1. Dla Ciebie
  2. Artykuły
  3. Prawo konsumenta do zwrotu w sklepie internetowym – jakie prawa mi się należą?
Prawo konsumenta do zwrotu w sklepie internetowym – jakie prawa mi się należą?

Prawo konsumenta do zwrotu w sklepie internetowym – jakie prawa mi się należą?

3 min czytania

Zakupy przez internet są coraz popularniejsze. Okazuje się, że możesz zaopatrzyć się niemalże we wszystko, nie wychodząc z domu. Szeroki wybór produktów w połączeniu z wysokim poziomem wygody tego rozwiązania zdecydowanie zachęcają do tego, by robić zakupy przed komputerem. Jednak czasami nie wszystkie zakupione produkty spełniają Twoje oczekiwania. Jakie prawa konsumentów Ci przysługują? Kiedy możliwy jest zwrot towarów? Czy możliwy jest zwrot towaru bez paragonu? Poznaj odpowiedzi na te i inne pytania.

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Ile czasu na zwrot towaru kupionego przez internet ma konsument?
  • Jak dokonać zwrotu towaru w sklepie internetowym?
  • Kiedy otrzymasz zwrot kosztów za zwrócony towar?
  • Czy musisz tłumaczyć, dlaczego chcesz zwrócić zakupiony towar?

Zwrot towaru zakupionego przez internet – prawo konsumenta

Jeżeli decydujesz się na zakupy przez internet, zapewne wiesz, że możesz odesłać zakupione rzeczy. Zastanawiasz się, ile czasu na zwrot towaru Ci przysługuje? Odpowiedź znajdziesz w art. 27 Ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z tzw. prawem do odstąpienia od umowy masz 14 dni na zwrot towaru, licząc od momentu otrzymania przesyłki. Co więcej, prawo konsumenta zwrot towaru umożliwia bez wskazania przyczyny. Dzięki temu jeśli zmienisz zdanie lub stwierdzisz, że zakupione przez Ciebie przedmioty nie spełniają oczekiwań, bez problemu je oddasz. Warto jednak zapoznać się z procedurą zwrotu opisaną na stronach sklepów, z których korzystasz. Czasami wymagane jest wypełnienie dodatkowych dokumentów. W przypadku zakupu m.in. obuwia i odzieży formularze potrzebne do zwrotu towarów dołączane są do przesyłki.

Jeżeli decydujesz się na zakup przez internet usługi – masz to samo prawo. W ciągu 14 dni kalendarzowych od zawarcia umowy możesz z niej po prostu zrezygnować bez podania przyczyny.

Czytaj też: Sposoby płatności za zakupy przez internet

Zwrot towaru – jak go dokonać?

Kiedy zdecydujesz, że chcesz dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet, musisz poinformować o tym sprzedawcę w formie pisemnej. Możesz skorzystać z formularza zamieszczonego na stronie sklepu internetowego lub z formularza z Ustawy o prawach konsumenta.

Następnym krokiem jest odesłanie kupionych przedmiotów. Musisz opłacić przesyłkę zwrotną, jeżeli na stronie sklepu znajduje się informacja o tym, że to klient ponosi koszty przesyłki towaru do sprzedawcy. W przypadku zwrotu np. ubrań – nie zawsze musisz odsyłać kupione produkty. Część sklepów umożliwia zwrot towaru w sklepie stacjonarnym.

Ile czasu na zwrot towaru – terminy

Jak mówi prawo konsumenta, zwrot towaru zakupionego przez internet nie wymaga podawania przyczyny. Dzięki temu nie musisz obawiać się reakcji sprzedawcy. Masz 14 dni na zwrot od momentu otrzymania paczki. Nie musisz w żaden sposób tłumaczyć swojej decyzji. Wystarczy, że zapakujesz kupione produkty, wypełnisz formularz rezygnacji z umowy lub formularz zwrotu i odeślesz paczkę na adres wskazany przez sklep.

Jeśli dochowasz terminów i paczka dotrze do sprzedawcy, piłeczka jest po jego stronie. Od tego momentu on także ma 14 dni na zwrot środków.

Zwrot towaru bez paragonu

Jeżeli kupiłeś produkty przez internet, a teraz chcesz je zwrócić, powinieneś mieć dokument potwierdzający dokonanie transakcji. Najlepiej, jeśli zachowasz paragon. W przypadku, w którym zgubisz dowód zakupu, musisz udowodnić, że kupiłeś towar w danym miejscu.

Jeżeli sprzedawca tego wymaga, dołącz dowód zakupu do zwracanej paczki. Najlepiej, jeśli zapoznasz się z opisem procedury zwrotu na stronie konkretnego sklepu. Postępuj zgodnie ze wskazówkami, a dzięki temu szybko zwrócisz produkt, który nie spełnia Twoich oczekiwań.

Możliwość zwrotu towaru w określonym czasie jest bardzo wygodna, zwłaszcza teraz. W każdej chwili możesz dokonać zakupów bez obaw o to, że zostaniesz z nietrafionym produktem. Masz aż 14 dni na decyzję, czy dany produkt spełnia Twoje oczekiwania, czy wolisz skorzystać z prawa konsumenta. Zwrot w takim przypadku to czysta formalność.

Przeczytaj też: E - zakupy spożywcze

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy