1. Dla Ciebie
  2. Artykuły
  3. Reklamacja transakcji bezgotówkowej: zwrot pieniędzy na kartę lub konto
Reklamacja transakcji bezgotówkowej: zwrot pieniędzy na kartę lub konto

Reklamacja transakcji bezgotówkowej: zwrot pieniędzy na kartę lub konto

4 min czytania

Nawet największa ostrożność nie chroni przed błędami. Mogą się zdarzyć z przemęczenia, gapiostwa czy naiwności. Jeśli jednak błąd popełnisz przy zakupach produktów lub usług i zapłacisz za nie bezgotówkowo – czyli kartą, przelewem, za pomocą aplikacji płatniczej albo pośrednika transakcji online – masz prawo do reklamacji i zwrotu środków. Sprawdź, jak otrzymać zwrot pieniędzy na kartę lub konto za wadliwe transakcje.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się:

  • Jak anulować błędnie wykonany przelew?
  • Co zrobić, gdy dostaniesz błędny przelew na swoje konto?
  • Co zrobić, gdy w sklepie z powodu błędnej kwoty wpisanej na terminalu zapłaciłeś za dużo?

Czytaj też: Czym jest i na czym polega chargeback przy transakcjach online?

Błędny przelew – jak odzyskać pieniądze?

Zrobienie błędnego przelewu jest możliwe, ale nie tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Banki starają się dbać o to, by zminimalizować liczbę nieprawidłowości: wyświetlają nazwę banku, w którym znajduje się konto o wpisanym numerze, a same numery kont generowane są tak, by eliminować pomyłki przy ręcznym wpisywaniu. Potknięcia jednak się zdarzają: wystarczy źle przepisać którąś z 26 cyfr numeru konta i płatność może trafić do zupełnie innego odbiorcy. Oczywiście najlepiej zapobiegać takim sytuacjom i kilka razy sprawdzać poprawność wpisywanych danych, zamiast potem szukać gorączkowo w internecie informacji o tym, jak cofnąć przelew. Ale jeśli Twoje środki zostały przelane do innego odbiorcy, masz duże szanse odzyskać utraconą kwotę.

Jeśli zrobiłeś błędny przelew, zwrot pieniędzy otrzymasz po wykonaniu następujących kroków:

  1. Skontaktuj się ze swoim bankiem – na infolinii albo osobiście w placówce. Postaraj się zrobić to jak najszybciej, aby konsultant mógł od razu zareagować. Przygotuj sobie informacje na temat tego, kiedy doszło do pomyłki i na jaki numer konta wysłałeś błędny przelew.
  2. Jeśli transakcja nie została jeszcze zrealizowana, jest szansa, że bank w Twoim imieniu cofnie wysyłanie przelewu, a kwota nigdy nie trafi do adresata, którego numer wpisałeś omyłkowo.
  3. Jeśli transakcję zrealizowano (pieniądze trafiły na konto adresata), możesz poprosić bank o pomoc w odzyskaniu pieniędzy. Wówczas w ciągu trzech dni powiadamia on odbiorcę o pomyłce. Ten powinien zwrócić w ciągu 30 dni środki na przekazany mu w wezwaniu do zapłaty numer rachunku technicznego. Bank następnie przekaże te pieniądze Tobie.
  4. Jeśli odbiorca nie zwróci pieniędzy, pozostaje Ci wystąpienie na drogę sądową i dochodzenie swoich praw przed sądem. W takiej sytuacji bank ma prawo udostępnić Ci dane osoby, której przez pomyłkę przesłałeś pieniądze.

Otrzymałem błędny przelew – jak zareagować?

Może zdarzyć Ci się także odwrotna sytuacja – to na Twoim koncie pojawi się transakcja, z którą nie masz nic wspólnego. Co w takim przypadku?

Masz dwie możliwości: możesz poczekać na kontakt ze strony banku i zrobić przelew na podany przez bank numer konta (zgodnie z prawem nie zapłacisz za taki przelew). Możesz też wyprzedzić ruch instytucji i sam zgłosić się do niej z informacją o tym, że na Twoje konto trafiły pieniądze niewiadomego pochodzenia. Zwrot pieniędzy po kontakcie z Twojej strony to czasem jedyna szansa na odzyskanie pieniędzy dla osoby, która nie zorientowała się, że wpisała niewłaściwy numer konta.

Obciążenie karty nieodpowiednią kwotą w sklepie – co robić?

Zdarza się, że płacąc kartą za zakupy czy usługę w punkcie stacjonarnym, nie patrzysz nawet na wyświetlacz terminala. Przykładasz kartę, wierząc, że wpisana suma jest poprawna. Niestety, jeśli sprzedawca wprowadza kwotę ręcznie, może zdarzyć mu się pomyłka – przestawienie cyfr, pomylenie przecinka… w efekcie z Twojego konta może zostać ściągnięta suma inna niż ta, która widnieje na paragonie. Co zrobić w takiej sytuacji? Reklamować!

Sytuację najlepiej wyjaśnić bezpośrednio w punkcie, w którym do niej doszło. Błędnie wpisana kwota na terminalu to zazwyczaj niecelowy błąd, na wyprostowaniu którego będzie zależeć zarówno klientowi, jak i sprzedawcy. Cofnięcie płatności kartą nie jest wprawdzie możliwe, ale sprzedawca może wydać Ci różnicę w gotówce lub zwrócić środki na rachunek powiązany z kartą.

Jeżeli sprawy nie uda załatwić się polubownie, albo zauważyłeś obciążenie rachunku nieprawidłową kwotą dopiero po jakimś czasie, możesz złożyć reklamację w swoim banku. Każdy samodzielnie ustala terminy: w niektórych jest to 120 dni od przeprowadzenia transakcji, w innych – nawet 13 miesięcy. Dlatego, płacąc bezgotówkowo, warto zawsze czekać nie tylko na paragon, lecz także na wydruk z terminala – to dokument, który w razie reklamacji na podstawie płatności kartą będzie świadczył na Twoją korzyść.

Kluczem do bezpiecznych transakcji bezgotówkowych wydaje się być koncentracja i uwaga – zarówno podczas wpisywania numeru konta w przypadku przelewu, jak i podczas potwierdzania transakcji na PIN-padzie i dokonywania płatności telefonem. Lepiej poświęcić kilka sekund na upewnienie się, czy wszystkie dane się zgadzają, niż w nerwach reklamować potem wadliwe transakcje.

Czytaj też: Zakupy przez internet – poznaj wady i zalety

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy