Jak założyć sklep internetowy w 72 godziny? Czynności krok po kroku
W obecnej sytuacji zastanawiasz się, jaki sklep internetowy otworzyć? Może wydaje Ci się, że wiąże się to z dużymi kosztami? Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy listę rzeczy, o których trzeba pamiętać oraz przykładowy harmonogram, dzięki któremu rozłożysz to sobie w czasie. Podpowiemy Ci, jak założyć sklep internetowy krok po kroku i to w zaledwie 3 dni!
Z tekstu dowiesz się:
- jak szybko i niewielkim kosztem założyć sklep,
- jakie internetowe narzędzia Ci w tym pomogą.
Sklep internetowy – jak założyć? Allegro, platforma shoppingowa czy Wordpress?
Jeśli chcesz założyć sklep internetowy jedynie tymczasowo – zdecyduj się np. na sklep na Allegro. Właściciel zapowiedział, że podmioty zarejestrowane na serwisie przez pierwsze 3 miesiące nie będą płacić prowizji. Jest to więc dobry moment, aby wesprzeć swoje działania. Jeśli jednak myślisz o tym w dłuższej perspektywie – postaw na założenie sklepu internetowego na:
-
Gotowych platformach shoppingowych (np. Shoper)
- Umożliwiają stworzenie własnego sklepu internetowego na gotowych szablonach,
- udostępniają kreatory sklepów internetowych, co znacząco skraca czas pracy,
- oferują wsparcie techniczne specjalistów.
-
WordPress
- daje dużą dowolność w wyglądzie i wyborze funkcjonalności sklepu,
- wymaga niewielkiego wsparcia programisty, który zainstaluje silnik sklepu i będzie go uaktualniał. Ale bez obaw – można to zrobić niewielkim kosztem! Poszukaj ich wśród znajomych lub na grupach na Facebooku (np. Programowanie – wsparcie na starcie lub Programiści Polska / Developers Poland).
Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, założenie sklepu internetowego umocni Twoją pozycję na rynku po zakończeniu kryzysu. Dodatkowy punkt sprzedaży pomoże Ci szybciej stanąć na nogi.
Sklep internetowy – jak zacząć?
Chcesz wiedzieć, jak założyć sklep internetowy krok po kroku? Świetnie! Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy listę działań, których wymaga postawienie sklepu od zera:
- wymyślenie nazwy i opracowanie logo (jeśli już nimi dysponujesz – od razu możesz odhaczyć sobie ten punkt, jeśli nie – skorzystaj np. z darmowych stron i aplikacji, na których stworzysz logo oraz inne materiały graficzne, np. logomaster.ai lub canva.com),
- wykupienie dostępnej domeny sklepu internetowego (np. na ovh.com, nazwa.pl, home.pl),
- wybór oprogramowania obsługującego sklep (np. Shoper, Shopify, Magneto, Wordpress z WooCommerce),
- stworzenie regulaminu sklepu (musi on zawierać m.in.: kompletne dane sklepu internetowego, opis praw i obowiązków klienta oraz sprzedawcy, określony czas na zwrot zakupu oraz informacje nt. kosztów odsyłania towaru),
- ustalenie sposobów wysyłki i metod płatności (#ZdrowoBezgotówkowo) – tu warto zaznaczyć, że platformy wielu sklepów internetowych często są już zintegrowane z systemami płatności internetowych, więc nie musisz tego dodatkowo załatwiać samodzielnie,
- dodanie zdjęć i opisów produktów,
- założenie firmowej skrzynki e-mail i dopracowanie treści maili wysyłanych do klientów (przed dokonaniem zamówienia i po nim),
- podpięcie analityki do sklepu, żeby lepiej poznać przyzwyczajenia zakupowe swoich klientów i móc przygotowywać im oferty zgodne z ich potrzebami,
- opracowanie zgód RODO i polityki prywatności,
- przygotowanie polityki reklamacji i zwrotów oraz formularza zwrotu.
Koniecznie zaplanuj drogi komunikacji oraz sposoby promocji Twojego nowego sklepu internetowego. Poinformuj klientów o swoich planach. Powiedz im, że wciąż jesteś, działasz i nie znikasz. Podobnie jak ich ulubione produkty. Możesz do tego wykorzystać np. lokalnych influencerów, np. w ramach barteru.
Zobacz też:
- Lokalne reklamowanie się w social media i Google w czasach epidemii
- Reklama w Internecie nie musi być droga! Daj się zauważyć online bez dużego budżetu
Sklep internetowy – jak zacząć i założyć go w 72 godziny?
Choć powyższa lista na pierwszy rzut oka wygląda na skomplikowaną, to tak naprawdę większość ze znajdujących się na niej rzeczy jesteś w stanie zrobić szybko i samodzielnie. Zacznij małymi kroczkami – od ułożenia harmonogramu.
Zatem jak założyć własny sklep internetowy w 3 dni? Przykładowy plan działania wygląda tak:
-
Dzień pierwszy
Wymyśl nazwę, wykup domenę i wybierz oprogramowanie obsługujące sklep. Dzięki temu najważniejsze rzeczy będziesz miał już za sobą. Nie zajmą Ci one całego dnia, więc możesz od razu założyć skrzynkę mailową oraz podpiąć analitykę, czyli np. Google Analyticsa. Potrzebujesz do tego właśnie adresu e-mail, dzięki któremu kilkoma kliknięciami wygenerujesz kod śledzenia (indywidualny w przypadku każdej domeny), który należy umieścić w kodzie strony. -
Dzień drugi
Połącz pracę kreatywną z… formalnościami. Tak dla równowagi. Aby uruchomić sklep, potrzebujesz regulaminu, zgód RODO, polityki prywatności, polityki reklamacji i zwrotów oraz formularza zwrotu. Zdecydowanie przyda Ci się tutaj pomoc prawnika, żeby dokumenty były przygotowane poprawnie. A Ty w międzyczasie zajmij się zdjęciami i opisami produktów. Nie przejmuj się – na start nie muszą one być dziełami sztuki. Ważne, żeby wyraźnie pokazywały produkt i opisywały jego kluczowe cechy. Mamy jednak istotną wskazówkę – do robienia zdjęć wykorzystaj światło dzienne. Dzięki temu uzyskasz bardziej naturalny wygląd produktów! -
Dzień trzeci
Wybierz metody płatności i wysyłki, opracuj mailingi i wstaw na stronę produkty wraz z opisami. Zostaw sobie też czas na przetestowanie całej ścieżki zakupowej. Sprawdź, czy strona prawidłowo się przeklikuje, czy do klientów dojdą właściwe mailingi i czy wszystkie komunikaty na stronie na pewno są jasne. Poproś o sprawdzenie kogoś z rodziny – niech przejdzie przez stworzoną przez Ciebie stronę od początku!
Wiemy, że informacji do przetrawienia jest całkiem sporo, ale jeśli zdecydowałeś się na założenie sklepu internetowego, to najtrudniejsza część jest już za Tobą! Cała reszta to formalność, którą – jak widzisz – załatwisz w 3 dni. Pokaż klientom, że masz serce do tego, co robisz, i że warto zaufać Twojej pasji.