Opakowania ekologiczne – jak pakować, wysyłać i nie szkodzić?
Sprzedaż wysyłkowa to segment rynku rosnący od lat. Jego rozwój znacznie przyspieszyła pandemia, kiedy wysyłka produktów stała się często jedynym możliwym sposobem przekazania zamówienia. Zbiegło się to w czasie z podwyższeniem świadomości konsumentów, którzy zaczęli zwracać uwagę na to, czy ich zakupy są pakowane w duchu zero waste. W krótkim czasie opakowania ekologiczne podbiły rynek, zmuszając do zmian nawet wielkie korporacje.
O czym przeczytasz w artykule:
- Co to są opakowania ekologiczne i dlaczego warto ich używać?
- Skąd pozyskiwać pudełka ekologiczne?
- Ekologiczne wypełniacze do paczek – jak zabezpieczać swoje produkty?
Czytaj też: Reduce, reuse, recycle – 8 zasad, jak prowadzić biznes z poszanowaniem środowiska
Opakowania ekologiczne – czym są i dlaczego warto ich używać?
Pudełko eko to takie, którego wytworzenie i użytkowanie wywołało mniejszy ślad węglowy niż wyprodukowanie tradycyjnego – czyli w domyśle plastikowego – opakowania. Ludzkość zachwyciła się możliwościami plastiku, jego wytrzymałością, wodoodpornością i wielorazowością. Ale w momencie, w którym używamy plastiku niefrasobliwie, zalety stają się również wadami.
Plastik może przetrwać setki lat w niezmienionej formie, stwarzając zagrożenie dla zwierząt, przyrody i człowieka. Zachłysnęliśmy się nowymi, błyszczącymi foliami, których wytworzenie niewiele kosztowało, i zamiast gospodarować zasobami rozsądnie, postawiliśmy na jednorazowość. W ten sposób ilość plastiku w środowisku całej planety osiągnęła alarmujący poziom. Dlatego od pewnego czasu tyle słyszy się o ograniczaniu jego roli w codziennym życiu i stawianiu na opakowania ekologiczne.
Pakowanie ekologiczne uwzględnia produkty i rozwiązania o niższym śladzie węglowym niż stosowane tradycyjnie, najtańsze i najniebezpieczniejsze. Karton zamiast plastiku, papierowy wypełniacz do paczek i szklane butelki zamiast plastikowych – to trzy rozwiązania, które nasuwają się najszybciej. Ale ekologiczne opakowania do wysyłki to także takie, które zostały wytworzone lokalnie, czyli których nie trzeba było ściągać z drugiego końca świata. Albo po prostu opakowania użyte po raz kolejny, czyli pochodzące z recyklingu.
Czytaj też: Jak umiejętnie komunikować, że Twoja firma jest eco-friendly?
Ekoopakowania mogą generować nieco wyższe koszty przesyłki niż folie i plastiki. Ale zapotrzebowanie rynku przełożyło się w ostatnich miesiącach na zmianę dynamiki produkcji kartonu i papieru opakowaniowego, dzięki czemu są one dostępne łatwiej i w nieco niższych cenach. Świadomi konsumenci są gotowi zapłacić więcej za przesyłkę, jeśli mają świadomość, że nie szkodzą dzięki temu środowisku, dlatego koszt niekoniecznie musi obciążać przedsiębiorcę. Jeśli te argumenty nie przekonują Cię do przestawienia się na pakowanie ekologiczne, pomyśl o korzyściach marketingowych – wizerunku Twojej firmy jako nastawionej na nowoczesność i wpisującej się w ogólnoświatowe trendy.
Opakowania ekologiczne sprawdzą się w bardzo wielu branżach. Problematyczne mogą być palety produktów, ale już mniejsze kartony w sprzedaży hurtowej czy estetyczne pudełka do sprzedaży detalicznej świetnie zdadzą egzamin. Nawet kosmetyki w szklanych buteleczkach czy duże wina nie stanowią już dziś problemu przy przesyłce w kartonach.
Czytaj też: PR, czyli niech mówią o Tobie dobrze! 9 wskazówek, jak prowadzić media relations w małej firmie
Skąd pozyskiwać pudełka ekologiczne?
Za opakowania ekologiczne uważamy tektury, kartony, tektury faliste, wypełnienia papierowe i opakowania szklane, a w wersji premium – drewniane. Tworzywa te w bardzo wysokim stopniu poddają się recyklingowi (szkło w 100%!), a w przyrodzie w większości rozkładają się szybko i nie stanowią tak dużego zagrożenia dla zwierząt jak plastik.
Najłatwiej jest opakowania ekologiczne po prostu zamówić – w serwisach sprzedażowych typu Allegro czy bezpośrednio w papierni lub drukarni. Jeszcze kilka miesięcy temu w Polsce był z tym problem – kartony były drogie i trudno dostępne ze względu na ogromny popyt. Jednak od tego czasu papiernie i drukarnie zmieniły swój profil produkcyjny i dużą część sił przerzuciły na produkcję tego tworzywa. Dzisiaj z zamówieniem pudełka czy papierowego wypełnienia do kartonów nie ma problemu. Zwróć jednak uwagę, skąd będą dostarczane kartony do Twojej firmy. Jeśli będą musiały pokonać tysiące kilometrów, wcale nie będą ekologiczne!
Dobrym pomysłem jest zachęcanie klientów do ponownego użycia kartonów, w których dostają przesyłki z Twojej firmy. Naklej lub nadrukuj na paczce żartobliwą sugestię, by odbiorca dał kartonowi drugie życie albo przynajmniej zadbał o to, by trafił do właściwego kontenera. Recykling kartonu ułatwi także wykorzystanie papierowej taśmy klejącej.
Jeśli prowadzisz mniejszą firmę, może sprawdzić Ci się jeszcze inne rozwiązanie w duchu idei zero waste. Najekologiczniejszy produkt bowiem to ten, który już został wyprodukowany i użyty. Jeśli da się go wykorzystać jeszcze raz, dlaczego tego nie zrobić? Zorganizuj zbiórkę używanych kartonów i kopert foliowych, przejdź się po pobliskich altankach śmietnikowych, w których kartony są zazwyczaj suche, niezabrudzone i składowane w jednym kontenerze – to działania, które oprócz tego, że przynoszą pożytek środowisku, możesz wykorzystać marketingowo w swoich social mediach.
Zależnie od profilu Twojej firmy możesz też ciekawie wykorzystać opakowania ekologiczne do wytworzenia limitowanej linii produktów zero waste – na przykład świece zapachowe w starych filiżankach czy perfumy we flakonach z butelek aptecznych. Oczywiście pamiętaj o zachowaniu zasad higieny!
Co zamiast folii bąbelkowej? Ekologiczne wypełniacze do paczek
Kartony ekologiczne są najczęściej dostępne w standardowych rozmiarach, które niekoniecznie muszą idealnie pasować do Twojego produktu. Aby zabezpieczyć go w transporcie – zwłaszcza jeśli jest ze szkła – warto wykorzystać papierowy wypełniacz do paczek, czyli pocięte płaty tektury.
Ciekawym rozwiązaniem będzie wykorzystanie jako wypełnienie do kartonów starych papierów pakownych lub ścinków tkanin czy skór. Jako alternatywa dla folii bąbelkowej w ostatnim czasie zyskuje na znaczeniu także wypełniacz do paczek chrupki, tzw. skropak pochodzenia roślinnego, który świetnie nadaje się do kompostowania.
Stosowane masowo opakowania ekologiczne mogą wiele zmienić jeśli chodzi o ilość śmieci pokrywających naszą planetę. Jeśli wciąż pakujesz w plastik, zachęcamy do wypróbwania ekologicznych alternatyw. Kilkugroszowa różnica w cenie opakowania ekologicznego może przełożyć się na niepoliczalne korzyści dla przyszłych pokoleń.
Czytaj także: E(mpa)tyczna sprzedaż – zrozum i szanuj, a kupią