Osoba niewidoma i karta, która ułatwia życie
Organizacja płatnicza Mastercard wprowadziła na rynek kolejną innowację. Tym razem mogą z niej skorzystać osoby niewidome i słabowidzące. To karta o charakterystycznym kształcie, który podpowiada, jaki rodzaj środka płatniczego trzyma się w ręku (np. kartę debetową, kredytową lub przedpłaconą). Jest to prosty i rewolucyjny gadżet ułatwiający osobom niepełnosprawnym korzystanie z usług finansowych.
Przeczytaj dalej, a dowiesz się:
- Ilu Polaków boryka się z niepełnosprawnością?
- Jakie ułatwienia dla osób niewidzących i słabowidzących oferują banki?
- Jak działa nowa karta Mastercard z technologią Touch Card?
- Co to jest blind notch?
Przeczytaj także: Jak możesz pomóc osobie z niepełnosprawnościami – Twoje prawa jako osoby towarzyszącej
Osoby niewidome – duża część społeczeństwa, która wcale nie musi być wykluczona
Nawet 30% polskiego społeczeństwa boryka się z trwałymi lub czasowymi ograniczeniami w poruszaniu się lub percepcji. To osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, przy pomocy kul, lasek, balkoników, protez, osoby niesłyszące, niewidome czy niedowidzące. W przypadku czasowych ograniczeń chodzi np. o kobiety w ciąży czy załatwiające codzienne sprawy z małymi dziećmi, a więc z wózkiem dziecięcym. Ten problem będzie się nasilał, ponieważ jesteśmy starzejącym się społeczeństwem. W Polsce żyje prawie 9 mln osób powyżej 60. roku życia. W 2030 r. będzie ich prawie 11 mln, a ta grupa społeczeństwa będzie stanowić aż jedną trzecią ludności.
Przeczytaj także: Udogodnienia dla niepełnosprawnych – w jaki sposób banki ułatwiają korzystanie ze swoich usług?
Ułatwienia dla niewidomych – co oferują osobom z niepełnosprawnością placówki bankowe?
Niepełnosprawność fizyczna powoduje często „niepełnosprawność społeczną”. Takim osobom znacznie trudniej wykonuje się codzienne czynności, np. robienie zakupów, załatwianie spraw urzędowych czy finansowych. Niewątpliwie sytuacja osób niepełnosprawnych jest dziś w Polsce lepsza niż jeszcze 10 czy 20 lat temu. Instytucje finansowe również dostrzegają ten problem, oferując np. różne udogodnienia.
Dla osób niewidomych lub niedowidzących przygotowuje się tzw. linie dla niewidzących, które pomagają im w dotarciu do okienka bankowego. Montuje się także specjalne bankomaty dla niewidomych. Standardem jest też to, że bankomatowe przyciski wyposażone są w charakterystyczne wypustki w alfabecie Braille'a. Niektóre bankomaty wydają instrukcje i komunikaty dźwiękowe, a dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa transakcji osoba niewidoma może wpiąć słuchawki do specjalnego gniazda. Ponadto ekrany niektórych bankomatów mają wbudowany tryb kontrastowy, co ułatwia wypłatę gotówki osobom słabowidzącym.
Dzięki specjalnym rozwiązaniom osoby niewidome bądź niedowidzące mogą też łatwiej poruszać się po stronach internetowych banków. Strony dostosowane są do czytania przez czytniki ekranów, można na nich ustawić wysoki kontrast czy powiększyć tekst. Klienci ze wzrokową niepełnosprawnością mogą też korzystać z obsługi bankowej przez telefon, choć to oczywiście opcja dostępna dla wszystkich klientów.
Przeczytaj także: Jak chronione są Twoje pieniądze w banku? Dyrektywa PSD2
Oznakowania dla niewidomych, czyli rewolucyjny pomysł Mastercard
Kolejnym rozwiązaniem, które może ułatwić życie osobom niewidomym, jest seria Touch Card. To prosta, ale skuteczna innowacja przygotowana przez organizację płatniczą Mastercard. Jej istotą są nacięcia na krótszym boku kart, dzięki którym osoba niepełnosprawna w łatwy sposób może odróżniać od siebie trzy rodzaje kart: debetową, kredytową i przedpłaconą (prepaid).
To użyteczne rozwiązanie. W przeszłości łatwo można było odróżnić od siebie przynajmniej kartę kredytową od debetowej. Numer karty, data ważności, imię i nazwisko posiadaczy karty kredytowej były wypukłe. Obecnie coraz więcej kart ma płaskie wzory, bez wytłoczonych nazw i numerów, dlatego rozpoznawanie kart płatniczych sprawia realną trudność osobom niedowidzącym. Dotykowe rozwiązanie pozwoli konsumentom odróżniać od siebie karty płatnicze i łatwiej wybrać tę, którą chcą zapłacić.
Nowe karty kredytowe z serii Touch Card mają okrągłe wycięcie, karty debetowe – szerokie, kwadratowe wycięcie, a karty przedpłacone – wycięcie trójkątne. Jak zapewnia organizacja Mastercard, ten standard został dostosowany do terminali płatniczych i bankomatów, dzięki czemu można go wdrożyć na dużą skalę. Tego typu akcesoria dla niewidomych już wkrótce mogą okazać się ułatwieniem dla wielu osób, dla których korzystanie z karty do tej pory było problematyczne.
Przeczytaj także: Dlaczego terminal odrzuca transakcję kartą i co zrobić w tej sytuacji?
Pomoce dla niewidomych: karta z wcięciem blind notch
Na podobnej zasadzie działa inna innowacja przygotowana z myślą o osobach niewidomych lub słabowidzących. Chodzi o tzw. blind notch, czyli charakterystyczne wcięcia na karcie, którą w Polsce wdrożył m.in. Santander Bank. Opcję karty z blind notch oferuje też fintech Twisto, który specjalizuje się w płatnościach odroczonych.
Karta ma zaokrąglone wcięcie na jednej z krótszych krawędzi, dzięki czemu klienci łatwo mogą się zorientować, którą stroną powinni wsunąć kartę do bankomatu lub terminalu płatniczego w punkcie handlowo-usługowym. Zaskakujący jest fakt, że tak niewielka i pomysłowa modyfikacja wyglądu karty może w sposób znaczący ułatwić korzystanie z niej osobom z niepełnosprawnością wzroku.
Przeczytaj także: Karty płatnicze – rodzaje i funkcje