich sukcesy
Kobiety w biznesie – przedsiębiorcze Polki i ich sukcesy

Kobiety w biznesie – przedsiębiorcze Polki i ich sukcesy

5 min czytania

Według danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości co trzecia firma w Polsce jest prowadzona przez kobietę. To fantastyczny wynik, który plasuje nas w czołówce Unii Europejskiej, jeśli chodzi o udział kobiet w biznesie. Dowodzi to także, że w naszym kraju stereotyp biznesmena jako mężczyzny z aktówką odchodzi do lamusa. W ciągu kilku ostatnich lat kobiety stawały się coraz bardziej aktywnymi przedsiębiorczyniami i coraz chętniej podejmowały decyzje o założeniu własnej firmy. Wygląda na to, że ten trend stale zyskuje na znaczeniu i jest to doskonała wiadomość dla polskiej gospodarki. W czym tkwi siła kobiet w biznesie? Na jakie problemy napotykają przedsiębiorcze kobiety i w jakich sektorach działają najczęściej?

O czym przeczytasz w artykule:

·        Co sprawia, że przedsiębiorcze kobiety chcą zakładać własne firmy?

·        W jakich branżach najchętniej działają Polki?

·        Jakie cechy mają przedsiębiorcze kobiety w biznesie?

·        Co powstrzymuje Polki przed założeniem własnego biznesu i jakie trudności napotykają przedsiębiorczynie?

Czytaj też: Jak założyć własną firmę – formalności krok po kroku

Kobiety w biznesie – Polki coraz chętniej przechodzą na własną działalność gospodarczą

Prowadzenie własnej firmy to marzenie wielu Polek, które kojarzy się z niezależnością, zarobkami lepszymi niż na etacie i pracą w wymarzonym sektorze. Ponad 40% Polek chciałoby działać na własny rachunek. Okazuje się, że mimo pewnych pozytywnych zmian w dzisiejszym świecie przed kobietami pojawia się wiele przeszkód utrudniających rozwój ich kariery, dlatego założenie własnej firmy często okazuje się dla nich rozwiązaniem tego problemu. 

Własna działalność gospodarcza zapewnia kobietom większą swobodę w kierowaniu swoim rozwojem, pozwala też na decydowanie o godzinach pracy, co jest szczególnie ważne dla matek. Co ciekawe, dość duży odsetek polskich przedsiębiorczyń stanowią właśnie matki, które we własnym biznesie upatrują możliwości zapewnienia swoim rodzinom lepszego jutra.

Przedsiębiorcze kobiety do prowadzenia własnych firm motywuje także chęć wprowadzenia jakiejś istotnej zmiany na rynku pracy, np. nowej technologii. Polki kładą nacisk na ważne dla nich wartości i organizują swoje firmy zgodnie z nimi: zatrudniają pracowników na etycznych warunkach, dbają o minimalizowanie śladu węglowego czy realizują postulaty biznesu odpowiedzialnego społecznie. Można więc powiedzieć, że Polki śmiało patrzą w przyszłość i budują ją zgodnie z duchem nowoczesności i z dużą samoświadomością.

Czytaj też: Modele biznesowe – czym są i jak stworzyć odpowiedni dla swojej firmy? 

W jakich dziedzinach najchętniej działają przedsiębiorcze kobiety?

Obecnie najchętniej wybieranym przez kobiety sektorem rynku są usługi edukacyjne. Polki zakładają szkoły językowe, przedszkola, agencje edukacyjne, oferują również usługi coachingowe i szkoleniowe. Na drugim miejscu znajduje się branża beauty z szerokim wachlarzem usług fryzjerskich, kosmetycznych i makijażowych. Wiele Polek spełnia się też w projektowaniu ubiorów.

Wiele kobiet z wykształceniem medycznym zakłada własne gabinety lekarskie, psychologiczne czy fizjoterapeutyczne. Część z nich zajmuje się medycyną estetyczną, która w ostatnich latach zyskała na popularności. Coraz powszechniejsze wśród kobiecych biznesów są także gabinety masażu i tzw. medycyny naturalnej. polskabezgotowkowa/jakie_branzce_najcheetniej_wybierajae_przedsieebiorcze_polki_.png

Polki nie uciekają jednak od wyzwań, które stereotypowo kojarzą się z męskimi dziedzinami. Ochoczo działają w budownictwie i rolnictwie, a także w branży IT. Z sukcesami zajmują się projektowaniem aplikacji i stron internetowych czy programowaniem. Co jakiś czas w mediach jest głośno o młodych naukowczyniach, które opracowują nowoczesne rozwiązania spożywcze (np. wegańskie sery) czy surowcowe (np. skóra ubraniowa pozyskana z grzybów).

