Storytelling – jak wyróżnić markę dzięki historiom
Dziś nie kupujemy produktu, a historię o nim – mówi Paweł Tkaczyk, guru storytellingu, budowania marki i grywalizacji. Nie korzystamy z usług fryzjerki, tylko chodzimy do stylistki fryzur, która potrafi zarazić swoją pasją. Nie robimy zakupów w zwykłym osiedlowym warzywniaku, ale wspieramy lokalny, często rodzinny biznes. Właśnie na tej zmianie perspektywy polega budowanie historii i storytelling. Chcesz stworzyć historię na miarę Twojej marki? Teraz jest na to najlepszy czas! Dowiedz się, jak zbudować historię marki, jak ją wyróżnić i gdzie wykorzystać!
Z tekstu dowiesz się:
- czym jest storytelling,
- jakie są funkcje storytellingu w reklamie i biznesie,
- jak stworzyć własną historię,
- gdzie i do czego warto wykorzystać storytelling w biznesie.
Skuteczność opowiadania historii w marketingu wynika z bardzo prostej rzeczy. Produkty na rynku są do siebie bardzo podobne, ale osoby, które stoją za ich produkcją lub promocją, już nie. Klient często wybiera właśnie Ciebie, a nie usługę samą w sobie. Pamiętaj – dobrze opowiedziana historia zapada w pamięć! A to bardzo ważne w kontekście zjednania sobie klienta i zachęcenia go do pozostania z Twoją marką na dłużej.
Storytelling – co to?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest storytelling. Z definicji jest to opowiadanie historii ściśle powiązanej z Twoim biznesem. Celem tego działania jest budowanie szerokiego kontekstu dla Twojej marki i kierowanie do klientów komunikatów nie tylko sprzedażowych, ale też takich, które pomogą im się zżyć z Twoją firmą.
Przykładowo: nie jesteś tylko piekarzem. Jesteś piekarzem w piekarni z wieloletnią tradycją, wypiekasz według przepisów swojej praprababci i prowadzisz rodzinny biznes. Takie informacje warto podkreślać na każdym kroku. Zwłaszcza teraz, gdy panuje trend na wspieranie lokalnych biznesów. Bardzo cenione są też produkty ekologiczne lub wytwarzane metodą rzemieślniczą.
Storytelling w biznesie – poznaj jego funkcje
Skoro już wiesz, czym jest storytelling, to pomówmy o tym, jakie funkcje pełni on w reklamie i w biznesie. A przede wszystkim – czemu jest on ważny dla Ciebie i Twojej działalności.
Storytelling w reklamie przede wszystkim ma wpływ na:
- wzrost atrakcyjności i rozpoznawalności marki, jej produktów oraz komunikatów,
- spójny sposób komunikowania się z odbiorcami (narracja wizerunkowa),
- budowanie i zacieśnianie emocjonalnej więzi z Twoimi klientami,
- rozrywkowy charakter Twojej komunikacji,
- zaangażowanie zbudowanej społeczności.
Czyli dzięki dobrze opowiedzianej historii jesteś w stanie przekonać klientów, że to właśnie Tobie chcą, mogą i powinni zaufać. To z kolei przełoży się na transakcje zakończone zakupem i lojalne powroty po więcej. Właśnie tak uczyniły kiedyś wielkie marki, np.:
- Coca-Cola (jak to, święta bez ciężarówki coli?!),
- Apple (mam wizję, ale mogę ją zrealizować tylko z tym sprzętem),
- Reebok (wiem, że dam radę, i pokonam swoje ograniczenia).
Storytelling – przykład budowania historii
Storytelling w biznesie (i nie tylko) warto wprowadzić za pomocą 5 podstawowych elementów. Omówmy to na prostym przykładzie działania restauracji:
- kontekst – chęć testowania nowych smaków,
- bohater – miłośnik pysznego jedzenia,
- przeciwnik/przeszkoda – zamknięcie lokali z powodu kwarantanny,
- zwrot akcji – wyświetlenie reklamy w internecie na temat dowozu na wynos,
- rozwiązanie – zamówienie online.
Widzisz tę zależność? Wdrożenie usługi online i dowozu na wynos nie jest działaniem samym w sobie. Ono odpowiada na potrzeby klienta. A Ty swoją historią (np. o tym, że mimo przeciwności losu wciąż chcesz dostarczać klientom przepyszne jedzenie) i wyczuciem momentu jesteś w stanie przyciągnąć do siebie nowych użytkowników i przekonać ich, że warto zaufać Twoim usługom.
Storytelling i narracja w reklamie i biznesie – co jest ważne w tym działaniu?
Wiesz już, że każda historia składa się z kontekstu, bohatera, przeciwnika lub przeszkody, zwrotu akcji oraz rozwiązania. To jednak nie wszystko. Twoim zdaniem jest teraz wszystkie te składniki obudować odpowiednimi słowami i emocjami.
Oto kilka wskazówek, jak to zrobić:
-
Umieść klienta w centrum
Mów na ty, używaj dynamicznego języka korzyści, stosuj pozytywne komunikaty (np. „pamiętaj” zamiast „nie zapomnij”). Stwórz personę (czyli model) swojego klienta i zwizualizuj swój biznes. Jakie wyznajecie wartości, co jest dla was ważne, na jakim etapie jesteście, a do czego dążycie. To wszystko sprawi, że opowiadana przez Ciebie historia będzie bardziej wiarygodna.
Zapytaj klienta o potrzeby i uważnie wysłuchaj odpowiedzi. Opowiedz o sobie i daj się wysłuchać. Dziś w marketingu króluje moda na autentyczność, więc zastanów się, jak wdrożyć ją w swoje komunikaty.
-
Bazuj na emocjach
Bazowanie i wzmacnianie emocjonalnych przekazów jest dobrym kierunkiem działania.
Sprzedałeś w tłusty czwartek 7 tysięcy pączków? Świetnie! Zrób z tego zabawną, pozytywną informację, którą wyślesz w świat. Liczba robi wrażenie, ale przykuje jeszcze większą uwagę, gdy wywoła uśmiech!
Masz wątpliwości związane z obecną sytuacją? Jeśli wiesz, że społeczność jest zaangażowana w Twoje działania, to podziel się z nimi również swoimi obawami. Dzięki temu zaprezentujesz się jako zwyczajny człowiek, któremu pandemia pokrzyżowała szyki. Wszyscy jedziemy na tym samym wózku – okazanie słabości zbliża ludzi.
Tak działała np. Marta z konta hello.zos na Instagramie, która stworzyła niedawno audiobajki edukacyjne dla dzieci. Przez cały proces tworzenia dzieliła się ze swoimi odbiorcami pomysłami, przeszkodami w tworzeniu, całym procesem. Dzięki temu ludzie wiedzieli, że produkt, który dostają, jest prawdziwy, że osoba, która za nim stoi, jest… jedną z nich.
-
Wykorzystuj dane i opinie
Jeśli masz stronę z podpiętą analityką, to jesteś w naprawdę dobrej sytuacji. Znajdziesz tam bowiem wiele interesujących informacji. Dowiesz się, kto dokładnie jest Twoim odbiorcą – kobiety czy mężczyźni? Mieszkańcy małych czy dużych miast? Poznasz także kategorie ich zainteresowań, dzięki czemu opowiadanie historii zacznie być po prostu… bajecznie proste!
Historie mają też angażować, dlatego social media są dobrym miejscem na ich wykorzystywanie. Z różnego rodzaju ankiet czy planszy wyboru, które stworzysz dla swojej społeczności, możesz zyskać jeszcze więcej informacji o swoich odbiorcach. A to piękny wstęp do wspólnego pisania kolejnych opowieści dotyczących działania Twojej marki.
Monika Kamińska stworzyła dla swojej marki taką planszę na Instagram Stories. Dzięki temu, że jej społeczność dzieliła się swoimi odpowiedziami, Monika wiedziała, co jej w duszy gra, i mogła opowiadać właśnie o tym!
Storytelling w marketingu – jak wyróżnić polski biznes?
Akcja #wspieramlokalnebiznesy ma się świetnie! Wpływa na to – jak już zostało powiedziane – coraz większe zainteresowanie środowiskiem i lokalnym rynkiem. Takie biznesy z założenia są bardziej ekologiczne, ponieważ kupując lokalnie, generujesz mniejszy ślad węglowy.
Co warto więc podkreślać w swoich historiach, żeby komunikaty się wyróżniały:
- ekologicznym podejściem do biznesu (pokazuj backstage działania i przekonaj klientów, że Ty również wspierasz ekologię – może w tym pomóc #zerowaste),
- lokalnością działań (nawiąż współpracę z lokalnymi influecnerami, zaangażuj się w akcje lokalne),
- nietypowymi rozwiązaniami w tym trudnym okresie (w czasie pandemii aktorzy otworzyli w Katowicach warzywniak i zatrudniają w nim swoich kol