1. Dla Ciebie
  2. Artykuły
  3. Jak zamknąć konto w banku sprawnie i bezpiecznie?
Jak zamknąć konto w banku sprawnie i bezpiecznie?

Jak zamknąć konto w banku sprawnie i bezpiecznie?

4 min czytania

Wierność jednemu bankowi już dawno się nie opłaca. Na lepsze warunki mogą liczyć głównie nowi klienci. Może więc pomyśl o znalezieniu lepszej i tańszej oferty, a potem zamknij konto? Dodatkowo możesz wówczas zdobyć bonus, na którym zarobisz. Zanim jednak podejmiesz taką decyzję, przygotuj się do zamknięcia starego rachunku, bo nie zawsze jest to proste i może potrwać. Poznaj wszystkie niezbędne szczegóły na temat zamykania konta w banku!

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • O czym musisz pamiętać, zamykając konto?
  • Na co zwrócić uwagę przy rozstawaniu się z bankiem?
  • W jaki sposób złożyć wniosek o zamknięcie konta?

Czytaj też: Czym jest PRP, czyli podstawowy rachunek płatniczy?

Zamknięcie konta w banku – o czym musisz pamiętać?

Konto możesz otworzyć w kilka minut, ale jego zamknięcie – to już wyższa szkoła jazdy. W większości banków rozstanie trwa 30 dni, a czasem dłużej, jeżeli bank zastrzega sobie kilka dni na rozpatrzenie wniosku i dopiero później zaczyna odliczać czas wypowiedzenia. Możesz jednak usprawnić ten proces, jeśli będziesz pamiętać o załatwieniu kilku najważniejszych spraw.

Pierwszą rzeczą, o której musisz pomyśleć, jest uregulowanie wszystkich zobowiązań wobec banku – spłaceniu limitu w koncie osobistym oraz karty kredytowej, jeżeli takie produkty posiadasz i masz możliwości. Jeżeli nie, sprawdź jakie warunki spłaty oferuje twój bank.

Czytaj też: Jak najtaniej pożyczyć pieniądze na wakacje?

Zawsze możesz skorzystać z rachunku technicznego do obsługi produktów kredytowych, który z reguły jest bezpłatny. Brak możliwości spłaty kredytu da się więc załatwić. Schody mogą jednak się zacząć w przypadku ujemnego salda.

Wydaje ci się, że „wyzerowałeś” konto, a tu się okazuje, że jesteś na minusie? Musisz pamiętać, że od dyspozycji zamknięcia rachunku do jego rzeczywistego zamknięcia może upłynąć 30 dni, a nawet więcej. W tym czasie bank może pobrać jakąś opłatę za poprzedni miesiąc, np. za prowadzenie rachunku lub za kartę debetową. W takim przypadku bank nie zamknie Twojego konta.

Zobacz również: Czym są płatności cykliczne i czy warto z nich korzystać?

Musisz więc szybko uzupełnić saldo. Możesz też sprawdzić, czy i ile bank miesięcznie Ci potrąca na poczet danych opłat i kilka złotych na koncie zostawić, a później złożyć dyspozycję przelania pozostałych pieniędzy na nowy rachunek. Wcześniej tylko sprawdź, czy Twój bank nie potrąca za tę usługę więcej, niż zostało Ci na rachunku (choć nie zawsze usługa ta jest płatna). Większe kwoty lepiej wypłacić wcześniej z bankomatu, bo w oddziale będzie to kosztowne.

Zamknięcie konta w banku – kobieta wypełniająca wniosek

Jak zamknąć konto w banku w bezpieczny sposób?

Samo złożenie wniosku o zamknięcie konta jest coraz prostsze. Większość banków ma odpowiednie formularze na swoich stronach internetowych. Wystarczy, że taki wypełnisz i wyślesz, korzystając z bankowości internetowej lub e-maila. Niestety przeszkodą w jednym z banków może być fakt, że wymaga on, aby formularz wysłany e-mailem sygnować za pomocą podpisu kwalifikowanego.

Zamknięcie konta bakowego a rezygnacja z karty (ramka)

Może się też zdarzyć, że twój bank nie nadąża za cyfryzacją i wymaga wysłania listu poleconego z formularzem wypowiedzenia umowy albo wizyty w oddziale. W ten sposób, licząc na Twój brak czasu czy lenistwo, może chcieć Cię zatrzymać lub przekonać do zmiany decyzji, przedstawiając atrakcyjniejszą ofertę.

Ile kosztuje zamknięcie konta w banku i o czym jeszcze musisz pamiętać?

Zamknięcie konta zasadniczo nie powinno się wiązać z żadnymi opłatami. Na wszelki wypadek jednak zawsze sprawdź, w jaki sposób rozwiązał tę kwestię Twój bank. Bywa bowiem, że samo zamknięcie rachunku jest bezpłatne, jednak bank nalicza sobie pewne kwoty za późniejsze przelanie środków z zamykanego konta na inny rachunek.

Zobacz też: Reklamacja transakcji bezgotówkowej: zwrot pieniędzy na kartę lub konto

Warto też pamiętać, że sposób wypowiedzenia umowy nie jest we wszystkich bankach taki sam. Różne też są dokumenty wymagane do przeprowadzenia całej operacji:

  • zawsze potrzebny jest formularz wypowiedzenia umowy, a przy wizycie w oddziale – także dowód osobisty,
  • decyzja o formie wypłaty pieniędzy z rachunku,
  • w bankach, które dopuszczają wypowiedzenie umowy telefonicznie, wymagane są odpowiednie kody i dane, które pozwalają na zweryfikowanie Twojej tożsamości.

Jak zamknąć konto w banku - krok po kroku

Zobacz także: Historia rachunku bankowego – jak może Ci pomóc w kontrolowaniu wydatków?

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy