Zastanawiasz się, czy warto korzystać z Google Search Console? Sprawdź plusy tego narzędzia!
Biznes przeniósł się do Internetu już jakiś czas temu, dlatego trudno prowadzić firmę bez strony internetowej. To właśnie tam Twoi klienci szukają informacji o usługach i produktach, których potrzebują. Aby mieć pewność, że Twoja oferta dociera do zainteresowanych, konieczna jest jej analityka SEO. Przydatnym narzędziem w tym procesie może być Google Search Console. Co to jest i do czego służy? Dlaczego warto z niego korzystać i jak zacząć? Sprawdź!
Z tego artykułu dowiesz się:
Google Search Console – co to takiego?
Najważniejsze zalety Google Search Console
Dlaczego warto korzystać z Google Search Console?
Google Search Console – poradnik, jak zacząć korzystać z tego narzędzia
Czytaj także: Pozycjonowanie stron: jak napisać tekst SEO?
Google Search Console – co to takiego?
Google Search Console, w skrócie GSC, to darmowe narzędzie do analityki strony internetowej. Zostało stworzone przez Google i wcześniej było znane jako Google Webmaster Tools (Narzędzia Google dla Webmasterów).
Narzędzie to powstało z myślą o pozycjonerach i specjalistach SEO, a także właścicielach i administratorach witryn internetowych. Służy do szeroko pojętej analityki strony WWW w celu pozyskania najważniejszych informacji na temat jej widoczności w wynikach wyszukiwania w Google.
W Google Search Console znajdziesz wiele opcji – zarówno tych bardziej zaawansowanych, jak i bardzo podstawowych, które pozwolą Ci na optymalizację witryny w celu podniesienia liczby odwiedzających z organicznych wyników wyszukiwania. Pozwolą sprawdzić, jak działają roboty indeksującę strony w wyszukiwarce Google, oraz przeanalizować, jakie źródła ruchu są w danym przypadku najcenniejsze.
Dowiedz się więcej: Korzystaj z Google Analytics w swoim biznesie
Najważniejsze zalety Google Search Console
Narzędzia stworzone przez giganta z Mountain View są bardzo cenione przez specjalistów zajmujących się widocznością stron WWW w Google. GSC posiada wiele zalet, które sprawiają, że jest to jedna z najczęściej wykorzystywanych metod w celu pozyskania informacji o witrynie internetowej.
Wśród największych plusów Google Search Console warto wymienić:
- Bezpłatny dostęp – GSC to narzędzie stworzone przez Google i udostępnione do użytku bez konieczności ponoszenia kosztów. Korzystanie z niego nie jest związane z przymusem płacenia abonamentu lub wykupienia dostępu w innej formie, aby uzyskać dostęp do wszystkich możliwości.
- Wysoka skuteczność i dokładność – narzędzie stworzone jest przez Google, a więc zapewnia rzetelne informacje na temat stanu Twojej witryny. Dowiesz się m.in. tego, czy wszystkie jej podstrony są zaindeksowane i Googleboty mają do nich dostęp, czy linkowanie jest wysokiej jakości, jaki jest współczynnik klikalności (CTR – click through rate) oraz jakie są dane na temat ogólnego ruchu na stronie.
- Szeroki zakres możliwości – dzięki temu, że w Google Search Console znajdziesz naprawdę wiele opcji, możesz korzystać z tego narzędzia w różnych celach. Nadaje się np. do wdrażania optymalizacji, pozwala na wgranie mapy strony. Umożliwia sprawdzenie czy witryna poprawnie wyświetla się w wynikach rozszerzonych (tzw. rich snippets) i na urządzeniach mobilnych oraz daje możliwość wykrywania wadliwych linków i przekierowań, a także wiele innych.
- Dane analityczne z różnych okresów – w GSC możesz analizować dane na temat swojej strony z różnych okresów, co jest przydatne szczególnie w przypadku informacji o ruchu w witrynie i jego źródłach. Możesz dzięki temu dowiedzieć się, czy wprowadzane zmiany dają oczekiwane efekty, czy należy znaleźć inne metody, aby zwiększyć ruch organiczny.
Sprawdź też: Analiza ruchu na stronie – dlaczego warto to robić?
Dlaczego warto korzystać z Google Search Console?
Zastanawiasz się, czy i Ty potrzebujesz Google Search Console? Jeśli Twoja firma posiada stronę internetową i chcesz dotrzeć z ofertą do najbardziej zainteresowanych potencjalnych klientów, to zdecydowanie tak. GSC pomoże Ci w optymalizacji domeny tak, aby jak najlepiej spełniała ona oczekiwania wyszukiwarki Google względem witryn WWW. Dzięki temu pojawi się ona na kluczowe zapytania wyżej w wynikach wyszukiwania.
To narzędzie powstało z myślą o osobach zajmujących się obsługą stron – właścicieli i administratorów witryn, a także specjalistów ds. pozycjonowania i programistów. Google w swoich produktach stawia na przejrzystość, dlatego korzystanie z tej metody analizy domeny na pewno nie będzie dla Ciebie problematyczne. I to nawet wtedy, jeśli jesteś laikiem w kwestiach związanych z SEO i innymi działaniami z zakresu marketingu internetowego.
Zobacz również: Strategia marketingowa online – jak ją zaprojektować?
Monitorowanie ruchu w domenie i optymalizacja pod kątem pozycjonowania, możliwość analizowania danych, generowanie i pobieranie raportów SEO, sprawdzanie statystyk witryny czy wyszukiwanie i naprawa błędów w kodzie strony –– to wszystko i jeszcze więcej możesz zrobić w jednym miejscu, bez konieczności płacenia za wiele różnych, skomplikowanych narzędzi.
Google Search Console – poradnik dla początkujących
Chcesz zacząć używać Google Search Console i czerpać korzyści z dokładnej analizy i innych możliwości, jakie daje? W takim razie zainstaluj to narzędzie na swojej witrynie i sprawdź, czego możesz się dowiedzieć. Rozpoczęcie używania GSC jest bardzo proste, a jego dodanie do domeny zrealizujesz w kilku intuicyjnych krokach.
Rejestrowanie strony internetowej w Google Search Console – instrukcja:
- W celu zainstalowania GSC na swojej stronie musisz posiadać konto Google. Jeśli masz już swoje konto na Gmailu lub w jakiejkolwiek innej usłudze Google, możesz to zrobić z jego wykorzystaniem. Jeśli nie, to musisz je założyć, korzystając z tego linku:
Jeśli nie chcesz zakładać nowej skrzynki mailowej, możesz połączyć z Gmailem dowolny adres e-mail, np. swoją pocztę firmową.
2. Gdy założysz już konto Google, należy przejść do samego narzędzia, które znajdziesz pod poniższym adresem:
Po wejściu na tę stronę kliknij button Rozpocznij, zaloguj się na konto Google i dodaj swoją stronę WWW do narzędzia. Możesz w tym celu podać tylko nazwę domeny lub cały jej adres, łącznie z prefiksem.
3. W następnym kroku musisz zweryfikować swoją stronę. Jest to krok obowiązkowy, który ma na celu udowodnienie Google, że masz prawo do zbierania szczegółowych danych analitycznych na temat danej witryny. Możesz wybrać jedną z opcji, w zależności od swoich potrzeb.
Najczęściej polecana i najprostsza metoda to weryfikacja witryny domeny przez konto Google Analytics – o ile oczywiście je posiadasz.
Po wybraniu sposobu weryfikacji kliknij przycisk Wykonano, aby przejść dalej. Jeśli strona została zweryfikowana poprawnie, to zalogujesz się do GSC z podpiętą witryną.
4. W GSC możesz analizować wiele adresów jednocześnie. Pierwsza domena dodawana jest w procesie zakładania konta. Aby podpiąć kolejne adresy, musisz zalogować się do panelu Google Search Console, a następnie z dostępnych opcji wybrać Dodaj usługę.
Dodawanie każdego kolejnego adresu URL będzie wymagać weryfikacji Twoich praw do zarządzania stroną w GSC.
5. Gotowe! Teraz możesz już zacząć analizować informacje na temat swoich stron WWW dodanych do narzędzia Google i korzystać ze wszystkich dostępnych opcji.
Jak widać po powyższej instrukcji, rozpoczęcie swojej przygody z GSC nie jest skomplikowane. Warto zacząć zbierać dane o witrynie z wykorzystaniem tego narzędzia jak najszybciej, aby skutecznie podnosić widoczność domeny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Sprawdź też: Narzędzia do audytu strony