1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Finansowanie start-upu – gdzie szukać pieniędzy na inwestycję?
Finansowanie start-upu – gdzie szukać pieniędzy na inwestycję?

Planujesz wystartować z biznesem? Oprócz zapału do pracy i biznesplanu potrzebujesz środków finansowych. Sprawdź, gdzie dostaniesz dotacje na start-up.

6 min czytania

Start-up wymaga nie tylko dobrego biznesplanu, zgranego teamu i chęci do działania, lecz przede wszystkim… kapitału! Finansowanie start-upu jest kluczowym elementem, który w dużej mierze decyduje o sukcesie nowego przedsięwzięcia. Jeżeli szukasz źródeł finansowania dla swoich innowacyjnych pomysłów, poznaj różne metody pozyskiwania funduszy – zarówno te tradycyjne, jak i nowoczesne. Podpowiadamy również, jak zachęcić innych do zainwestowania w Twój pomysł.

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Jakie są tradycyjne formy finansowania start-upu?
  • Nowoczesne finansowanie start-upu – z czego warto skorzystać?
  • Strategie pozyskiwania funduszy dla start-upu – jak zachęcić inwestorów do współpracy?

Zobacz także: Bezzwrotne dotacje dla firm w 2024

Tradycyjne formy finansowania: kredyty bankowe dla start-upów, leasing i dotacje

Jeśli chcesz rozwinąć swój start-up, warto wcześniej pomyśleć, w jaki sposób pozyskać finansowanie na rozkręcenie biznesu, jego promocję i prężne rozpoczęcie działalności. Na szczęście na początek nie musisz wszystkich środków gromadzić wyłącznie z własnych oszczędności. Do dyspozycji masz kilka klasycznych form finansowania, z których warto skorzystać.

Kredyty bankowe dla start-upów – pierwszą opcją jest zaciągnięcie kredytu. To jedna z najbardziej klasycznych form pozyskiwania środków na biznes wśród początkujących przedsiębiorców. Aby dostać kredyt, musisz mieć zdolność kredytową i spełnić szereg wymagań. Jeżeli nie czujesz się pewnie i boisz się, że coś przeoczysz przy kompletowaniu dokumentów, możesz skorzystać z pomocy doradcy kredytowego, który przeprowadzi Cię przez cały proces składania wniosku.

Kredyt ma jasno określone warunki. Po pozytywnej decyzji pieniądze otrzymujesz na konto i od razu możesz je przeznaczyć na rozwój firmy, co jest dużą zaletą. Takie źródło finansowania start-upu ma też swoje wady. Banki często wymagają zabezpieczenia kredytu, co może być problemem dla nowych firm bez odpowiedniego majątku. Dodatkowo niepowodzenie w spłacie comiesięcznych rat z odsetkami może prowadzić do zadłużenia i wpisu do Krajowego Rejestru Długów.

Leasing dla start-upu – to kolejna forma finansowania polegająca na wynajmowaniu przez określony czas tzw. środków trwałych niezbędnych do prowadzenia biznesu. Mogą to być m.in.: potrzebny sprzęt IT, maszyny albo flota samochodowa. Po zakończeniu umowy przedsiębiorca może wykupić przedmiot leasingu za określoną kwotę albo zwrócić go leasingodawcy. 

Finansowanie w postaci leasingu z pewnością ułatwia skompletowanie potrzebnego wyposażenia bez konieczności jego natychmiastowego zakupu. Możesz więc stopniowo rozwijać start-up, nie martwiąc się o wysokie koszty już na samym początku biznesowej drogi. Zaletą tego rozwiązania jest opcja wliczenia leasingu do kosztów uzyskania przychodu (jeśli nie przekracza określonej kwoty – np. 150 tys. zł dla samochodów spalinowych i 225 tys. dla elektryków). Z kolei wadą leasingu może być fakt, że długoterminowo jest on droższy niż zakup określonych sprzętów na własność.

Dotacje na start-up – inną tradycyjną formą dofinansowania start-upów są wszelkiego rodzaju dotacje, czyli bezzwrotne środki finansowe.  Są one przyznawane przez różne podmioty publiczne wspierające rozwój małych i średnich firm. Aby je otrzymać, należy dopilnować wielu formalności i bardzo często stanąć do konkursu z innymi przedsiębiorcami, którzy starają się o również o takie dofinansowanie. 

Jeżeli Twój pomysł jest innowacyjny, masz sporą szansę na otrzymanie dotacji. Warto jednak pamiętać, że pieniądze często muszą być wykorzystane wyłącznie na ściśle określone cele, na które zostały przyznane. Z takiego wsparcia najczęściej korzystają start-upy, które działają w obszarze innowacji, ekologii czy edukacji.

Przeczytaj także: Środki z KPO – sprawdź, jak mogą wspomóc Twój biznes

Nowoczesne formy finansowania start-upu: crowdfunding dla start-upu, VC i inkubatory biznesowe

Źródłem finansowania dla nowych firm mogą być niestandardowe i nowoczesne formy pozyskiwania funduszy, które stały się popularne w ostatnich latach. Są one alternatywą dla kredytów, leasingu i dotacji. Z jakich opcji możesz skorzystać, aby Twój start-up zaistniał?

Crowdfunding dla start-upu – to inaczej finansowanie społecznościowe polegające na pozyskiwaniu środków od dużej liczby osób, które są zaintrygowane Twoim pomysłem, widzą w nim potencjał i z chęcią dorzucają swoją cegiełkę, aby go wesprzeć. Wpłat – czasami nawet symbolicznych – dokonuje się za pośrednictwem platform internetowych (np. Patronite, Zrzutka, PolakPotrafi, DoMore czy Odpalprojekt).

Zbiórki crowdfundingowe potrafią dotrzeć do wielu potencjalnych inwestorów na całym świecie. Możesz je udostępniać np. za pośrednictwem swoich firmowych social mediów, co pomaga stworzyć lokalną społeczność wokół Twojej marki. Oczywiście crowdfunding ma też swoje wady. W tym przypadku można mówić m.in. o kosztach potrzebnych do wypromowania płatnych kampanii z informacją o zbiórce na FB czy też ryzyku niepowodzenia zbiórki. 

Anioły biznesu – ta opcja wiąże się z osobami, które swoje wolne środki inwestują w rozwijające się start-upy. W pewnym sensie to rodzaj mecenatu nad Twoją działalnością. Zdarza się, że anioły biznesu – oprócz środków finansowych – mogą Cię wesprzeć swoim know-how oraz sporym doświadczeniem. W zamian za inwestycję wymagają udziałów w firmie oraz wpływu na jej zarządzanie, co może Cię nieco ograniczać w podejmowaniu decyzji.

Fundusze venture capital – fundusze podwyższonego ryzyka, czyli ang. venture capital, to profesjonalne firmy inwestycyjne, które lokują swój kapitał w start-upy (np. z branży technologicznej) o dużym potencjale wzrostu i z dobrze opracowanym modelem biznesowym. W tym przypadku automatycznie inwestor staje się współwłaścicielem biznesu, który wspiera. 

Kwoty finansowania potrafią być znaczne, co początkującemu przedsiębiorstwu daje szansę na dynamiczny rozwój. Fundusze swoim beneficjentom oferują także doradztwo strategiczne oraz niezbędne kontakty biznesowe, dzięki którym o Twoim start-upie może usłyszeć więcej osób. Taki rodzaj wsparcia wiąże się z  oddaniem części kontroli nad firmą.

Inkubatory biznesowe – ostatnia forma wsparcia, która należy do nowoczesnych form finansowania, to inkubatory biznesowe. Najczęściej działają one jako fundacje i stowarzyszenia. Właścicielom start-upów oferują np. przestrzeń biurową do działania i dostęp do sieci kontaktów branżowych. Pomagają także w działaniach marketingowych, prawnych i księgowych. Mogą również pokierować Cię, jak otrzymać dotację. Swoją ofertę kierują głównie do osób młodych, które mają ciekawy pomysł na biznes. Niektóre inkubatory działają bezpośrednio przy uczelniach wyższych, zachęcając studentów do przekucia w sukces kreatywnych pomysłów.

Z pewnością praca w inkubatorze sprzyja nawiązywaniu kontaktów z innymi inwestorami i przedsiębiorcami, jednak musisz pamiętać, że czas na korzystanie z takiego wsparcia z reguły jest ograniczony. Dodatkowo trzeba przejść przez proces aplikacyjny, aby dostać się do wybranego inkubatora. Czasami kolejka chętnych potrafi być długa, jednak zawsze warto spróbować!

Polecamy też: Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa – jak oszczędzać?

Inwestorzy dla start-upów – czym ich zachęcić do wspierania biznesu?

Chcesz znaleźć inwestora, który pomoże Ci rozwinąć skrzydła? Zrób kilka prostych kroków, które przybliżą Twoją firmę do sukcesu. 

1. Przygotuj dobry biznesplan – to dokument, który powinien zawierać opis produktu lub usługi, analizę rynku, strategię marketingową, plan działania oraz prognozy finansowe. Biznesplan powinien być klarowny, realistyczny i oparty na rzetelnych danych, abyś mógł zainteresować nim potencjalnych inwestorów. Przed spotkaniem przećwicz kilka razy to, co chcesz powiedzieć, pamiętając o podstawowych zasadach autoprezentacji.

2. Przygotuj prezentację dla inwestorów – prezentacja (czyli tzw. pitch deck) to kluczowy element w rozmowach z inwestorami. Przygotuj ją w krótkiej, ale treściwej formie. 

3. Oceń potrzeby finansowe start-upu – zanim zaczniesz poszukiwania inwestorów, spróbuj dokładnie ocenić, ile kapitału potrzebujesz oraz na co zostaną przeznaczone przyznane Ci środki. Taka kalkulacja jest bardzo ważna, ponieważ niewystarczające finansowanie może spowolnić rozwój Twojej firmy. Z pewnością kwestie pieniędzy będą także jednym z ważniejszych tematów, które będziesz poruszać na spotkaniach biznesowych. 

Jak sam widzisz, pozyskiwanie finansowania dla start-upu to wymagający proces. Wybór źródła finansowania (tradycyjnego lub nowoczesnego) zależy od specyfiki działalności, etapu rozwoju firmy oraz jej potrzeb finansowych. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest nie tylko zdobycie środków, lecz także później umiejętne zarządzanie nimi oraz budowanie trwałych relacji z inwestorami. Unikanie najczęstszych błędów i dobre przygotowanie biznesplanu z pewnością zwiększy szanse na zaistnienie Twojego start-upu. Powodzenia!

Sprawdź również: Jak przetestować pomysł na biznes?

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy