Prowadzisz biznes? Koniecznie przeczytaj, jakie korzyści może zyskać firma, która wspiera lokalną społeczność. Sprawdź również, jak możesz pomóc innym.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to trend, który stale rośnie w siłę i wbrew pozorom nie dotyczy wyłącznie dużych korporacji. Uwzględnienie w strategii przedsiębiorstwa np. aspektów środowiskowych, edukacyjnych i proobywatelskich, a także aktywne angażowanie się w przeróżne inicjatywy o takim charakterze, może przynieść firmie wymierne korzyści. Bądź więc świadomym przedsiębiorcą i zacznij wspierać lokalne społeczności na miarę własnych możliwości. W jaki sposób to robić, aby wyróżnić się na tle konkurencji? Podpowiadamy!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Na czym polega wsparcie lokalnej społeczności?
- W jaki sposób nieść pomoc lokalną?
- Wsparcie lokalne – na jakie korzyści możesz liczyć jako właściciel firmy?
Sprawdź też: Promocja biznesu wśród społeczności lokalnej
Wsparcie lokalne – ważny element etyki biznesu
Jeżeli prowadzisz własny biznes, warto pomyśleć, jak możesz zacząć działać na rzecz lokalnej społeczności. Twoja firma – w zależności od wielkości biznesu i branży – w mniejszej lub większej skali oddziałuje bowiem na najbliższe otoczenie. Dlatego warto spróbować zaangażować innych na rzecz wspólnoty.
Pomoc lokalna zaczyna się od poznania lub przede wszystkim usłyszenia głosu tych, którzy są pracownikami i sąsiadami Twojej firmy. W dzisiejszym świecie dobry przedsiębiorca to taki, który nie tylko chce efektywnie zarządzać zasobami firmowymi, lecz także patrzy szerzej na problemy najbliższego otoczenia i niesie pomoc tym, którzy jej potrzebują.
Najczęściej lokalna pomoc obejmuje najbliższe sąsiedztwo, gminę, powiat, województwo lub po prostu – środowisko firmowe. Wszystko zależy od wielkości biznesu. Wsparcie możesz organizować własnym sumptem lub w ramach współpracy np. z samorządami i organizacjami. Najpopularniejszymi formami pomocy są:
- akcje charytatywne,
- inwestycje w edukację, kulturę i zdrowie,
- sponsoring oddolnych inicjatyw,
- patronat nad wydarzeniami kulturalnymi czy sportowymi.
Czytaj także: ESG w małej firmie – co to jest i czy warto?
Wsparcie lokalnej społeczności – jak pomagać innym?
Niesienie pomocy w lokalnej społeczności może odbywać się na wielu płaszczyznach. Z pewnością pierwszym krokiem jest integracja z najbliższym otoczeniem, uszanowanie jego różnorodności oraz wartości oraz wsłuchanie się w bolączki i problemy danej grupy, które czasami można rozwiązać za pomocą niewielkiego wysiłku. Jak zatem pomagać innym w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu?
1. Wspieraj finansowo
Bardzo często firmy przekazują część swoich zysków na rzecz osób potrzebujących i angażują się w organizację zbiórek pieniężnych, aby nieść pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Możesz dołączyć do tego typu inicjatyw i zorganizować charytatywną akcję w swoim środowisku. Inne sposoby to przekazanie określonej kwoty pochodzącej z zakupu danego produktu na szczytną inicjatywę albo wsparcie organizacji pożytku publicznego kwotą z 1,5% podatku. W tym ostatnim przypadku przekazanie pieniędzy możliwe jest tylko w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (korzystającej z 19% stawki podatku).
2. Współdziałaj z lokalnymi instytucjami
Jako przedsiębiorca możesz nawiązać współpracę ze szkołą w Twoim regionie lub mieście oraz z władzami samorządowymi. Warto także działać w porozumieniu np. ze służbami mundurowymi. W ramach możliwości oferuj praktyki, szkolenia albo stypendia dla zdolnych uczniów i studentów, zatrudnij pracowników z sąsiedztwa, wspieraj lokalną gospodarkę lub ufunduj potrzebny sprzęt, który pomoże zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców.
