Analiza ruchu na stronie – dlaczego warto to robić?
Prowadzisz biznes i masz własną stronę internetową? Zadbaj o to, aby witryna, która jest wizytówką Twojego przedsiębiorstwa, była atrakcyjna dla potencjalnych klientów. Popraw jej widoczność w sieci i naucz się monitorować ruch na stronie. Przeczytaj, dlaczego jest to ważne. Poznaj również popularne narzędzia do analizy. Z ich pomocą możesz sprawdzić, kto u Ciebie kupuje i jakie ma preferencje, zainteresowania czy potrzeby.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czym jest ruch na stronie i po co go mierzyć?
- Jakich narzędzi do analizy danych warto użyć?
- Do czego wykorzystać analizę ruchu na stronie?
Zobacz także: Pozycjonowanie stron – jak napisać tekst SEO?
Ruch na stronie – co to jest?
Ruch na stronie (ang. traffic) pokazuje, jaka liczba użytkowników odwiedza witrynę internetową albo sklep online w określonym czasie. Wnikliwa analiza tych danych jest źródłem cennych informacji zarówno dla dużych, jak i małych firm. Pokazuje bowiem statystyki i np. to, czy pozycjonowanie Twojej marki w sieci przekłada się na realne efekty, a także jak dany biznes wypada na tle konkurencyjnych marek. Możesz dzięki temu dopasować swoją ofertę czy treść na stronie tak, aby sprostać wymaganiom klientów. Podgląd wyników może też pomóc Ci np. zacząć wyświetlać się na te frazy, na które do tej pory firma w ogóle nie była widoczna w sieci.
Narzędzia do analizy danych – co wybrać?
Jeśli chcesz pozyskać dane związane z ruchem na stronie, możesz skorzystać z popularnych narzędzi do audytu (płatnych lub darmowych). Wystarczy je skonfigurować z witryną i zacząć zbierać dane, dzięki którym dowiesz się m.in.:
- jaka jest liczba odsłon i wizyt na stronie,
- ilu unikalnych użytkowników odwiedziło witrynę w określonym czasie,
- jakie podstrony są przez nich najczęściej oglądane i ile czasu spędzają na nich potencjalni klienci,
- z jakich źródeł trafiają na stronę osoby zainteresowane Twoją działalnością (np. z social mediów, z wyszukiwarki, po kliknięciu w reklamę, z innych stron odsyłających do Twojej witryny).
Jeżeli zależy Ci wyłącznie na sprawdzeniu statystyk z prywatnej witryny, najlepiej sprawdzi się do tego Google Analytics lub Google Search Console. Z panelu można bowiem wygenerować raporty, które pokażą, jak wygląda pojedyncza sesja każdego użytkownika. Z takiego podsumowania dowiesz się, z jakiego miasta pochodzi klient, jaką ma płeć, wiek, a nawet poznasz jego zainteresowania. W raporcie znajdziesz też informacje o tym, ile podstron przeglądała dana osoba, zanim coś kupiła na stronie, ile czasu na niej spędziła i jaki był współczynnik odrzuceń.
Aby dowiedzieć się, jakie pozycje w wyszukiwarce ma Twoja konkurencja, warto zainwestować w płatne rozwiązania i zacząć pozyskiwać dane za pomocą narzędzi tj.: Ahrefs, Semstorm czy Senuto. Dzięki nim podejrzysz także słowa kluczowe w TOP3, TOP10 i TOP50, które przynoszą największą popularność danej marce. Warto pamiętać, że analiza ruchu na stronie konkurencji ma charakter szacunkowy. Może być jednak wskazówką dla Ciebie, w jakim kierunku podążać, aby zostawić inne firmy w tyle.
Polecamy też: Google analizy – jak interpretować dane?
Monitorowanie ruchu w sieci – do czego możesz wykorzystać zebrane dane?
Mierzenie ruchu na stronie może sprawić, że Twoje przedsiębiorstwo stanie się rozpoznawalne, zacznie się wyświetlać na topowych pozycjach w wyszukiwarce, a dochody ze sprzedaży produktów czy usług poszybują w górę.
Na rynku znajdziesz wiele firm, które na co dzień zajmują się mierzeniem statystyk witryn internetowych. Pracujący w nich eksperci doskonale znają bieżące trendy i najnowsze rozwiązania. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samemu monitorować ruch na stronie, skorzystaj z pomocy fachowców, którzy przeanalizują potrzeby Twojej firmy i pomogą Ci wybrać najlepsze rozwiązania, dzięki którym zwiększysz widoczność strony w sieci.
Sprawdź również: 5 sposobów na poprawienie pozycji w Google