Kobiety w Polsce zakładają firmy w ciekawych i rokujących branżach, najczęściej zgodnie ze swoim wcześniejszym doświadczeniem. Pokazuje to, że z pracowniczek etatowych kobiety stają się działającymi na własny rachunek ekspertkami, konkurującymi na rynku ze swoimi wcześniejszymi szefami. Realizują się zarówno jako właścicielki małych, lokalnych biznesów, jak i jako prezeski korporacji. Ich pomysły i innowacyjne podejście są doceniane przez klientów i specjalistów z danych dziedzin. Dzięki temu kobiece biznesy dobrze prosperują, otrzymują nagrody i przyczyniają się do rozwoju polskiej gospodarki. polskabezgotowkowa/photo_9.png

Siła kobiet w biznesie – jakie są cechy polskich przedsiębiorczyń?

Polskie przedsiębiorczynie charakteryzuje przede wszystkim odwaga i determinacja. Nie boją się podejmować ryzyka, jeśli wierzą, że zapewni to realizację ich pomysłów. Nie obawiają się też porażek, które traktują jako okazję do rozwoju i wyciągnięcia nauczki na przyszłość. Na rynku pracy wyróżnia je kreatywność i innowacyjność. Kobiece biznesy świetnie też radzą sobie w social mediach – aktywnie prowadzone profile firmowe na Instagramie czy TikToku wpływają na pozyskanie klientów nie tylko lokalnie, ale też z całej Polski i świata.

Kobiety w biznesie w Polsce stale rozwijają siebie i dbają o to, aby ich firmy były konkurencyjne na rynku. Między innymi inwestują w nowoczesne technologie, dbają o sieci kontaktów i wprowadzają narzędzia online ułatwiające prowadzenie biznesu. Same poszerzają swoją wiedzę i kompetencje, zdobywają nowe doświadczenia w ramach szkoleń, kursów i programów wsparcia. Popularnym rozwiązaniem jest również korzystanie z usług coachów i zewnętrznych doradczyń kariery. Fantastyczną stroną kobiecego biznesu jest wreszcie wzajemne wsparcie, jakie oferują sobie na społecznościowych grupach, w klubach biznesowych czy w ramach warsztatów rozwojowych np. prowadzonych podczas wyjazdów „w naturę”.

Czytaj też: Dotacje dla firm – skąd i jak je pozyskiwać?

Kobiety w biznesie – jakie trudności muszą omijać?

Polki, które myślą o założeniu własnych firm, muszą się mierzyć z różnorakimi trudnościami. Jako przeszkodę powstrzymującą część z nich przed założeniem firmy najczęściej podają brak sprecyzowanego planu i wiedzy na temat zorganizowania przedsiębiorstwa od strony formalnej i administracyjnej.

W dobie wysokiej inflacji osoby prowadzące własne firmy muszą mierzyć się z niepewną sytuacją gospodarczą. Wyzwaniem stającym przed polskimi przedsiębiorczyniami okazuje się również brak wiedzy na temat pozyskania funduszy na prowadzenie firmy. Często przeszkodą w założeniu własnego biznesu jest też wizja rozbudowanej machiny biurokratycznej, którą trzeba pokonać, aby zrealizować swoje marzenia. To tylko pokazuje, że w naszym kraju wciąż potrzebne są działania edukacyjne z zakresu przedsiębiorczości.

Aktywność kobiet w biznesie jest bardzo korzystnym zjawiskiem zarówno z jednostkowej perspektywy przedsiębiorczyń, które realnie poprawiają swoje warunki życia, jak i z perspektywy polskiej gospodarki. Nastawienie na nowoczesność, społeczną odpowiedzialność i innowacyjność sprzyja konkurencyjności firm Polek na międzynarodowym rynku. Z kolei obeznanie z nowymi technologiami i sieciami społecznościowymi pozwala mieć nadzieję na aktywizację coraz młodszych pokoleń przedsiębiorczych Polek i zakładanie przez nie firm z sukcesami odpowiadających na stale zmieniające się potrzeby rynku. Dzięki Polkom biznes w kraju nad Wisłą na dobre zakorzenił się w XXI wieku, co jeszcze kilka lat temu nie było takie oczywiste.

Czytaj także: Programy rozwojowe i mentoringowe dla przedsiębiorczych kobiet – jak mogą Ci pomóc w prowadzeniu biznesu?

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy