1. Polska bezgotówkowa
  2. Aktualności
  3. Blisko 2/3 płatności w sklepach realizowanych jest bezgotówkowo
Blisko 2/3 płatności w sklepach realizowanych jest bezgotówkowo

Blisko 2/3 płatności w sklepach realizowanych jest bezgotówkowo

3 min czytania

W 2022 r. nastąpiło przyspieszenie popularyzacji płatności bezgotówkowych, z użyciem których zrealizowano już 62% wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce. Ubankowienie Polaków na koniec tego roku wynosiło 85%, a w najmłodszych grupach wiekowych (18-26) aż 91% - pokazują wyniki badania Fundacji Polska Bezgotówkowa „Zwyczaje płatnicze Polaków a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce [i]. Co ciekawe, najnowsze dane ZUS wskazują, że ubankowienie rośnie także w najstarszej grupie wiekowej - już ponad 80% emerytów otrzymuje swoje świadczenia na konta bankowe[ii].

- Coraz więcej konsumentów korzysta z nowoczesnych instrumentów płatniczych. Doceniamy płatności bezgotówkowe, bo uważamy je za szybkie, wygodne i bezpiecznie. Rolą Fundacji Polska Bezgotówkowa jest zwiększanie świadomości społecznej na temat możliwości i korzyści wynikających z nowych technologii i cyfrowych płatności. Dążymy do tego, aby każdemu zagwarantować równy dostęp do różnorodnych metod płatniczych. Ważne, aby każdy, kto mieszka w Polsce czy osoba podróżująca do naszego kraju, niezależnie od wieku, czy poziomu edukacji cyfrowej miała wybór, jak chce zapłacić i wiedzę, w jaki sposób robić to bezpiecznie - komentuje Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

- O dynamicznym rozwoju stosowania płatności bezgotówkowych decyduje przede wszystkim postrzegana przez konsumentów wygoda korzystania z kart i płatności mobilnych, a także ich wysoka użyteczność, którą osiągnięto dzięki rozbudowie sieci terminali płatniczych w ramach Programu Polska Bezgotówkowa – mówi dr hab. Michał Polasik, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Duża sieć terminali zlokalizowanych w całym kraju sprawiła, że konsumenci uzyskali pewność akceptacji płatności cyfrowych w większości branż. Także generalne trendy w zakresie transformacji cyfrowej i popularyzacja cyfrowych platform zakupowych, usługowych i transportowych, sprzyjają instrumentom bezgotówkowym.

Potwierdzają to dane Narodowego Banku Polskiego. Na koniec 2022 r. w Polsce było ponad 1,2 mln terminali, od końca września przybyło ich 10,8 tys. Zwiększyła się także liczba punktów handlowo-usługowych, które są przystosowane do akceptacji płatności elektronicznych i wyniosła na koniec 2022 r. 886,5 tys.[iii] Korzyści z płatności bezgotówkowych dostrzegają również mikroprzedsiębiorcy, którzy coraz częściej decydują się na udostępnienie konsumentom możliwości wyboru sposobu dokonania płatności – kartą lub gotówką. 74% uczestników Programu Fundacji potwierdza pozytywne zmiany po uruchomieniu terminala w swoim punkcie handlowym lub usługowym. Dotyczą one wzrostu obrotów, liczby klientów czy zmiany wizerunku firmy na bardziej nowoczesny[iv].
 


[i] Źródło: POLASIK Research „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2022” to część pięcioletniego panelu badawczego zaprojektowanego przez POLASIK Research, a realizowanego przez  Minds & Roses oraz KANTAR Polska. Wywiady przeprowadzono metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interview) w I kwartale 2023 r. Badania ankietowe zostały zrealizowane na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie kwotowo-losowej. Respondentami badania były osoby w wieku od 18 do 75 lat zamieszkałe w Polsce. 

[ii] Źródło: Dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczące świadczeń emerytalnych z 30 kwietnia 2023 r.: https://pap-mediaroom.pl/polityka-i-spoleczenstwo/prawopl-juz-blisko-80-proc-emerytur-trafia-na-konta-bankowe

[iv] Źródło: SYNTAX, Program Polska Bezgotówkowa Czwarta Fala Badania, raport badawczy, 2019 r.

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy