1. Dla Ciebie
  2. Artykuły
  3. Udogodnienia dla niepełnosprawnych – w jaki sposób banki ułatwiają korzystanie ze swoich usług?
Udogodnienia dla niepełnosprawnych – w jaki sposób banki ułatwiają korzystanie ze swoich usług?

Udogodnienia dla niepełnosprawnych – w jaki sposób banki ułatwiają korzystanie ze swoich usług?

4 min czytania

Udogodnienia dla niepełnosprawnych coraz częściej znajdują się w ofercie różnych banków. W zależności od tego, z jakiego rodzaju trudnościami zmagają się konkretne osoby, mają też nieco inne potrzeby. Czy można powiedzieć, że w polskich bankach mamy pełną dostępność dla osób niepełnosprawnych? Jakiego typu ułatwienia dla niepełnosprawnych stosują te instytucje – w placówkach stacjonarnych, bankomatach i wpłatomatach oraz w bankowości online? Przeczytaj tekst, by dowiedzieć się więcej na ten temat!

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Jak powinna wyglądać obsługa klienta z niepełnosprawnością?
  • Jakie udogodnienia dla niepełnosprawnych stosują banki?
  • Jak wygląda dostosowanie strony internetowej do potrzeb osób niepełnosprawnych w przypadku banków?

Zobacz też: Bankowość mobilna – jak bezpiecznie z niej korzystać?

Obsługa osób niepełnosprawnych – jak powinna wyglądać?

W Polsce żyją ponad 3 mln osób z różnego typu niepełnosprawnościami. Część z nich wymaga stałej opieki, część w dużej mierze radzi sobie z codziennością samodzielnie. Wiele osób niepełnosprawnych chce lub musi korzystać z usług różnego typu instytucji oraz firm – urzędów, sklepów, banków i innych.

Coraz większa świadomość oraz otwartość społeczeństwa na potrzeby osób z niepełnosprawnościami pozwalają wprowadzać rozwiązania, które mogą pomóc im stać się klientami np. banków. Oprócz technicznych udogodnień, dzięki którym osoby z ciężkimi wadami wzroku, słuchu czy poruszające się na wózkach inwalidzkich, mogą w pełni korzystać z pełnej oferty bankowej, istotne jest również to, jak wygląda obsługa osób niepełnosprawnych. Pracownicy tego typu instytucji powinni wiedzieć, jakie są dobre praktyki w przypadku tej grupy klientów. Bardzo pomocna może się okazać lektura przygotowanego przez Związek Banków Polskich i Narodowy Bank Polski poradnika Dobre praktyki w obsłudze klientów z niepełnosprawnościami przez banki*.

Obsługa klienta z niepełnosprawnością – dobre praktyki (ramka)

Zobacz również: Co zrobić, gdy bankomat wciągnął kartę?

Ułatwienia dla niepełnosprawnych stosowane przez banki

Jeszcze kilka lat temu trudno było odszukać odpowiedź na pytanie, jak założyć konto w banku osobie niepełnosprawnej. Jednak od ponad 10 lat polskie banki, w ramach różnych akcji dotyczących walki z wykluczeniem osób z niepełnosprawnościami, wprowadziły szereg ułatwień dla tej grupy klientów.

W 2010 r. na polskich ulicach pojawiły się pierwsze „mówiące” bankomaty, z których mogą bez problemu korzystać osoby niewidome lub słabowidzące. W kolejnych latach pod egidą Związku Banków Polskich były opracowywane kolejne edycje wspomnianego wyżej poradnika „Dobre praktyki w obsłudze osób z niepełnosprawnościami przez banki”.

Wskutek tej ogólnobankowej walki o ułatwienia dla osób niepełnosprawnych – mającej na celu zapewnienie dostępu do jak największej części usług – wprowadzono w wielu instytucjach m.in. następujące rozwiązania:

  • system elektronicznej autoryzacji SMS, z której mogą skorzystać np. osoby, które nie mogą się podpisać,
  • bankomaty z modułami słuchawkowymi audio, kontrastowym trybem ekranu oraz oznaczeniami w alfabecie Braille’a,
  • bankomaty, w których osoby poruszające się na wózkach mogą korzystać z klawiatury numerycznej w pozycji siedzącej,
  • darmowy tłumacz języka migowego Migam.org**,
  • architektoniczne ułatwienia dla niepełnosprawnych w placówkach bankowych, m.in. wygłuszone sale dla osób niedosłyszących, podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich itd.,
  • umożliwienie „podpisywania” umów w obecności przynajmniej dwóch pracowników osobom, które nie potrafią lub nie mogą pisać, zastosowanie odcisku palca zamiast podpisu lub uznanie poświadczonego notarialnie zastępczego podpisu innej osoby.Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych – niewidomy mężczyzna korzysta z „mówiącego” bankomatu

    Czytaj też: Historia rachunku bankowego – jak może Ci pomóc w kontrolowaniu wydatków?

    Dostosowanie strony internetowej do potrzeb osób niepełnosprawnych – jak wygląda?

    Jakie są udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w obszarze bankowości internetowej? Najwięcej rozwiązań jest odpowiedzią na potrzeby osób niewidomych lub słabowidzących:

    • dostosowanie strony WWW do czytania przez czytniki ekranów,
    • możliwość ustawienia wysokiego kontrastu jednym przyciskiem,
    • funkcja powiększania tekstu przyciskiem AA,
    • dostępność nagrań audio.

    Jeśli chodzi o ułatwienia dla osób z niepełnosprawnością słuchową, to np. klienci jednego z banków mogą przy użyciu strony internetowej odbyć wideorozmowę z doradcą, która będzie prowadzona w języku migowym.

    Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych – działania ZBP (ramka)

    Przeczytaj także: Czym jest PRP, czyli podstawowy rachunek płatniczy?

    * Grupa robocza ds. obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki przy Związku Banków Polskich, Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki, III edycja, dostępne online: https://www.zbp.pl/getmedia/23e8b14e-11cc-42f4-9c3c-c6a679f8d29b/ZBP_Dobre_praktyki_171228.pdf (dostęp: 24.09.2021 r.).

    ** Migam.org: https://migam.org/ (dostęp: 24.09.2021 r.).

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy