Wolontariat pracowniczy może być wartościowym elementem strategii CSR przedsiębiorstwa. Sprawdź, dlaczego warto zorganizować go w firmie.
Wolontariat pracowniczy to coraz popularniejszy trend w Polsce i na świecie. Wiele przedsiębiorstw organizuje takie działania jako element strategii CSR, ale i sposób na integrację pracowników wokół wspólnej – ważnej społecznie – sprawy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, dlaczego warto zorganizować i wspierać w swojej firmie wolontariat pracowniczy i jak do tego podejść.
O czym przeczytasz w artykule:
- Co to jest wolontariat pracowniczy?
- Jakie są korzyści z wolontariatu pracowniczego dla pracodawcy i pracownika?
- Jakie są rodzaje wolontariatu pracowniczego?
- Jak zorganizować wolontariat pracowniczy w swojej firmie?
Czytaj też: ESG w małej firmie – co to jest i czy warto?
Wolontariat pracowniczy – co to jest?
Wolontariat pracowniczy to – tak jak każdy inny rodzaj wolontariatu – nieodpłatne działania na rzecz jakiejś instytucji, społeczności czy środowiska. Wyróżnia go jednak to, dotyczy on pracowników konkretnej firmy, którzy razem jednoczą się wokół wybranej sprawy, i jest wykonywany w ramach stosunku pracy. Pracodawca jest więc organizatorem danego działania, może też wspierać je finansowo czy koncepcyjnie. Zazwyczaj zakłada się też, że w jakimś stopniu wykorzystywane są tu kompetencje zawodowe uczestników – nie jest to jednak warunek konieczny.
Wolontariat pracowniczy – CSR i korzyści dla pracodawcy
Dlaczego warto uruchomić w swojej firmie program wolontariatu pracowniczego? Firmy decydują się na to m.in. jako element strategii społecznej organizacji biznesu, czyli CSR. Angażowanie w działalność charytatywną wpływa pozytywnie na wizerunek firmy zarówno w oczach pracowników, jak i społeczeństwa, potencjalnych klientów i kontrahentów, którzy cenią sobie zaangażowanie i wrażliwość społeczną.
To też świetny sposób na to, by przyciągnąć nowych pracowników do firmy, ale i utrzymać aktualnych. Możliwość zaangażowania się w godzinach pracy w akcje społeczne, które są bliskie sercu i których wymierne efekty widać, pozytywnie wpływają na identyfikację z miejscem pracy i lojalność. Wreszcie wolontariat pracowniczy to świetny sposób na integrację, a zgrany, lubiący się zespół to korzyść zarówno dla jego członków, jak i dla całej firmy.
Czytaj też: Benefity dla pracowników – zadbaj o podwładnych!
Obejrzy też: Webinar: Pracownik jako Klient Jak pozyskać, zmotywować i zatrzymać najlepszych ludzi? (youtube.com)
Wolontariat pracowniczy – przykłady działań
Chciałbyś zorganizować program wolontariatu pracowniczego w swojej firmie i zastanawiasz się, jaką formę powinien on przyjąć? Może on przyjąć dwie formy:
- Wolontariat merytoryczny – wykorzystuje umiejętności zawodowe i kompetencje pracowników, działania związane są w jakiś sposób z profilem firmy. W tym modelu pracownia architektoniczna może stworzyć projekt nowej siedziby lokalnego ośrodka pomocy społecznej, a agencja marketingowa – skuteczną i zasięgową kampanię promującą przekazywanie miejscowemu hospicjum 1,5% podatku.
- Wolontariat oparty na wolnym czasie – w tym wariancie pracownicy ofiarują swój wolny czas na rzecz jakichś działań koordynowanych przez instytucję, na rzecz której działają. Może to być na przykład odmalowanie ścian w szpitalu, sadzenie drzew w nowopowstałym parku czy wyprowadzanie na spacer psów ze schroniska. Po stronie firmy mogą stać koszty związane z zakupem materiałów, transportem pracowników itd.
Wolontariat pracowniczy – jak go zorganizować?
Aby wolontariat pracowniczy spotkał się z zainteresowaniem ze strony pracowników, to właśnie im daj możliwość wyboru celu wspólnych działań. Zanim jednak przekażesz im pałeczkę, zastanów się i określ z góry warunki: jakie środki finansowe firma jest skłonna przeznaczyć na wolontariat? Ile godzin chce przekazać? Czy wolontariat będzie obejmować wszystkich chętnych pracowników, czy jest jakaś maksymalna liczba uczestników? Możesz też zaproponować jakiś obszar i poprosić pracowników o doprecyzowanie go. Jeśli prowadzisz zakład stolarski i chcesz zaprojektować i wykonać meble dla jakiejś instytucji – właśnie to przekaż podwładnym. A może możesz zaoferować tylko kilka dni Waszej pracy? Albo określoną kwotę pieniężną? Warto na początek wszystko to określić, by oczekiwania Twoje, wolontariuszy, a wreszcie także beneficjentów Waszych działań, były spełnione. Jeśli propozycji jest dużo, możecie zorganizować głosowanie w formie ankiety, w intranecie albo stacjonarnie – poprzez wrzucenie kartki do przygotowanej puszki. Nie zapomnij zachęcić pracowników do zgłaszania się – muszą wiedzieć, że takie działania są organizowane (a komunikacja zwłaszcza w większych przedsiębiorstwach bywa zawodna) i że mogą poświęcić swój czas czy kompetencje dla słusznej sprawy.
Dalszą organizację wolontariatu – umawianie terminów, kontakt z beneficjentami, dokumentację itd. możesz przekazać do działu HR. Jeśli chcecie zaangażować się w coś dużego, a nie zorganizować jednorazową kilkugodzinną akcję, dobrym pomysłem może być powołanie zespołu składającego się z chętnych pracowników, którzy w ramach swoich obowiązków zawodowych zorganizują całe przedsięwzięcie. To z pewnością będzie dla nich miła odskocznia od codziennych zadań, ale i szansa na wykazanie się w nowej roli.