1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Metody płatności w e-commerce
Metody płatności w e-commerce

Jakie metody płatności warto zaoferować klientom w sklepie internetowym? Poznaj bezpieczne, popularne i sprawdzone rozwiązania dla e-commerce

5 min czytania

Zastanawiasz się nad uruchomieniem swojego sklepu internetowego? Metody płatności, które  zaoferujesz klientom, to kwestia, jaką warto przemyśleć na samym początku. Ważne, by dostępne opcje były wygodne dla użytkowników, a przy tym bezpieczne i niezawodne. Sprawdź, jakie metody płatności wybrać do e-commerce. 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Jak płacą Polacy?
  • Jakie metody płatności możesz zaoferować klientom?
  • Na co zwrócić uwagę, decydując się na wybór metod płatności online?

Czytaj także: Jak założyć firmę – formalności krok po kroku

Nowoczesne metody płatności – jedna czy kilka?

Wygoda zakupów, dowolność i możliwość wyboru to czynniki, które mają kluczowy wpływ na decyzje konsumentów. Dotyczy to także kwestii doboru metod płatności w sklepie internetowym. Z raportów wynika, że jedną z trzech najczęstszych przyczyn porzucania koszyków zakupowych przez klientów jest brak preferowanej przez nich metody płatności*. 

W e-commerce sprawdza się reguła: im więcej, tym lepiej. Różne osoby mogą mieć różne upodobania i przyzwyczajenia związane z regulowaniem zobowiązań przez internet, dlatego warto wyjść im naprzeciw, by zrobiły zakupy właśnie u Ciebie. Jakie formy płatności możesz zaproponować kupującym?

Czytaj też: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Najpopularniejsze metody płatności 

Jakie są dostępne płatności online dla sklepów internetowych? Jest ich całkiem sporo! Warto poznać zasady działania wszystkich z nich – dzięki temu łatwiej Ci będzie dobrać te metody, które wydają się najlepsze dla Twojej działalności. 

Systemy płatności w sklepie internetowym-1.jpg

Płatność kartą

Jedna z najpopularniejszych metod płatności w e-commerce. Klient wybiera właściwą opcję płatności, a następnie podaje imię i nazwisko, numer karty płatniczej, datę jej ważności oraz kod CVV/CVC, który znajduje się na odwrocie karty. Po potwierdzeniu płatności za pomocą standardu 3D Secure pieniądze automatycznie trafiają do sprzedawcy. Dzięki temu od razu możesz rozpocząć kompletowanie zamówienia. 

Aby zaoferować kupującym możliwość szybkich, bezpiecznych i wygodnych płatności, skorzystaj z opcji Click to Pay, która wykorzystuje technologię tokenizacji. To globalny standard płatności kartą w internecie. W Click to Pay klient tylko raz zapisuje dane karty, które potem są przechowywane w bezpiecznych centrach Mastercard lub Visa. Nie trzeba ich za każdym razem wprowadzać przy transakcji, co jest sporym ułatwieniem i zachętą, aby ponownie złożyć zamówienie właśnie u Ciebie. Z pomocą usługi Click to Pay można płacić w każdym sklepie e-commerce, gdzie jest dostępna płatność kartą.

Płatności online dla sklepów internetowych za darmo z Programem Polska Bezgotówkowa.jpg

Dowiedz się więcej

Szybki przelew online

Jest prostą i szybką metodą płatności w internecie. Po wybraniu tej opcji klient zostaje przeniesiony na stronę operatora, gdzie wybiera swój bank i loguje danymi do konta. Formularz zostaje automatycznie uzupełniony, a kupujący musi tylko potwierdzić chęć wykonania transakcji i autoryzować ją za pomocą kodu SMS lub w aplikacji mobilnej. Wpłata jest księgowana w zasadzie natychmiastowo i automatycznie pojawia się na koncie odbiorcy. 

Portfel elektroniczny

To wirtualny odpowiednik tradycyjnego portfela. Użytkownik może szybko i łatwo przelać do niego określoną kwotę środków lub podpiąć swoje karty płatnicze. Korzystanie z portfeli (np. Apple Pay, Google Pay, PayPal) zdecydowanie skraca czas zamówienia. Umożliwienie klientom e-sklepu płacenie za zamówienia za pomocą portfela elektronicznego może podnieść konkurencyjność Twojej oferty i zwiększyć sprzedaż.

Czytaj też: Portfel elektroniczny – jak to właściwie działa?

Tradycyjny przelew bankowy

Ta metoda płatności polega po prostu na zrobieniu przelewu z własnego konta na konto sklepu. Klient, który wybrał taki sposób uregulowania kwoty zamówienia, otrzyma e-mail z danymi, na które samodzielnie musi przesłać pieniądze. Wszystko trwa dłużej niż w przypadku zautomatyzowanych metod i uzależnione jest od terminów sesji wychodzących i przychodzących w bankach. Mimo to przelew tradycyjny chętnie wybierają przede wszystkim osoby, które nie korzystają z płatności mobilnych, dlatego warto wychodzić im na przeciw. Konsekwencją udostępniania w sklepie tej możliwości jest na pewno wydłużony czas realizacji zamówienia, ale też… brak prowizji, którą musisz ponieść w przypadku nowoczesnych metod płatności.

Płatność za pobraniem 

To płatność, którą klient wykonuje dopiero w momencie otrzymania zamówienia. Część konsumentów postrzega tę metodę płatności jako najbezpieczniejszą, ponieważ płaci dopiero, gdy zamówiony towar do nich dotrze. Chętnie wybierają ją osoby, które rozważnie podchodzą zwłaszcza do pierwszych zakupów w nieznanym wcześniej miejscu. Dla sprzedawcy taka metoda płatności wiąże się jednak z pewnym ryzykiem: klient może nie odebrać wysłanej do niego paczki, a wówczas właściciel sklepu ponosi koszt zarówno wysyłki, jak i zwrotu towaru.

Płatności odroczone

Płatności odroczone BNPL, czyli ang. buy now, pay later („kup teraz, zapłać później”), oznaczają, że zapłata odbywa się nieco później niż sam zakup. Dzięki tej opcji klient przechodzi przez szybki proces weryfikacji wiarygodności kredytowej wyrażonej w punktach i przesuwa termin spłaty. Następnie otrzymuje produkt, ale rachunek reguluje dopiero po jakimś czasie (np. 30 dniach) – w całości albo ratach. Dla kupujących taka opcja jest alternatywą do zaciągnięcia krótkookresowego kredytu gotówkowego, a dla Ciebie – dobrym sposobem na zabezpieczenie dochodów firmowych. 

Płatności odroczone to wygodny sposób wykorzystywany przede wszystkim przez osoby, które potrzebują danego produktu, ale nie mają chwilowo wystarczających środków na koncie. Ale to też metoda, która doskonale sprawdza się w przypadku zwrotów: zamiast „zamrażać” określoną kwotę i czekać na jej zwrot, klient dopiero po odesłaniu zakupów reguluje rachunek wyłącznie za to, co ostatecznie zdecydował się zachować.  

Przeczytaj: Dotacje dla firm – skąd i jak je pozyskiwać?

Płatności mobilne w e-commerce – na co warto zwrócić uwagę przy ich wyborze?

Bramki płatnicze w Polsce oferuje kilku operatorów: we wszystkich przypadkach bardzo łatwo jest je zintegrować z popularnymi platformami, na których działają sklepy internetowe. Zazwyczaj wybór tego systemu obsługi płatności łączy się też z koniecznością opłacenia prowizji. Przed wyborem dostawcy warto sprawdzić dodatkowe koszty związane na przykład z uruchomieniem usługi, a potem – jej zamknięciem. 

Bezpieczne płatności internetowe – oferta Fundacji Polska Bezgotówkowa.png

Dla wielu biznesów, zwłaszcza małych, ważna jest płynność finansowa. Dlatego zwróć uwagę, czy wybrany przez Ciebie system płatności w sklepie internetowym stawia na elastyczność. Sprawdź, czy będziesz mieć możliwość swobodnego wypłacania pieniędzy, bo w niektórych z nich można zlecać wypłaty tylko w określonym czasie. 

Zwróć też uwagę na transparentność i dostęp do danych. To ważne, by móc na bieżąco monitorować wszystkie transakcje, kontrolować przychody, obrót dzienny itd. Dzięki temu łatwiej jest reagować na zmiany, które dostrzeżesz w swoim sklepie. 

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, udostepnienie klientom różnych opcji bezpiecznych płatności to konieczność. Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże Ci poznać dostępne metody – i wybrać takie, które najlepiej pasują do specyfiki Twojego biznesu. 

* Omni-commerce. Kupuję wygodnie. Raport Izby Gospodarki Elektronicznej. Skrót. Online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2024/07/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2024-skrot.pdfDostęp: 03.03.2025.

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy