1. Dla Ciebie
  2. Artykuły
  3. Chargeback – reklamacja płatności kartą
Chargeback – reklamacja płatności kartą

Chargeback – reklamacja płatności kartą

3 min czytania

Zdarzyło Ci się kiedyś kupić coś na nieznanej stronie internetowej, u nierzetelnego sprzedawcy albo w szale zakupów? Mija jakiś czas, pieniądze z konta zostały ściągnięte, a wiadomości od sprzedawcy brak. A może zamiast pełnowartościowego produktu dostałeś podróbkę albo… cegłę? Na szczęście jeśli za zakupy zapłaciłeś kartą płatniczą, masz szansę odzyskać pieniądze dzięki procedurze chargeback.

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Co to jest procedura chargeback?
  • W jakich sytuacjach można starać się o zwrot na kartę?
  • Obciążenie zwrotne – jak przebiega ten proces?

Czytaj też: Procedura reklamacji transakcji bezgotówkowej

Chargeback – co to jest?

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne, to procedura, która pozwala na odzyskanie pieniędzy za transakcje kartą, które zostały niezrealizowane albo zrealizowane wadliwie. Karta debetowa, kredytowa czy przedpłacona – typ karty nie ma tu znaczenia. Podobnie jak bank, w którym masz konto. Każdy ma obowiązek wszcząć procedurę na Twój wniosek, jeśli spełnisz kilka przesłanek.

Procedura chargeback – w jakich sytuacjach warto ją wszcząć?

Wyróżnia się kilka sytuacji, kiedy przysługuje prawo do zgłoszenia reklamacji płatności kartą. Najpopularniejsze z nich to:

  • niezgodność towaru z opisem,
  • brak zwrotu na kartę pieniędzy za zwrócony towar,
  • nieotrzymanie zakupionego towaru,
  • błędne obciążenie konta – podwójne albo na inną kwotę,
  • płatność wykonana przez inną osobę nieuprawnioną (np. gdy karta została skradziona),
  • problemy z autoryzacją karty (np. transakcja została odrzucona, a kwota pobrana mimo to).

Co to znaczy? Jeśli suma za zakupy została pobrana z Twojego konta dwukrotnie, sprzedawca nie dostarczył zamówionego towaru, bankomat nie wypłacił pieniędzy, ale zaksięgował wypłatę na koncie, a nawet gdy splajtowało biuro podróży, w którym miałeś wykupioną wakacyjną wycieczkę – masz prawo reklamować taką transakcję i wystąpić o zwrot na kartę utraconej sumy. Oczywiście tylko w sytuacji, kiedy za reklamowaną usługę lub towar płaciłeś kartą płatniczą, a nie np. gotówką czy przelewem bankowym.

Obciążenie zwrotne – jak przebiega ten proces?

Procedura chargeback przebiega w następujący sposób:

  1. Zgłaszasz reklamację w instytucji, która wydała kartę – zazwyczaj jest to bank. Możesz to zrobić telefonicznie, przez aplikację bankową lub osobiście w oddziale. Przygotuj sobie numer karty, informację o jej dacie ważności oraz datę i godzinę wykonania transakcji, którą chcesz reklamować.
  2. Bank może poprosić o dostarczenie dodatkowych dokumentów (poświadczenie płatności kartą, wydruki e-maili wymienianych z nieuczciwym sprzedawcą itp.), które potwierdzają Twoją wersję i wskazują na to, że próbowałeś załatwić sprawę polubownie.
  3. Bank rozpoczyna procedurę obciążenia zwrotnego. W tym momencie to on przejmuje pieczę nad sprawą, a Ty – jako zgłaszający – czekasz na odpowiedź na Twoją reklamację.
  4. Bank nadaje sprawie odpowiedni kod chargeback i kontaktuje się z centrum rozliczeniowym, które obsługiwało transakcję.
  5. Pracownik centrum rozliczeniowego kontaktuje się ze sprzedawcą po to, by i on ustosunkował się do sprawy.
  6. Teraz czas na odpowiedź sprzedającego. Może zareagować na jeden z czterech sposobów:
  • może nic nie zrobić – i wtedy reklamacja jest uznawana automatycznie;
  • może przyznać się do błędu – reklamacja jest uznana;
  • może się nie przyznać, ale nie podjąć żadnych działań – reklamacja jest uznana;
  • może się nie przyznać i dostarczyć dokumentację świadczącą na jego korzyść – wówczas reklamacja nie jest uznawana.
  1. Agent informuje bank o przebiegu konfrontacji ze sprzedawcą.
  2. Bank informuje klienta o decyzji. Jeśli była ona pozytywna – przeprowadza zwrot na kartę utraconej sumy.

Całość procesu nie powinna trwać dłużej niż 30-45 dni. Zależy to od polityki operatora karty – u jednego zwrot na kartę następuje zawsze po 45 dniach od zgłoszenia (oczywiście jeśli reklamacja została uznana), a u drugiego – nawet w ciągu kilku dni po przyznaniu się usługodawcy do tego, że nie wykonał poprawnie usługi.

Obciążenie zwrotne to procedura, która przysługuje każdej osobie posługującej się kartą płatniczą. Od strony klienta to bardzo prosta do przeprowadzenia operacja. Jeśli więc oszukano Cię podczas transakcji kartą płatniczą – chargeback to najwygodniejsza opcja, by odzyskać utracone pieniądze. Pamiętaj, że aby sklep mógł akceptować płatności kartowe, musi najpierw zostać sprawdzony i zaakceptowany przez centrum rozliczeniowe jako rzetelny partner. Dlatego dużo większą ostrożność zalecamy przy kupowaniu w miejscach, które nie oferują płatności kartą – tam procedura reklamacji jest dużo trudniejsza.

Czytaj też: Dlaczego płatności bezgotówkowe są bezpieczniejsze od gotówkowych?

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy