1. Dla Ciebie
  2. Artykuły
  3. Social commerce, czyli zakupy w mediach społecznościowych – czy to na pewno bezpieczne?
Social commerce, czyli zakupy w mediach społecznościowych – czy to na pewno bezpieczne?

Social commerce, czyli zakupy w mediach społecznościowych – czy to na pewno bezpieczne?

4 min czytania

Portale takie jak Facebook czy Instagram stają się coraz popularniejszymi kanałami sprzedaży. Handel za pomocą mediów społecznościowych (social commerce) zdobywa zwolenników zarówno wśród kupujących, jak i wśród właścicieli sklepów – jest wygodny i atrakcyjny dla obydwu stron. Jak działa sklep na Instagramie czy innym portalu? W jaki sposób kupować w mediach społecznościowych, by było to bezpieczne? Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się więcej na temat social commerce!

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Na jakich portalach społecznościowych można zrobić zakupy?
  • Jak wygląda skuteczna sprzedaż w social mediach?
  • Co oferuje np. sklep na Instagramie, czego nie znajdziesz w zwykłych e-sklepach? Jakie są słabe strony social commerce?

Zobacz też: Zakupy online – dlaczego warto kupować przez internet?

Zakupy przez Instagram, Facebook i inne – co i gdzie można kupić?

O ogromnym potencjale portali społecznościowych jako kanałów sprzedaży świadczy choćby fakt, że przeciętny polski internauta spędza tam średnio dwie godziny dziennie. Nic dziwnego, że część użytkowników w tym czasie robi zakupy i jako duże ułatwienie widzi możliwość kupowania właśnie na Facebooku czy Instagramie, bez potrzeby przechodzenia na stronę internetową tego czy innego sklepu.

Ramka – Perspektywy social commerce w Polsce

Na większości platform społecznościowych można już kupować różnego typu produkty. W Polsce zdecydowanie prym wiedzie Facebook – zakupy za jego pośrednictwem zrobiło kiedykolwiek aż 82 proc. badanych przez Fundację Kobiety e-biznesu. Inne media społecznościowe, przez które Polakom zdarza się nabywać produkty to:

  • Instagram (19 proc.),
  • Youtube (16 proc.),
  • TikTok (7 proc.),
  • Snapchat (7 proc.),
  • Pinterest (7 proc.),
  • LinkedIn (6 proc.).

Najczęściej kupowanymi rzeczami są: odzież, obuwie i akcesoria (45 proc.), ponadto książki i płyty (27 proc.), a także perfumy i kosmetyki (27 proc.).

Zobacz też: Fałszywe sklepy internetowe – jak ich unikać?

Sklep na Instagramie – zalety i wady kupowania w social mediach

Z punktu widzenia kupujących zakupy przez Instagram, Youtube czy Facebook charakteryzują się kilkoma istotnymi cechami:

  • są proste, szybkie i wygodne,
  • dobrze dopasowane do potrzeb użytkownika (personalizowane reklamy),
  • są atrakcyjne cenowo (sprzedawcy kuszą klientów social commerce rabatami i promocjami).

Dla części kupujących istotne jest również to, że mogą kupić towary od małych polskich sprzedawców, którzy nie wystawiają ich nigdzie indziej. Dodatkowym atutem handlu w social mediach jest możliwość organizowania sprzedaży live. Choć nie jest to często spotykana forma, osoby, które uczestniczyły w tego typu wydarzeniach (najczęściej na Facebooku), uznają je za niezwykle atrakcyjne z dwóch powodów – można trafić na bardzo korzystne ceny, a ponadto jest to bardzo angażujące emocjonalnie doświadczenie.

Zobacz też: Chargeback – reklamacja płatności kartą

Raport „The power of social & live commerce” gromadzi również dane na temat słabszych stron social commerce. Ze zgromadzonych danych wynika, że Polacy wciąż w dużej mierze są przywiązani do zakupów w sklepach stacjonarnych (32 proc.), a zakupy przez Instagram czy Facebook dla wielu z nich są zbyt ryzykowne – boją się oszustów (31 proc.). Ponadto potencjalnych klientów w social mediach odstraszają:

  • brak możliwości sprawdzenia, czy produkt jest oryginalny,
  • niepewność wobec uczciwości sprzedawców,
  • obawy związane z udostępnianiem swoich danych osobowych.

Badanie pozwala wysnuć wniosek, że coraz więcej osób będzie interesowało się kupowaniem w mediach społecznościowych. Warunkiem jest poczucie bezpieczeństwa. Konsumenci będą wybierać raczej znane, godne zaufania marki, udzielające gwarancji, oferujące przejrzyste zasady zwrotu towaru niezgodnego z umową, wygodne płatności bezgotówkowe i atrakcyjne rabaty. Na tym będzie polegała skuteczna sprzedaż w social mediach w najbliższym czasie.

Facebook – zakupy: Jak bezpiecznie kupować w mediach społecznościowych?

Facebook – zakupy. Kobieta korzysta z profilu na Facebooku

Póki co jedną z największych barier powstrzymujących wiele osób przez kupowaniem w mediach społecznościowych jest obawa przed oszustami. Duża część tego typu transakcji odbywa się w sposób nieformalny: klient wysyła do sprzedawcy wiadomość i ustala warunki nabycia interesującego go towaru. Cztery inne metody kupowania w social mediach to:

  • wchodzenie w wyświetlające się linki do platform sprzedażowych lub e-sklepu,
  • wchodzenie w posty sponsorowane, które pojawiają się pomiędzy innymi treściami w danym medium („kup teraz”),
  • korzystanie ze sklepu w danym serwisie (np. sklep na Instagramie „Instagram Shop” czy sklep na Facebooku „Marketplace”),
  • kupowanie podczas transmisji live.

Klienci obawiają się, że kupowanie bezpośrednio od sprzedawcy – nie za pomocą platformy sprzedażowej – nie daje im gwarancji bezpieczeństwa transakcji. Warto wiedzieć, że istotnie, konsument nie jest odgórnie chroniony, gdy nabywa towar w ten sposób. Dodatkowo w tej formie doskwiera niektórym utrudniony kontakt z osobą handlującą (np. długi czas oczekiwania na odpowiedź). Za wysokie uznaje się również koszty przesyłki.

Sklep na IG, Facebooku, zakupy przez Youtube. Jak bezpiecznie kupować w mediach społecznościowych?

 Zobacz też: Zakupy przez internet – jakimi zasadami warto się kierować?

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy