1. Dla Ciebie
  2. Artykuły
  3. Kompetencje przyszłości - czym są? Czemu są takie istotne?
Kompetencje przyszłości - czym są? Czemu są takie istotne?

Kompetencje przyszłości - czym są? Czemu są takie istotne?

2 min czytania

Świat nieustannie się zmienia, dlatego firmy potrzebują pracowników, którzy będą w stanie szybko przyswajać i rozwijać tzw. umiejętności jutra. Już teraz możemy zaobserwować na rynku pracy odejście od stabilnej, linearnej kariery zawodowej w jednej firmie czy też dziedzinie na rzecz realizowania wielu zróżnicowanych projektów. Zgodnie z najnowszymi raportami w ciągu najbliższych 20-25 lat nawet 65% dzieci obecnie zaczynających naukę będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją*.

Dlatego też Światowe Forum Ekonomiczne, wymieniając najważniejsze kompetencje przyszłości, skupia się na umiejętnościach takich jak krytyczne myślenie i kompleksowe rozwiązywanie problemów**, a nie na konkretnej książkowej wiedzy. Dla pracodawców szczególnie istotne są także umiejętności z obszaru STEM (science, technology, engineering, maths) oraz szeroko rozumiane kompetencje cyfrowe.

Jakie są kompetencje przyszłości?

Wśród najważniejszych warto wyróżnić:

  • krytyczne myślenie,
  • umiejętność rozwiązywania problemów,
  • umiejętność korzystania z informacji i danych,
  • umiejętność komunikowania się i współpracy,
  • umiejętność korzystania z mediów i social mediów,
  • znajomość kwestii dotyczących własności intelektualnej.

Pracownicy nie muszą zgłębiać każdego z tych obszarów, ale najważniejsze jest, aby potrafili przyswajać wiedzę. Rozwijanie przez nich umiejętności jutra może być kluczowe dla przyszłości powodzenia biznesu.

Podstawowe kompetencje cyfrowe

Kompetencje cyfrowe są we współczesnym świecie podstawą – tak jak czytanie, pisanie, znajomość języków czy podstaw matematyki. Inwestycja w rozwój kompetencji cyfrowych Twoich pracowników to inwestycja w konkurencyjność Twojego biznesu. Zastanawiasz się, co to są kompetencje cyfrowe? Poniżej prezentujemy przykłady najważniejszych z nich:

  • wyszukiwanie informacji w internecie,
  • obsługa poczty elektronicznej i platform społecznościowych,
  • korzystanie z bankowości internetowej,
  • obsługa komputera i podstawowych programów komputerowych,
  • bezpieczeństwo (w tym komfort cyfrowy i kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem),
  • umiejętność tworzenia treści cyfrowych.

Lekcja online poruszającą temat kompetencji przyszłości

 

Materiały do przeprowadzenia lekcji

1. Scenariusz lekcji: Kompetencje cyfrowe – klucz do sukcesu, czy wymóg codzienności?

2. Scenariusz lekcji: Pracownik przyszłości – kto to?

3. Karta pracy dla ucznia

4. Prezentacja 

kliknij, aby pobrać


Weź udział w konkursie „Mój wymarzony zawód przyszłości” i wygraj atrakcyjne nagrody!


Źródła:

* https://ceo.com.pl/65-dzieci-rozpoczynajacych-dzis-edukacje-bedzie-pracowac-zawodach-ktore-jeszcze-istnieja-40462 

** https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/component/content/article/73481:swiat-sie-zmienia-jakich-kompetencji-bedziemy-potrzebowali-w-przyszlosci

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy