Social commerce, czyli zakupy w mediach społecznościowych – czy to na pewno bezpieczne?
Portale takie jak Facebook czy Instagram stają się coraz popularniejszymi kanałami sprzedaży. Handel za pomocą mediów społecznościowych (social commerce) zdobywa zwolenników zarówno wśród kupujących, jak i wśród właścicieli sklepów – jest wygodny i atrakcyjny dla obydwu stron. Jak działa sklep na Instagramie czy innym portalu? W jaki sposób kupować w mediach społecznościowych, by było to bezpieczne? Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się więcej na temat social commerce!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Na jakich portalach społecznościowych można zrobić zakupy?
- Jak wygląda skuteczna sprzedaż w social mediach?
- Co oferuje np. sklep na Instagramie, czego nie znajdziesz w zwykłych e-sklepach? Jakie są słabe strony social commerce?
Zobacz też: Zakupy online – dlaczego warto kupować przez internet?
Zakupy przez Instagram, Facebook i inne – co i gdzie można kupić?
O ogromnym potencjale portali społecznościowych jako kanałów sprzedaży świadczy choćby fakt, że przeciętny polski internauta spędza tam średnio dwie godziny dziennie. Nic dziwnego, że część użytkowników w tym czasie robi zakupy i jako duże ułatwienie widzi możliwość kupowania właśnie na Facebooku czy Instagramie, bez potrzeby przechodzenia na stronę internetową tego czy innego sklepu.
Na większości platform społecznościowych można już kupować różnego typu produkty. W Polsce zdecydowanie prym wiedzie Facebook – zakupy za jego pośrednictwem zrobiło kiedykolwiek aż 82 proc. badanych przez Fundację Kobiety e-biznesu. Inne media społecznościowe, przez które Polakom zdarza się nabywać produkty to:
- Instagram (19 proc.),
- Youtube (16 proc.),
- TikTok (7 proc.),
- Snapchat (7 proc.),
- Pinterest (7 proc.),
- LinkedIn (6 proc.).
Najczęściej kupowanymi rzeczami są: odzież, obuwie i akcesoria (45 proc.), ponadto książki i płyty (27 proc.), a także perfumy i kosmetyki (27 proc.).
Zobacz też: Fałszywe sklepy internetowe – jak ich unikać?
Sklep na Instagramie – zalety i wady kupowania w social mediach
Z punktu widzenia kupujących zakupy przez Instagram, Youtube czy Facebook charakteryzują się kilkoma istotnymi cechami:
- są proste, szybkie i wygodne,
- dobrze dopasowane do potrzeb użytkownika (personalizowane reklamy),
- są atrakcyjne cenowo (sprzedawcy kuszą klientów social commerce rabatami i promocjami).
Dla części kupujących istotne jest również to, że mogą kupić towary od małych polskich sprzedawców, którzy nie wystawiają ich nigdzie indziej. Dodatkowym atutem handlu w social mediach jest możliwość organizowania sprzedaży live. Choć nie jest to często spotykana forma, osoby, które uczestniczyły w tego typu wydarzeniach (najczęściej na Facebooku), uznają je za niezwykle atrakcyjne z dwóch powodów – można trafić na bardzo korzystne ceny, a ponadto jest to bardzo angażujące emocjonalnie doświadczenie.
Zobacz też: Chargeback – reklamacja płatności kartą
Raport „The power of social & live commerce” gromadzi również dane na temat słabszych stron social commerce. Ze zgromadzonych danych wynika, że Polacy wciąż w dużej mierze są przywiązani do zakupów w sklepach stacjonarnych (32 proc.), a zakupy przez Instagram czy Facebook dla wielu z nich są zbyt ryzykowne – boją się oszustów (31 proc.). Ponadto potencjalnych klientów w social mediach odstraszają:
- brak możliwości sprawdzenia, czy produkt jest oryginalny,
- niepewność wobec uczciwości sprzedawców,
- obawy związane z udostępnianiem swoich danych osobowych.
Badanie pozwala wysnuć wniosek, że coraz więcej osób będzie interesowało się kupowaniem w mediach społecznościowych. Warunkiem jest poczucie bezpieczeństwa. Konsumenci będą wybierać raczej znane, godne zaufania marki, udzielające gwarancji, oferujące przejrzyste zasady zwrotu towaru niezgodnego z umową, wygodne płatności bezgotówkowe i atrakcyjne rabaty. Na tym będzie polegała skuteczna sprzedaż w social mediach w najbliższym czasie.
Facebook – zakupy: Jak bezpiecznie kupować w mediach społecznościowych?
Póki co jedną z największych barier powstrzymujących wiele osób przez kupowaniem w mediach społecznościowych jest obawa przed oszustami. Duża część tego typu transakcji odbywa się w sposób nieformalny: klient wysyła do sprzedawcy wiadomość i ustala warunki nabycia interesującego go towaru. Cztery inne metody kupowania w social mediach to:
- wchodzenie w wyświetlające się linki do platform sprzedażowych lub e-sklepu,
- wchodzenie w posty sponsorowane, które pojawiają się pomiędzy innymi treściami w danym medium („kup teraz”),
- korzystanie ze sklepu w danym serwisie (np. sklep na Instagramie „Instagram Shop” czy sklep na Facebooku „Marketplace”),
- kupowanie podczas transmisji live.
Klienci obawiają się, że kupowanie bezpośrednio od sprzedawcy – nie za pomocą platformy sprzedażowej – nie daje im gwarancji bezpieczeństwa transakcji. Warto wiedzieć, że istotnie, konsument nie jest odgórnie chroniony, gdy nabywa towar w ten sposób. Dodatkowo w tej formie doskwiera niektórym utrudniony kontakt z osobą handlującą (np. długi czas oczekiwania na odpowiedź). Za wysokie uznaje się również koszty przesyłki.
Zobacz też: Zakupy przez internet – jakimi zasadami warto się kierować?