3. Organizuj lokalne eventy
Małą społeczność możesz zintegrować podczas wydarzeń kulturalnych i sportowych. Zaangażuj się np. w zorganizowanie meczu charytatywnego albo koncertu, który przyciągnie uwagę Twojej małej ojczyzny, zagwarantuje jej rozrywkę, dawkę aktywności fizycznej czy doznania związanie z obcowaniem ze sztuką lub muzyką.
4. Dbaj o lokalną ekologię
Wykaż się proekologiczną postawą i weź udział w akcji związanej z ochroną środowiska, sadzeniu drzew albo zbieraniu śmieci. Pokaż innym, że troszczysz się nie tylko o własny biznes, lecz także o zrównoważony rozwój i losy kolejnych pokoleń, a ekologia w biznesie nie jest dla Ciebie tylko pustym sloganem.
5. Postaw na wolontariat
Bądź aktywnym przedsiębiorcą i zachęć także swoich pracowników do niesienia pomocy. Zainicjuj np. grupę wolontariuszy, którzy spędzą swój wolny czas z podopiecznymi domu dziecka lub domu seniora w okolicy. A może zorganizujesz zbiórkę darów świątecznych dla potrzebujących rodzin bądź pokierujesz akcją przekazania karmy oraz koców dla schroniska? Pomysłów na podobne aktywacje jest naprawdę sporo. Zrób wcześniej rozeznanie i zapytaj pracowników, jak mogliby włączyć się w takie działania.
6. Nawiąż współpracę z innymi przedsiębiorstwami w okolicy
Spróbuj wspierać inne przedsiębiorstwa i stworzyć z nimi przestrzeń do owocnej współpracy. Jeżeli Twój lokalny biznes jest większy, polecaj mniejsze firmy i pomagaj im zaistnieć. Wspólnie wypracujcie zasady i metody działania na lokalnym rynku. Jeśli to możliwe, stawiaj także na regionalnych dostawców i szukaj kontrahentów wśród swoich sąsiadów, pamiętając o słowach: „Cudze chwalicie, swego nie znacie”.
Przykładowe rodzaje wsparcia lokalnej społeczności
- Podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska
- Inicjowanie działań na rzecz rozwoju (kulturalnego, sportowego) członków małej wspólnoty
- Niesienie pomocy potrzebującym w okolicy
- Promowanie małych, lokalnych przedsiębiorców
Przeczytaj również: Marka zaangażowana w problemy społeczne. Czyli jaka?
Pomoc lokalna z korzyścią nie tylko dla społeczności
Zaangażowanie w niesienie pomocy lokalnej społeczności może przynieść wymierne korzyści Twojej firmie w postaci m.in. rozpoznawalności na rynku, zbudowania silnej pozycji marki, zwiększenia wiarygodności biznesu, a tym samym lojalności potencjalnych klientów. Aktywne uczestnictwo w życiu takiej małej ojczyzny buduje również lepsze relacje z lokalnymi kontrahentami oraz pracownikami i władzami lokalnymi oraz przyczynia się do zacieśniania więzi międzyludzkich i tworzenia wspólnoty odpowiedzialnej za najbliższe otoczenie.
Twoje wsparcie to także sposób na wzmacnianie tożsamości w grupie, w której pomagasz. Jeżeli decydujesz się na zaangażowanie swoich pracowników w sprawy lokalne, pośrednio przyczyniasz się do ich osobistego rozwoju i budowania empatycznych postaw. Dodatkowo – jako prospołeczny przedsiębiorca – napędzasz gospodarkę w mieście albo regionie. Tym samym dokładasz swoją cegiełkę do tego, aby miejsce, w którym działa Twoja firma, oferowało mieszkańcom szansę na rozwój i szczęśliwe życie.
Bez wątpienia wspieranie lokalnych społeczności przynosi obopólne korzyści. Mogą na tym zyskać zarówno beneficjenci, jak i ci, którzy oferują taką pomoc. Warto więc rozejrzeć się wokół i znaleźć przestrzeń, w której jako właściciel firmy możesz zaktywizować małą wspólnotę i pomóc innym, jednocześnie promując swoją markę.
Zobacz także: Społeczna odpowiedzialność biznesu – na czym polega?
Obejrzyj także: Webinar: Klimat na zmiany w biznesie. ESG w strategii małej firmy (youtube.com)