1. Polska bezgotówkowa
  2. Aktualności
  3. Ożywienie na rynku i najwyższy od dwóch lat wzrost wydatków konsumpcyjnych
Ożywienie na rynku i najwyższy od dwóch lat wzrost wydatków konsumpcyjnych

Ożywienie na rynku i najwyższy od dwóch lat wzrost wydatków konsumpcyjnych

3 min czytania

Dynamiczny Indeks Konsumpcji w IV kwartale 2023 r. pokazał znaczący wzrost wydatków konsumpcyjnych, co sygnalizuje możliwe ożywienie gospodarcze na rynku. W ostatnim kwartale najsilniej rosły wydatki na usługi rozrywkowe. Wyraźne odbicie odnotowane zostało również na rynku turystycznym, w sektorze zdrowie i uroda oraz w branży edukacyjnej.

Dynamiczny Indeks Konsumpcji w IV kw. 2023 r. wyniósł 51,27 pkt i po raz pierwszy od dwóch lat pokazał wyraźny wzrost wydatków konsumpcyjnych w ujęciu realnym1. Na ożywienie konsumpcji wpłynęło wiele czynników, m.in. malejąca inflacja, utrzymująca się dwucyfrowa dynamika płac, jak również okres okołoświąteczny, w którym standardowo konsumenci więcej wydają. Dla gospodarki może być to sygnał rozpoczęcia trendu wzrostowego w konsumpcji, a dla przedsiębiorców może oznaczać zwiększone obroty i wzrost ruchu klientów.

- Wzrost wydatków konsumpcyjnych to ważna informacja dla przedsiębiorców, którzy wyczekują na poprawę koniunktury, spadek inflacji i zwiększenie popytu na rynku. Warto inwestując w rozwój działalności i nowe narzędzia oraz usługi, brać pod uwagę te usprawnienia, które ułatwią i przyspieszą obsługę klientów oraz będą zgodne z oczekiwaniami konsumentów, jak wybór preferowanej metody płatności – komentuje Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Konsumenci więcej wydają na rozrywkę, turystykę, edukację i urodę

Sezon jesienno-zimowy przyniósł dalsze odbicie popytu na usługi turystyczne. Subindeks DIK w kategorii hotele, restauracje i rekreacja wyniósł w IV kw. 51 pkt. Zatem konsumenci odbudowują swoje zdolności do finansowania podróży i usług turystycznych. W minionym kwartale najsilniej rosły jednak wydatki na usługi rozrywkowe, w tym wizyty w kinach i teatrach, co potwierdza, że wakacyjne ożywienie nie było tylko chwilowym wzrostem zainteresowania napędzanym nowym premierami kinowymi, ale powrotem do zwyczajów konsumpcyjnych sprzed pandemii. Zmiany w strukturze wydatków widać też w przypadku branży edukacyjnej - w IV kw. liczba transakcji była aż o 23% wyższa niż rok wcześniej, co może oznaczać powroty na korepetycje, zajęcia doszkalające czy kursy językowe. Po raz kolejny, wzrost obrotów zauważyły również firmy działające w sektorze zdrowie i uroda. Subindeks DIK w tej kategorii miał najwyższą wartość - 56,1 pkt. i wzrósł tym samym czwarty kwartał z rzędu.

Wzrost wskaźnika DIK w IV kw. sygnalizuje rozpoczęcie trendu wzrostowego w konsumpcji, co jednocześnie może oznaczać wygaszanie okresu stagnacyjnego w gospodarce. Malejąca inflacja, przy utrzymującej się dwucyfrowej dynamice płac, sprzyja zwiększaniu wydatków konsumpcyjnych, w tym zwłaszcza na towary i usługi luksusowe, jak wyjścia do kin, teatrów i restauracji czy wyjazdy wypoczynkowe.

Eksperci Polityki Insight i Fundacji Polska Bezgotówkowa oczekują, że w najbliższych miesiącach to konsumpcja będzie najsilniejszym motorem wzrostu. Według prognoz analityków rynku wzrośnie ona o 2,4 proc., co przyczyni się do wzrostu całego PKB o 2,2 proc. średniorocznie.

Dynamiczny Indeks Konsumpcji (DIK) to wskaźnik koniunktury przygotowywany przez Politykę Insight na podstawie danych fundacji Polska Bezgotówkowa. Pozwala przewidzieć realną dynamikę konsumpcji w Polsce, zanim GUS opublikuje pełne dane o PKB i jego składowych. Wartość wskaźnika podajemy raz na kwartał. Gdy wynosi powyżej 50 pkt, zapowiada wzrost realnej konsumpcji, jeśli poniżej - jej spadek. Szczegółowe dane na temat DIK i wartości jego subindeksów można znaleźć na stronie www.indekskonsumpcji.pl.

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy