Analiza SWOT – przykład prostej metody badania potencjału idei
Analiza SWOT to metoda, za pomocą której bada się potencjał i konkurencyjność biznesu. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim prostocie: do jej wykonania wystarczy czas, długopis i kartka papieru. Jeśli planujesz otwarcie firmy, to proste narzędzie pozwoli Ci sprawdzić, czy pomysł biznesowy ma szansę na powodzenie, a także pokaże jego słabe strony. Dobrze przeprowadzona analiza SWOT może znacząco zwiększyć prawdopodobieństwo biznesowego sukcesu. Sprawdź, dlaczego warto poznać tę metodę i wykorzystać ją w swojej działalności.
O czym przeczytasz w artykule:
- Co to jest analiza SWOT?
- Jak powinna wyglądać analiza SWOT? Tabela to klucz do sukcesu!
- Analiza SWOT – przykład wykorzystania wyników w praktyce
Czytaj też: Jak założyć firmę – formalności krok po kroku
Co to jest analiza SWOT?
Analiza SWOT swoją nazwę zawdzięcza akronimowi pochodzącemu od angielskich słów: Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse) i Threats (zagrożenia). Te cztery rzeczowniki określają zakresy, w których warto przeanalizować pomysł biznesowy, by poznać jego potencjał i ocenić szanse na powodzenie. I to właściwie sedno tej metody, która – mimo że prosta – doskonale sprawdza się jako punkt wyjścia przy planowaniu przedsięwzięć biznesowych. Dogłębne przemyślenie koncepcji na czterech płaszczyznach daje pierwszy i ogólny wgląd w to, czy firma w ogóle ma potencjał i szansę na wypracowanie stawianych celów.
Jak powinna wyglądać analiza SWOT? Tabela to klucz do sukcesu!
Analizę SWOT przedsiębiorstwa czy pomysłu biznesowego przeprowadza się zawsze według tego samego schematu. Nie trzeba znać skomplikowanych algorytmów czy dysponować zaawansowanymi narzędziami, aby wykorzystać ją w swojej pracy. Niski próg wejścia oraz uniwersalność – metoda działa w każdym przypadku – to duże atuty, które sprawiają, że korzystają z niej zarówno managerowie w korporacjach, jak i początkujący przedsiębiorcy.
W jakiej formie najlepiej przeprowadzić analizę SWOT? Tabela będzie idealna! Podziel kartkę na cztery części i nazwij je kolejno: mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia. Możesz zrobić to sam, ale możesz też skorzystać ze schematu: Teraz pora na namysł i wypełnienie szablonu swoimi uwagami. Zastanów się, jakie elementy możesz wpisać do kolejnych kolumn. „Mocne strony” i „słabe strony” powinny odnosić się do rzeczywistości wewnętrznej (czyli Twojej firmy albo analizowanego projektu), a „szanse” i „zagrożenia” – zewnętrznej (mogą to być czynniki środowiskowe, związane z branżą, dotacje dla firm i inne, które mogą wpłynąć pozytywnie lub negatywnie na rozwój).
Kiedy wypiszesz już wszystkie argumenty w konkretnych miejscach, pora na wybranie spośród nich tych, które faktycznie mają znaczenie dla rozważanej koncepcji. Dlatego podczas analizy SWOT możesz wspomóc się następującymi pytaniami:
- Czy mocne strony wpłyną pozytywnie na wykorzystanie szans?
- Czy mocne strony pomogą przezwyciężyć zagrożenia?
- Czy słabe strony mogą zniweczyć szanse na powodzenie?
- Czy słabe strony pogłębiają możliwość wystąpienia zagrożeń?
Po stworzeniu ostatecznej wersji tabeli przyjrzyj się jej i sprawdź, czy wad i zagrożeń nie jest więcej niż zalet i szans. Jeśli nie jesteś pewien wyniku – kolejnym czynnikom przyznaj punkty (specjaliści polecają skalę od -9 do +9).
Analiza SWOT – przykład wykorzystania wyników w praktyce
Na podstawie otrzymanych wyników łatwiej będzie Ci stworzyć biznesplan, w którym zawrzesz strategię działania dla przedsiębiorstwa. Analiza SWOT przewiduje cztery modele strategii:
- agresywny – najlepszy, jeśli w Twojej analizie SWOT dominują szanse i mocne strony. Twój pomysł jest dobry i ma bardzo duże szanse na powodzenie – warto w niego zainwestować;
- defensywny – sprawdzi się, kiedy dominują słabe strony i zagrożenia. Jego wdrożenie jest konieczne, jeśli już masz firmę, by przetrwać najgorszy okres i wyjść na prostą. W przypadku, gdy taki wynik wychodzi w analizie SWOT dopiero kiełkującego pomysłu, lepiej z niego zrezygnować i szukać dalej;
- konkurencyjny – doskonale sprawdzi się, gdy Twoja idea opiera się na kompilacji słabych stron i szans. Otoczenie biznesowe pozwoli firmie utrzymać się na rynku, ale długofalowo sukces odniesiesz tylko, jeśli zainwestujesz w rozwój mocnych stron;
- konserwatywny – najskuteczniejszy, gdy przeważają mocne strony i zagrożenia. Warto wykorzystać wewnętrzny potencjał do tego, by przeciwstawić się niesprzyjającemu otoczeniu. Jeśli jednak możesz wstrzymać się z wystartowaniem biznesu do czasu ustąpienia niekorzystnych zjawisk zewnętrznych, lepiej tak zrób.
Analiza SWOT świetnie sprawdzi się nie tylko wtedy, gdy chcesz wybrać strategię dla przedsiębiorstwa. Inne zastosowania to m.in.:
- tworzenie firmy od podstaw i szukanie odpowiedniego modelu biznesowego,
- zmiana kierunku i sposobu działania firmy,
- analiza potencjału nowych pomysłów biznesowych (nowych produktów czy ekspansji na nowe rynki),
- określenie najmocniejszych przewag firmy nad konkurencją.
Jeśli rozważasz start z własną firmą, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak wiele ryzykujesz – głównie finansowo. Przeprowadzenie analizy SWOT obiektywnie i rzetelnie, a do tego połączenie ją z inną metodą badania skuteczności planowanych działań, może dać miarodajny wynik i ogląd sytuacji biznesowej i przekonać Cię, czy warto inwestować w konkretnej branży.