Profil zaufany. Jak go wyrobić i jak może ułatwić życie?
Profil zaufany to usługa oferowana obywatelom przez państwo. Dzięki niej potwierdzisz swoją tożsamość w wielu różnych miejscach – systemach obsługiwanych przez instytucje publiczne. Wygoda tej metody polega na tym, że oszczędzasz czas, a wiele spraw urzędowych załatwisz jednym kliknięciem i potwierdzisz za pomocą podpisu elektronicznego. Sprawdź, jakie to proste!
O czym przeczytasz w artykule:
- Profil zaufany i podpis elektroniczny – czym właściwie są?
- Profil zaufany – w jakich sytuacjach się przydaje?
- Profil zaufany – jak założyć?
Czytaj też: ePUAP – zaloguj się i załatw sprawę w urzędzie bez wychodzenia z domu!
Profil zaufany i podpis elektroniczny – czym właściwie są?
Przy bardzo wielu czynnościach – zwłaszcza takich dotyczących spraw zdrowotnych, związanych z finansami osobistymi i wrażliwymi danymi – do wydania jakiejkolwiek dyspozycji czy otrzymania informacji wymagane jest potwierdzenie tożsamości. Jeszcze do niedawna za każdym razem trzeba było zrobić to osobiście poprzez okazanie dowodu osobistego lub paszportu. Od kilku lat Polacy mogą korzystać także z drogi elektronicznej – właśnie profilu zaufanego. Wygodę tego rozwiązania wiele osób doceniło zwłaszcza w trakcie pandemii – zamknięte urzędy, przychodnie i inne instytucje sprawiły, że posiadanie konta na platformie ePUAP stało się niemal jedyną możliwością załatwienia istotnych spraw urzędowych.
Profil zaufany służy do potwierdzania swojej tożsamości na wielu platformach – nie musisz nigdzie udawać się osobiście, okazywać dokumentów, skanować dowodu osobistego czy podawać długich haseł i nazw użytkownika. Wystarczy PESEL, by uzyskać dostęp do unikalnego podpisu elektronicznego (nazywanego też podpisem zaufanym).
Profil zaufany – w jakich sytuacjach się przydaje?
Liczba spraw, które możesz załatwić za pomocą profilu zaufanego zawiera ponad 50 pozycji. Wszystkie znajdziesz na stronie obywatel.gov.pl. Bez kolejki, o każdej porze dnia i nocy m.in.:
- załatwisz sprawy związane z głosowaniem w wyborach: dopiszesz się do spisu lub rejestru wyborców, zgłosisz zamiar głosowania korespondencyjnego, zarejestrujesz się w OKW za granicą,
- złożysz wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ),
- złożysz wniosek o dostęp do Zintegrowanego Informatora Pacjenta i Internetowego Konta Pacjenta,
- zgłosisz narodziny dziecka,
- złożysz wnioski o różnego typu świadczenia, dofinansowania: np. w programie Rodzina 500+, programie 300+, o becikowe,
- sprawdzisz swoje punkty karne,
- złożysz wniosek o wydanie prawa jazdy.
Sam widzisz, że liczba spraw, które możesz załatwić bez wychodzenia w domu, jest duża. Jak bardzo przydatny jest profil zaufany wiele osób miało okazję przekonać się podczas pandemii, gdy urzędy były zamknięte dla petentów, okres oczekiwania na załatwienie spraw się wydłużał. Jeśli zdarzyło Ci się w tym czasie kupić samochód, stracić pracę i zmierzyć się z rejestracją jako bezrobotny czy wyjechać za granicę i nie mieć ważnej EKUZ, z pewnością wiesz, ile czasu i nerwów zajęło osobiste załatwienie każdej z tych rzeczy. Długie minuty w kolejkach, próby dodzwonienia się, aby umówić termin wizyty, wrzucanie dokumentów do skrzynek umieszczonych przed wejściem do budynków… Wszystkich tych niedogodności można uniknąć, jeśli wybierzesz nie wizytę osobistą, a profil zaufany. Logowanie trwa chwilę, a wypełnienie wniosku czy podpisanie dokumentów za pomocą podpisu elektronicznego – drugą.
Oczywiście warto być czujnym i przestrzegać zasad bezpiecznego korzystania z internetu. Ministerstwo Cyfryzacji dba o to, by wszystkie informacje o Tobie były szyfrowane i by nikt nie skradł Ci tożsamości. Dlatego profil zaufany potwierdzisz poprzez logowanie się do bankowości elektronicznej (w wybranych bankach), na poczcie, w ZUS-ie albo w urzędzie miasta/gminy. Wszystko po to, byś stał się nie tylko świadomym, lecz także bezpiecznym obywatelem.
Profil zaufany – jak założyć?
Założenie profilu zaufanego jest bardzo proste. Wystarczy wejść na stronę pz.gov.pl, a następnie wybrać metodę weryfikacji.
Dokładną instrukcję dotyczącą tego, jak założyć profil zaufany przez bank, znajdziesz na stronach konkretnych banków. Różnią się one nieznacznie między sobą, ale w każdym przypadku jest to bardzo intuicyjne i łatwe. Pierwsze, co musisz zrobić, to zalogować się do swojego konta. Następnie postępuj zgodnie z instrukcją. Wszystkie Twoje dane zostaną automatycznie zaciągnięte do ePUAP, a Twoim obowiązkiem będzie jedynie potwierdzenie złożenia dyspozycji – za pomocą SMS-a, wpisania kodu czy metodą biometryczną.
Udogodnieniem wprowadzonym na czas pandemii jest rozmowa wideo z urzędnikiem. Na stronie profilu zaufanego wybierz pasujący Ci termin rozmowy, zainstaluj Microsoft Teams i poczekaj na połączenie. Pamiętaj, aby mieć przygotowany dowód osobisty i komputer/telefon z kamerką. Profil zaufany założony w ten sposób jest ważny trzy miesiące.
Jeśli masz elektroniczny dowód osobisty oraz smartfon lub telefon wyposażony w czytnik NFC, możesz potwierdzić swoje dane właśnie w ten sposób. Zajmuje to kilka sekund i jest chyba najszybszą opcją.
Profil zaufany możesz potwierdzić też osobiście w placówce. W tym celu musisz złożyć wniosek przez internet, wpisać dane, o które prosi Cię formularz na stronie PZ, a następnie wraz z dowodem osobistym udać się do urzędu skarbowego, ZUS-u czy oddziału NFZ. To zdecydowanie najbardziej czasochłonny sposób, ale równie skuteczny co inne.
Profil zaufany to prosta i szybka metoda załatwiania spraw urzędowych. Jego założenie nie wymaga skomplikowanych procedur ani sprzętu, dlatego warto, by korzystali z niego zarówno młodsi, jak i starsi. Jeśli szukasz dokładnych instrukcji dla bliskich, które pozwolą im zrozumieć współczesne technologie i to, jak mogą być przydatne, odwiedź zakładkę Bliscy bezgotówkowi.