Grupy na Facebooku – jak je prowadzić?
Grupy na Facebooku to dla wielu osób miejsce, gdzie można nawiązać kontakt z ludźmi o podobnych zainteresowaniach czy przekonaniach. Dla przedsiębiorcy to jeden ze skutecznych sposobów na dotarcie do konsumentów, nawiązanie z nimi relacji i zwiększenie sprzedaży. Jak stworzyć grupę na FB krok po kroku? Jak ją wypromować? W jaki sposób zarządzać grupą na Facebooku, by stworzyć aktywną społeczność i czerpać z tego korzyści? Przeczytaj poniższy artykuł, by dowiedzieć się więcej na ten temat!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Dlaczego warto stworzyć grupę na Facebooku?
- O czym należy pamiętać jeszcze przed założeniem grupy na Facebooku?
- Jak założyć grupę na FB krok po kroku?
- Jak wypromować grupę na Facebooku?
- Jakimi zasadami warto się kierować, będąc administratorem grupy na Facebooku?
Zobacz także: Jak sprzedawać swoje produkty na Facebooku i Instagramie?
Grupy na Facebooku – dlaczego warto je prowadzić?
Grupy na Facebooku to dla wielu firm narzędzie służące do promocji. Tworzą się wokół nich mikrospołeczności składające się z osób zaangażowanych w dany temat, związanych z marką, podejmujących różnego rodzaju aktywności i nawiązujących interakcje z innymi użytkownikami. Należy jednak wyraźnie rozróżnić grupę na FB od fanpage’a marki. Ten drugi jest profilem firmy, rodzajem strony internetowej. Ma charakter biznesowy, przede wszystkim umieszcza się tam reklamy i np. aktualności dotyczące oferty sprzedażowej. Celem grupy jest stworzenie społeczności, w której odnajdą się osoby o podobnych zainteresowaniach czy wartościach. Mogą w jej obrębie m.in.:
- prowadzić dyskusje,
- publikować posty, zdjęcia, filmy,
- głosować w ankietach,
- udostępniać relacje wideo.
Aktywność takiej grupy w założeniu ma przełożyć się na wzrost sprzedaży, jednak jest to cel długofalowy i element szerszej strategii marketingowej.
Czy z punktu widzenia przedsiębiorcy tworzenie grupy na Facebooku ma sens? Jak najbardziej, o ile stanowi spójny element szerszej koncepcji i będzie prowadzona w sposób przemyślany i zgodny z przyjętym modelem komunikacji, który użytkownicy znajdą już np. z fanpage’a firmy.
Czytaj też: Pokolenie Z, milenialsi, iksy, boomersi... Jak wykorzystać wiedzę o pokoleniach w marketingu i sprzedaży?
Grupy na Facebooku – o czym warto pamiętać przed ich stworzeniem?
Aby grupa na Facebooku działała, była skutecznym narzędziem marketingowym, a nie tylko kolejnym obowiązkiem, warto jeszcze przed jej utworzeniem przeanalizować parę kwestii:
- Ustal, w jakim celu i dla kogo chcesz stworzyć grupę na FB – czy ma być kierowana do stałych klientów Twojej firmy, być nastawiona na poszukiwanie nowych, a może mają się w niej odnaleźć osoby zainteresowane nie tylko Twoją marką, lecz całą branżą, w której działasz?
- Zdecyduj, czy będziesz regularnie publikować treści w grupie czy raczej przyjmiesz funkcję moderatora i będziesz jedynie reagować na to, czym będą dzielić się użytkownicy.
- Weź pod uwagę, że prowadzenie i moderowanie takiej grupy wymaga czasu i regularności (lepiej nie tworzyć grupy, jeśli masz jedynie ją założyć i zostawić samą sobie).
- Dobrze dopasuj sposób komunikowania się z członkami grupy – w taki sposób, by odpowiadał on charakterowi Twojej firmy i był dopasowany do stylu, który preferuje Twoja grupa docelowa.
- Zastanów się, czy Twoja grupa ma mieć charakter publiczny (dostępna dla każdego użytkownika Facebooka), otwarty (aby przeglądać i pisać posty, trzeba poprosić o dołączenie i zazwyczaj odpowiedzieć na kilka prostych pytań), zamknięty (aby do niej dołączyć, trzeba otrzymać zaproszenie od administratora lub innego członka grupy).
Sprawdź też: Social selling — tajniki sprzedaży na LinkedInie i innych mediach społecznościowych
Jak stworzyć grupę na FB?
Samo założenie grupy na Facebooku nie jest zbyt skomplikowane. Można przyjąć, że to najłatwiejsza część całego przedsięwzięcia – wyzwanie stanowi jej dobre zaplanowanie, prowadzenie i skuteczne promowanie.
Ważnymi elementami identyfikacji grupy, które warto zaplanować jeszcze przed jej utworzeniem, są: nazwa grupy na Facebooku, jej opis, zdjęcie w tle oraz regulamin. Kiedy przejdziesz do konfiguracji tych elementów, pamiętaj, że muszą one być spójne z głównym celem prowadzenia tej grupy.
Jak wypromować grupę na FB?
Po założeniu grupy na Facebooku staniesz przed trudnym zadaniem, jakim jest jej wypromowanie wśród potencjalnych członków i odbiorców Twoich usług. Poznaj sprawdzone sposoby na to, jak promować grupę na FB:
- Weź pod uwagę, że na początku w grupie będzie raczej niewielu użytkowników – skup się na nich, odpowiadaj na ich pytania, reaguj na komentarze,
- Pozwól na aktywność każdemu z członków, nie dominuj dyskusji i nie zalewaj grupy zbyt wieloma treściami,
- Z wyprzedzeniem opracuj sporo materiałów i treści, które będziesz wrzucać na grupę według planu (nie pozwól, by grupa pozostała zaniedbana przez dłuższy czas, szczególnie na początku jej prowadzenia),
- Skorzystaj z okazji do promowania grupy, wykorzystując inne kanały i profile (np. fanpage firmowy, newsletter itd.),
- Rozważ wykupienie reklamy na Facebooku (płatne, ale bardzo skuteczne rozwiązanie),
- Rozpocznij promocję wśród znajomych i poproś ich o pomoc, tzn. polecanie dołączenia do grupy na ich profilach,
- Promuj swoją grupę na innych grupach na Facebooku,
- Zaplanuj różnego rodzaju atrakcje i aktywności dla użytkowników (konkursy, wyzwania, rozdania produktów, ankiety, live’y itd.).
Czytaj też: InstaStories, czyli relacje na Instagramie – przełam się i zacznij mówić!
Prowadzenie grupy na Facebooku – jak robić to dobrze?
Oprócz tego, warto wdrożyć kilka praktycznych rozwiązań, które pomagają w takim prowadzeniu grupy na FB, by zgromadzona społeczność czuła się swobodnie, a użytkownicy podejmowali różnego rodzaju aktywności, zachęcali do dołączania kolejne osoby, a docelowo – by funkcjonowanie grupy przełożyło się na Twój zysk. Poniżej znajdziesz kilka propozycji:
1. Już na samym początku stwórz post powitalny i przypnij go na górze strony – dzięki temu nowi użytkownicy będą czuli się ciepło przyjęci i np. zachęceni do pierwszej aktywności.
2. Organizuj live’y – nic nie pomaga tak łatwo nawiązać relacji z członkami grupy.
3. Wrzucaj posty z pytaniami i ankietami, dzięki temu użytkownicy poczują, że mają wpływ na kształtowanie się społeczności, a także np. na rozwój Twojej marki.
4. Zawsze odpowiadaj na pytania zamieszczane w postach i komentarzach członków grupy.
5. Reaguj na komentarze, opinie i uwagi.
6. Organizuj konkursy i przekazuj swoje produkty (np. za dodanie komentarza czy zaproszenie nowych członków grupy).
7. Miej opracowany harmonogram wrzucania treści (bez niego trudno utrzymać regularność i spójność komunikacji).
Przeczytaj również: Kiedy warto organizować wyzwania w mediach społecznościowych i jak robić to dobrze?