1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Odpowiednia wycena produktu – sprzedaj i zrób to z głową!
Odpowiednia wycena produktu – sprzedaj i zrób to z głową!

Odpowiednia wycena produktu – sprzedaj i zrób to z głową!

7 min czytania

Odpowiednia kalkulacja ceny produktu to klucz do osiągnięcia zysku. Bo przecież sztuką jest nie tylko sprzedać produkt, lecz także zrobić to mądrze! Wycena produktu musi uwzględniać szereg czynników, dzięki którym zwrócony zostanie koszt własny sprzedaży. No i ostatecznie każda sprzedaż musi przełożyć się na korzyść dla Ciebie jako sprzedającego. Co to znaczy odpowiedni zysk, koszt własny sprzedanych produktów i jakie są metody kalkulacji cen? Tego dowiesz się poniżej!

 

O czym przeczytasz w artykule:

 

  • Wycena produktów gotowych – czym się kierować?
  • Koszt własny sprzedanych towarów – co to jest i jak go policzyć?
  • Co to jest marża i jakiej powinna być wysokości?
  • Metody wyceny wyrobów gotowych – jak nie popełnić błędu?

Rozsądna wycena produktów gotowych – co to w ogóle znaczy?

 

Jeśli chcesz z zyskiem sprzedać gotowy produkt, musisz nadać mu właściwą cenę. Od tego zależy nie tylko to, czy zachęcisz klientów do jego kupna, lecz także wysokość podatku, który będziesz musiał zapłacić. Nie przerażaj się jednak! Nie musisz wyważać otwartych drzwi i samemu opracowywać strategii kalkulacji ceny detalicznej brutto towarów. Wystarczy, że uwzględnisz kilka czynników, a cena ustali się sama!

 

Wycena produktu – co musi uwzględniać? (ramka)

 

Przy kalkulacji ceny jednostkowej powinieneś wziąć pod uwagę potrzeby rynku. Niezależnie od tego, czy masz dużą, czy małą firmę, zapewne wiesz, czym handlujesz, komu sprzedajesz i jaką konkurencję ma Twoja oferta. Znasz więc koszty produkcji, potrzeby swoich klientów i to, co oferują im inni przedsiębiorcy z Twojego sektora. To wszystko ma wpływ na wycenę Twojego produktu i może różnie ją kształtować.

 

Podstawowo kalkulacja cen musi uwzględniać koszt własny sprzedanych produktów i marżę, która pozwoli Twojej firmie pozostać na rynku. Zależnie jednak od charakteru produktu, który sprzedajesz, i od tego, co oferuje konkurencja, marża może być różna. Są również sektory, w których swoją marżę możesz kształtować w zasadzie dowolnie. Zacznijmy jednak od podstaw i wyjaśnijmy, czym są koszt własny sprzedanych produktów i marża.

 

Czytaj też: Modele biznesowe – czym są i jak stworzyć odpowiedni dla swojej firmy?

 

Koszt własny sprzedaży – jak odpowiednio go policzyć?

 

Koszt własny sprzedanych produktów to wszystkie koszty, jakie są bezpośrednio związane ze sprzedawanymi przez Ciebie produktami. Jeśli Twoje przedsiębiorstwo wytwarza produkty, które następnie sprzedaje, musisz wziąć pod uwagę więcej czynników, niż kiedy sprzedajesz gotową rzecz kupioną w hurtowni lub u producenta.

 

Kiedy jesteś jednocześnie producentem i sprzedawcą swojego produktu, w jego wycenie musisz uwzględnić:

 

  • koszt materiałów wraz z ich opakowaniem i przesyłką do miejsca produkcji,
  • energię zużytą do produkcji i ogrzewanie miejsca produkcji,
  • koszt robocizny, w tym: czas pracy przy produkcji, obsłudze zamówień i późniejszej wysyłce oraz rozmaite ubezpieczenia Twoje lub Twoich pracowników,
  • koszt magazynowania produktu, jeśli jego długie przetrzymywanie jest konieczne przy procesie produkcji,
  • koszty opakowania oraz wysyłki do klienta.

W przypadku zakupu gotowego produktu od producenta lub z hurtowni pamiętaj, aby cena sprzedaży produktu pokryła następujące koszty:

 

  • koszt produktu, w którym zawierają się wszystkie koszty produkcji i marża pośrednika,
  • koszt przesyłki z miejsca zakupu do Twojego przedsiębiorstwa,
  • koszt robocizny związanej z obsługą dostawy i zamówień,
  • koszt opakowania oraz wysyłki do klienta.

Do wyceny produktu potrzebna jest Ci więc suma wszystkich kosztów poniesionych na rzecz wyprodukowania lub zakupienia produktu i jego późniejszej sprzedaży. Potraktuj koszt wytworzenia jako podstawę do wyceny produktów.

 

Kalkulacja ceny sprzedaży – koszty stałe a wycena produktu (ramka)

 

Warto zatem spokojnie przeanalizować koszty własne sprzedanych produktów, które muszą zostać pokryte przez cenę, i zaliczyć do niej nawet takie, które czasami nie przychodzą Ci do głowy w pierwszej chwili. Dzięki temu pozostanie mniej kosztów do pokrycia z marży brutto produktu, a wtedy większa część zysku zostanie w Twojej kieszeni. Oczywiście najlepiej skonsultować wynik własnych wyliczeń z księgowymi lub biurem rachunkowym, które obsługuje Twoje przedsiębiorstwo. Pamiętaj jednak, że nikt nie zadba o interesy Twojej firmy tak jak Ty, dlatego pójdź do specjalisty z własnym pomysłem na to, jak zarobić najwięcej.

 

Mężczyzna oblicza koszt własny sprzedaży i dokonuje kalkulacji cen

 

Marża, czyli drugi składnik, od którego zależy kalkulacja ceny produktu

 

Ustalenie marży brutto uzyskiwanej zazwyczaj na sprzedaży produktów z sektora, w którym działa Twoja firma, to drugi kluczowy parametr udanej wyceny. Marża to przychód, jaki notuje przedsiębiorstwo po odjęciu kosztu własnego sprzedaży. Przychód ten jest wyrażony w procentach. Jeśli marża jest ujemna, oznacza stratę; jeśli jest dodatnia – zysk. Aby ją obliczyć, musisz odjąć od proponowanej ceny sprzedaży koszty i wynik podzielić przez cenę sprzedaży.

 

Wycena produktu – krok 2: jak prawidłowo obliczyć marżę? (ramka)

 

Wynik tego równania daje informację, jaki procent ceny danego towaru zostaje na koncie przedsiębiorstwa. Jeśli wynosi np. 35%, to oznacza, że ze sprzedaży produktu o cenie 10 zł w firmie zostaje 3,5 zł. Na podstawie wyniku procentowego powinieneś być w stanie stwierdzić, czy przychód danej wysokości pozwoli Ci zachować płynność finansową i czy jest dla Ciebie satysfakcjonujący.

 

Zależnie od charakteru Twojej działalności z wpływów z marży musisz pokrywać różne koszty, np.:

 

  • koszty administracyjne i związane z zarządzaniem firmą,
  • czynsz,
  • koszty marketingu i reklamy.

Dopiero po ich odjęciu od kwoty marży otrzymasz zysk brutto. Z tej kwoty musisz zapłacić podatek i dopiero po jego odjęciu otrzymasz zysk netto.

 

Wycena produktu – krok 3: jak z pomocą marży obliczyć zysk netto? (ramka)

 

Śledzenie marży przy różnych wycenach produktów gotowych pozwala sprawdzić możliwe zyski i uchronić się przed stratą. Kalkulacja ceny detalicznej brutto wymaga ciągłego trzymania ręki na pulsie marży i dzięki temu sprawdzania, czy firma jest rentowna. Oprócz wyliczeń, czy zyski nie przewyższają strat, warto także zorientować się, czy Twoja marża nie odbiega zanadto od marży konkurencji, czyli czy Twoje ceny są równie atrakcyjne dla klienta, co te oferowane przez innych przedsiębiorców.

 

Kalkulacja cen zależna od rodzaju produktu i miejsca sprzedaży (ramka)

 

Znasz już podstawową metodę kalkulacji ceny produktu. Trzymanie się powyższych wskazówek zapewni Ci bezpieczny start na rynku i ochronę przed stratą. Istnieją jednak także inne metody pozwalające na wycenę produktu w nieco luźniejszy, ale też potencjalnie bardziej niebezpieczny sposób. Przeczytasz o nich poniżej.

 

Czytaj także: E(mpa)tyczna sprzedaż – zrozum i szanuj, a kupią

 

Metody kalkulacji cen – w niektórych branżach możesz pozwolić sobie na więcej

 

Metody wyceny produktów gotowych to nie tylko koszty plus marża. Czasami przy kalkulacji ceny sprzedaży możesz posiłkować się nie tylko tabelką w Excelu, lecz także swoją znajomością grupy docelowej Twoich produktów i konkurencji. Poniżej przeczytasz o innych sposobach wyceny produktów gotowych.

 

Dopasowanie do cen konkurencji – zbadanie cen i warunków oferowanych przez konkurencję to stała część badania rynku. Jeśli chcesz dobrze odpowiadać na potrzeby swoich klientów, musisz wiedzieć, co oferują im Twoi konkurenci. Dobrze by było, aby Twoje ceny nie odbiegały od ich cen, zwłaszcza jeśli Wasze produkty nie różnią się estetyką lub jakością. Jeśli natomiast się różnią, zadbaj o to, by uzasadnienie ceny wyższej niż u konkurencji znalazło się w opisie marketingowym Twojego produktu. Klient musi wiedzieć, co kupuje i dlaczego chce za to zapłacić więcej!

 

Triki psychologiczne – wyższa marża nie zawsze musi być uzasadniona wyższymi kosztami. Istnieją gałęzie biznesu, np. związanego z modą, w których produkt o realnie niskim koszcie własnym sprzedaży może przynieść duży zysk, jeśli oferuje klientowi jakąś wartość dodaną, której nie znajdzie on nigdzie indziej. Może to być np. wyjątkowy element, kolorystyka, ręczne wykonanie, stojąca za produktem historia itd. Jeśli sprzedajesz tzw. produkty luksusowe, prawdopodobnie Twoja marża również będzie znacznie wyższa od kosztów. Po prostu pewnego rodzaju klienci uznają, że pewnego rodzaju produkty nie mogą kosztować mniej. Klucz to poznać oczekiwania swoich odbiorców, co stanowi drugi (oprócz poznania konkurencji) filar badania rynku. Do trików psychologicznych zaliczają się także rabaty, ale uważaj – zawsze przed ich ustaleniem przelicz, czy marża po rabacie pokrywa Twoje potrzeby. Polacy uwielbiają kupować podczas promocji, być może więc ustalenie sezonowych obniżek przyniesie Ci wzrost sprzedaży.

 

Wycena produktów gotowych to jedna z najważniejszych decyzji, jakie podejmiesz podczas prowadzenia swojego biznesu. Do kalkulacji cen zabierz się więc ze skrupulatnością i rozwagą. Na szczęście jeśli jesteś swoim własnym szefem i zorientujesz się, że popełniłeś błąd, z łatwością naprawisz go, korygując cenę. Nie bój się próbować, ale też nie ustalaj cen w oderwaniu od kosztów i cen konkurencji. Najlepszą metodą kalkulacji cen jest zdrowy rozsądek i tabelka kosztów pod ręką!

 

Czytaj także: Jak zrobić biznesplan?

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy