Narzędzia do audytu strony
Optymalizacja strony (czyli dostosowanie treści do wymagań wyszukiwarki), weryfikacja efektów pracy i ich oceny przez użytkowników, podpatrywanie działań konkurencji – to niektóre z elementów analizy strony www. Na pierwszy rzut oka brzmi to skomplikowanie? Wcale nie musi takie być! Wystarczy, że zaczniesz korzystać z odpowiednich programów, a wszystkie te procesy z łatwością przeprowadzisz samodzielnie – oczywiście na małą skalę, dostosowaną do potrzeb Twojego biznesu. Sprawdź, na jakie narzędzia do audytu strony warto zwrócić uwagę.
Z tekstu dowiesz się:
- do czego jest potrzebny audyt strony,
- jakie narzędzia warto wykorzystać do analizy ruchu na stronie,
- które narzędzia sprawdzą się do badania użyteczności strony dla użytkowników.
Nie wiesz, jak zabrać się do analizy strony? Świetnie trafiłeś! Przeczytaj o najpopularniejszych narzędziach, za pomocą których z łatwością sprawdzisz, czy Twoja witryna jest dobrze skonstruowana i działa tak, jak powinna. Ale po kolei – najpierw kilka słów o tym, dlaczego audyt w ogóle jest Ci potrzebny.
Audyt strony www – do czego jest potrzebny?
Każdy, kto prowadzi działalność w internecie, powinien dbać o systematyczne przeprowadzanie analizy strony www. Dzięki niej dowiesz się, co zrobić, aby zwiększać ruch. Będziesz mógł skuteczniej promować swój własny sklep internetowy lub inny biznes, dla którego witryna jest narzędziem pomocniczym.
Analiza strony pomoże Ci ustalić m.in.:
- poprawność kodu strony – od niej zależy możliwość wyświetlania się witryny w wynikach wyszukiwania,
- meta dane poszczególnych stron – widoczne jako pierwsze w wynikach wyszukiwania Google,
- właściwe nasycenie tekstów słowami kluczowymi – potrzebne do wyświetlania strony wysoko w wynikach wyszukiwania,
- właściwą optymalizację grafik pod kątem atrybutów alt – są one widoczne dla robotów i wyświetlają się użytkownikom w przypadku kłopotu z widocznością obrazków,
- najlepszą wersję strony – aby wybrać tę, która będzie przynosić lepsze wyniki,
- aktywność użytkowników na stronie – dzięki temu dowiesz się, które pozycje w menu są dla nich atrakcyjne, a które mniej.
Zobacz także: Poznaj 5 sprawdzonych sposobów na poprawienie widoczności Twojej strony wyszukiwarce Google!
W internecie znajdziesz wiele różnych narzędzi, jednak jeśli chcesz mieć pewność, że strona została dobrze sprawdzona, warto skupiać się na tych najbardziej profesjonalnych. Opisujemy je poniżej – z rozróżnieniem na programy do analizy SEO (widoczność treści ze strony w wyszukiwarce) oraz UX (użyteczność dla użytkowników).
Ruch na Twojej stronie dzięki wynikom z Google – poznaj narzędzia do SEO audytu
Wśród popularnych narzędzi do SEO audytu szczególnie warto wymienić kilka. Przeczytaj informacje o nich w pigułce!
-
Ahrefs
Jedno z najpopularniejszych na świecie narzędzi do badania linkowania danej strony internetowej. Znajdziesz tu szczegółowe informacje m.in. na temat linków zwrotnych, odsyłających domen czy ruchu organicznego związanych z daną witryną. Za pośrednictwem Ahrefs sprawdzisz też swoją witrynę (lub stronę konkurencji) pod kątem pozycjonowania na słowa kluczowe. Program podpowie Ci też, jakie domeny do niej linkują i jaki mają ruch. -
Majestic SEO
To popularne narzędzie do analizy linków prowadzących do strony. Aplikacja jest powszechnie wykorzystywana, ponieważ jest bardzo skuteczna, a także łatwa w obsłudze – przyjazna dla laików. Pokazuje nawet o połowę więcej linków niż narzędzia Google. Dzięki niej sprawdzisz źródło linków, zarówno na swojej stronie, jak i u konkurencji. -
Screaming Frog
To aplikacja internetowa, którą należy zainstalować lokalnie na komputerze. Narzędzie pozwala w szybki i dokładny sposób sprawdzić stronę internetową pod kątem parametrów technicznych potrzebnych do analizy SEO. Dane zebrane przez Screaming Frog można przeglądać, filtrować i analizować bezpośrednio w programie lub wyeksportować do programu Excel, aby dodatkowo ułatwić sobie zadanie. -
Senuto
To jedno z najważniejszych narzędzi do sprawdzania widoczności serwisów w wynikach organicznych, a także do wyszukiwania słów kluczowych i monitorowania pozycji w Google. Tutaj zobaczysz, czy Twoja strona internetowa nie ma problemu z kanibalizacją treści (to zjawisko zachodzi, gdy różne artykuły wyświetlają się na te same frazy kluczowe). Senuto bardzo często wykorzystuje się też do sprawdzenia, na jakie słowa Twoja konkurencja pojawia się w wynikach wyszukiwania, a Ty nie. Taka wiedza pozwala uzupełnić stronę o potrzebne sekcje. -
Semrush
To popularne narzędzie do badania efektywności treści na stronie, przeznaczone raczej dla bardziej zaawansowanych osób. Pozwala na zbadanie witryny przy pomocy aż 50 narzędzi. Dzięki niemu zlokalizujesz błędy na swojej stronie, zbadasz poprawność linków przychodzących i wychodzących, sprawdzisz wyniki konkurencji, a także przeanalizujesz słowa kluczowe swoje i podobnych stron.
Audyt stron www pod kątem User Experience – użyteczność dla użytkowników
Istnieje także druga grupa narzędzi do analizy strony www. To programy, które pozwalają na zbadanie witryny pod kątem jej użyteczności dla internautów.
-
Google Analytics
Dane z Google Analytics to cenne źródło wiedzy o użytkownikach strony – czyli potencjalnych klientach. Dane zebrane za pomocą plików cookies są gromadzone w raportach (standardowych i niestandardowych), łatwo dostępnych dla Ciebie jako właściciela strony z podpiętym kodem. Ich analiza pozwoli Ci dostosować treść i budowę witryny do potrzeb internautów.
Zobacz także: Analizy Google Analytics – jak odczytywać dane z raportów? -
Google Optimize
Zastanawiasz się jak sprawdzić, która wersja strony przynosi korzystniejsze wyniki? Okazuje się, że nie potrzebujesz do tego programisty – wystarczy minimum wiedzy z zakresu działania stron www. Google Optimize pozwala Ci w prosty sposób edytować kod HTML witryny, a także dodawać reguły Javascript czy CSS, co umożliwia późniejsze testowanie różnych wariantów strony. Dużym plusem tego narzędzia jest też możliwość skorzystania z prostej integracji z innymi, na przykład wspomnianym Google Analytics. -
HotJar
Przy pomocy tego narzędzia dowiesz się na przykład, w które opcje menu najchętniej klikają osoby, które odwiedzają Twoją stronę. Z łatwością sprawdzisz też, gdzie najkorzystniej umieścić reklamy, artykuły i elementy interaktywne. Ciekawą funkcją HotJar jest też recording, czyli opcja, która zapisuje ruch na Twojej stronie w czasie rzeczywistym. W ten sposób zobaczysz (w formie nagrania), jak poruszał się internauta korzystający ze strony na laptopie, komórce czy tablecie. -
Crazy Egg
To kolejne narzędzie do śledzenia zachowania użytkowników na Twojej stronie internetowej. Na podstawie tych danych możesz optymalizować swoją witrynę na potrzeby odwiedzających. To narzędzie podobne do HotJar, więc może być traktowane jak jego alternatywa. -
Visual Website Optimizer
Intuicyjny interfejs tego narzędzia, tak jak Google Optimize, daje możliwość bezproblemowego przeprowadzenia testów różnych wariantów strony. Po wdrożeniu jednego kodu zbadasz wszystko, na czym Ci zależy – kiedy chcesz zweryfikować kolejne elementy strony, nie jest konieczne dodawanie kolejnych linijek kodu. Aplikacja jest dostępna w wersji próbnej, więc masz szansę za darmo przetestować jej funkcjonalności. -
Yandex metrica
To darmowe narzędzie, które pokazuje statystyki odwiedzin Twojej strony. Aplikacja jest szczególnie popularna w Rosji, gdzie została stworzona – tam jest odpowiednikiem Google Analytics. Program potrafi dodatkowo nagrywać sesje użytkowników strony, a także określać, skąd przyszedł dany użytkownik (np. z Facebooka lub z reklamy internetowej), z jakiego urządzenia korzysta, ile czasu spędził na stronie i czy aktywnie klikał, przewijał stronę i wypełniał formularze.
Wiele firm zleca audyt stron www specjalistom, ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś spróbował zająć się tym na własną rękę. Wypróbuj opisane przez nas narzędzia, zwiększ ruch na swojej witrynie i… w swoim biznesie!