Udogodnienia dla niepełnosprawnych – w jaki sposób banki ułatwiają korzystanie ze swoich usług?
Udogodnienia dla niepełnosprawnych coraz częściej znajdują się w ofercie różnych banków. W zależności od tego, z jakiego rodzaju trudnościami zmagają się konkretne osoby, mają też nieco inne potrzeby. Czy można powiedzieć, że w polskich bankach mamy pełną dostępność dla osób niepełnosprawnych? Jakiego typu ułatwienia dla niepełnosprawnych stosują te instytucje – w placówkach stacjonarnych, bankomatach i wpłatomatach oraz w bankowości online? Przeczytaj tekst, by dowiedzieć się więcej na ten temat!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Jak powinna wyglądać obsługa klienta z niepełnosprawnością?
- Jakie udogodnienia dla niepełnosprawnych stosują banki?
- Jak wygląda dostosowanie strony internetowej do potrzeb osób niepełnosprawnych w przypadku banków?
Zobacz też: Bankowość mobilna – jak bezpiecznie z niej korzystać?
Obsługa osób niepełnosprawnych – jak powinna wyglądać?
W Polsce żyją ponad 3 mln osób z różnego typu niepełnosprawnościami. Część z nich wymaga stałej opieki, część w dużej mierze radzi sobie z codziennością samodzielnie. Wiele osób niepełnosprawnych chce lub musi korzystać z usług różnego typu instytucji oraz firm – urzędów, sklepów, banków i innych.
Coraz większa świadomość oraz otwartość społeczeństwa na potrzeby osób z niepełnosprawnościami pozwalają wprowadzać rozwiązania, które mogą pomóc im stać się klientami np. banków. Oprócz technicznych udogodnień, dzięki którym osoby z ciężkimi wadami wzroku, słuchu czy poruszające się na wózkach inwalidzkich, mogą w pełni korzystać z pełnej oferty bankowej, istotne jest również to, jak wygląda obsługa osób niepełnosprawnych. Pracownicy tego typu instytucji powinni wiedzieć, jakie są dobre praktyki w przypadku tej grupy klientów. Bardzo pomocna może się okazać lektura przygotowanego przez Związek Banków Polskich i Narodowy Bank Polski poradnika Dobre praktyki w obsłudze klientów z niepełnosprawnościami przez banki*.
Zobacz również: Co zrobić, gdy bankomat wciągnął kartę?
Ułatwienia dla niepełnosprawnych stosowane przez banki
Jeszcze kilka lat temu trudno było odszukać odpowiedź na pytanie, jak założyć konto w banku osobie niepełnosprawnej. Jednak od ponad 10 lat polskie banki, w ramach różnych akcji dotyczących walki z wykluczeniem osób z niepełnosprawnościami, wprowadziły szereg ułatwień dla tej grupy klientów.
W 2010 r. na polskich ulicach pojawiły się pierwsze „mówiące” bankomaty, z których mogą bez problemu korzystać osoby niewidome lub słabowidzące. W kolejnych latach pod egidą Związku Banków Polskich były opracowywane kolejne edycje wspomnianego wyżej poradnika „Dobre praktyki w obsłudze osób z niepełnosprawnościami przez banki”.
Wskutek tej ogólnobankowej walki o ułatwienia dla osób niepełnosprawnych – mającej na celu zapewnienie dostępu do jak największej części usług – wprowadzono w wielu instytucjach m.in. następujące rozwiązania:
- system elektronicznej autoryzacji SMS, z której mogą skorzystać np. osoby, które nie mogą się podpisać,
- bankomaty z modułami słuchawkowymi audio, kontrastowym trybem ekranu oraz oznaczeniami w alfabecie Braille’a,
- bankomaty, w których osoby poruszające się na wózkach mogą korzystać z klawiatury numerycznej w pozycji siedzącej,
- darmowy tłumacz języka migowego Migam.org**,
- architektoniczne ułatwienia dla niepełnosprawnych w placówkach bankowych, m.in. wygłuszone sale dla osób niedosłyszących, podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich itd.,
- umożliwienie „podpisywania” umów w obecności przynajmniej dwóch pracowników osobom, które nie potrafią lub nie mogą pisać, zastosowanie odcisku palca zamiast podpisu lub uznanie poświadczonego notarialnie zastępczego podpisu innej osoby.
Czytaj też: Historia rachunku bankowego – jak może Ci pomóc w kontrolowaniu wydatków?
Dostosowanie strony internetowej do potrzeb osób niepełnosprawnych – jak wygląda?
Jakie są udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w obszarze bankowości internetowej? Najwięcej rozwiązań jest odpowiedzią na potrzeby osób niewidomych lub słabowidzących:
- dostosowanie strony WWW do czytania przez czytniki ekranów,
- możliwość ustawienia wysokiego kontrastu jednym przyciskiem,
- funkcja powiększania tekstu przyciskiem AA,
- dostępność nagrań audio.
Jeśli chodzi o ułatwienia dla osób z niepełnosprawnością słuchową, to np. klienci jednego z banków mogą przy użyciu strony internetowej odbyć wideorozmowę z doradcą, która będzie prowadzona w języku migowym.
Przeczytaj także: Czym jest PRP, czyli podstawowy rachunek płatniczy?
* Grupa robocza ds. obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki przy Związku Banków Polskich, Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki, III edycja, dostępne online: https://www.zbp.pl/getmedia/23e8b14e-11cc-42f4-9c3c-c6a679f8d29b/ZBP_Dobre_praktyki_171228.pdf (dostęp: 24.09.2021 r.).
** Migam.org: https://migam.org/ (dostęp: 24.09.2021 r.).