Influencer marketing – sprawdź, jak to działa, by nie dać się oszukać!
Influencer marketing to bardzo skuteczna metoda promocji produktów i usług. W Polsce jeszcze do niedawna nie była poddawana ścisłej kontroli, jednak od kiedy UOKiK wziął te działania pod lupę, sytuacja uległa zmianie. Jakie zobowiązania nałożono na influencerów reklamujących produkty? Co im grozi za niestosowanie się do przepisów? Na co powinni zwracać uwagę obserwatorzy korzystający z ich poleceń? Przeczytaj tekst, by dowiedzieć się więcej na ten temat!
Z artykułu dowiesz się:
- Czym jest influencer marketing? Definicja
- Jakie zobowiązania nałożył UOKiK na influencerów podejmujących współprace reklamowe?
- Na co powinieneś zwracać uwagę, oglądając treści zamieszczane przez influencerów?
Zobacz również: Promocje i chwyty marketingowe – jak nie dać się zmanipulować?
Influencer marketing – co to jest?
O influencerach mówimy głównie w kontekście twórców internetowych, czyli osób, które budują autorytet wśród odbiorców poprzez zamieszczanie danego rodzaju treści na swoich kanałach w mediach społecznościowych, np. na YouTubie. Niektórzy z nich wykorzystują wiele platform, by dotrzeć do jak najszerszego grona obserwatorów, inni skupiają się tylko na jednej. Wyróżnia się między innymi:
- blogerów (influencerów prowadzących blogi),
- youtuberów (influencerów publikujących filmy na YouTubie),
- instagramerów (influencerów publikujących treści na Instagramie),
- streamerów (influencerów, którzy na żywo publikują video z przebiegu gry, w którą grają).
Już kilka lat temu firmy marketingowe oraz producenci różnego rodzaju towarów czy usług zauważyli, że wpływ, jaki mają influencerzy na swoich odbiorców, jest ogromny. Gdy popularny twórca internetowy chwali jakiś produkt, znacząco rośnie sprzedaż tej rzeczy. Doprowadziło to do tego, że firmy zaczęły zwracać się do takich osób z propozycjami biznesowymi. Tę współpracę pomiędzy markami a influencerami określa się mianem influencer marketingu.
Sprawdź też: Social commerce, czyli zakupy w mediach społecznościowych – czy to na pewno bezpieczne?
Współpraca komercyjna między firmą a influencerem może przybierać rożne formy. Do najczęściej stosowanych należą:
- wysyłanie przez marki paczek PR-owych do influencerów – paczki wysyłają działy komunikacji, paczki zawierają produkty, które influencerzy mogą przetestować, a potem napisać lub nagrać o nich swoją opinię;
- afiliacja – influencer zamieszcza w swoich treściach tzw. linki afiliacyjne, jeśli użytkownik internetu w nie wejdzie lub coś kupi za ich pośrednictwem, twórca takiego wpisu dostaje niewielką prowizję;
- materiał sponsorowany – marka zamawia odpłatnie u influencera konkretny materiał na jakiś temat, np. film dotyczący danej serii produktów;
- treść przygotowana przez influencera – może to być np. wpis albo film, które potem opublikowane są na Facebooku lub Instagramie danej firmy;
- patronat marki nad influencerem – firma może np. ufundować nagrody w zorganizowanym przez influencera konkursie lub być mecenasem jego ciekawej podróży;
- lokowanie produktu – influencer zobowiązuje się do zaprezentowania produktu marki, co może wyglądać różnie, np. może nagrać test danej rzeczy, ustawić ją w tle podczas nagrywania materiału itd.
Działania UOKiK: influencerzy pod lupą
Jeszcze do niedawna w Polsce działania influencerów opierające się na współpracy z markami nie były ściśle regulowane. Niektórzy twórcy informowali o tym, że dana firma wysłała do nich paczkę z produktami do testów lub zapłaciła za promocję i stąd produkty prezentowane w danym materiale, jednak wielu z nich pomijało tę informację. Doprowadzało to do sytuacji, w których konsumenci czuli się zmanipulowani i oszukani po skorzystaniu z polecenia influencera, który reklamował coś, o czym w wielu przypadkach nie miał pełnej wiedzy.
Aktualnie taka kryptoreklama jest niezgodna z prawem. Od niedawna istnieje także obowiązek oznaczania reklam i odróżniania ich od materiałów niekomercyjnych. Problemy z transparentnością influencer marketingu oraz konieczność uregulowania działań influencerów dostrzegł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wdrożył on działania mające na celu ochronę konsumentów oraz uregulowanie współpracy pomiędzy twórcami czy reprezentującymi ich agencjami influencer marketingu a markami.
Czytaj też: Fake newsy – jak nie dać się zwieść?
Influencer marketing od A do Z – na co powinieneś uważać?
W wytycznych UOKiK z rekomendacjami dla twórców internetowych znalazły się porady dotyczące tego, jak należy oznaczać materiały sponsorowane, jak powinny wyglądać współprace komercyjne, w jaki sposób stosować autopromocję (treści promujące markę własną influencera) itd.
Pojawiły się również treści kierowane do odbiorców, które przestrzegają przed obdarzaniem nadmiernym zaufaniem osób publikujących w mediach społecznościowych*. Naczelną zasadą, którą zaleca kierować się prezes UOKiK, jest zasada ograniczonego zaufania. Influencerzy publikują reklamy i zarabiają na tym, że ich odbiorcy kupują dane produkty. Należy pamiętać jednak, że bardzo często nie są to osoby, które są rzeczywiście autorytetami w danej dziedzinie. Z tego powodu ich polecenia dotyczące niektórych towarów należy traktować z dużą dozą krytycyzmu.
Przeczytaj także: Jak bezpiecznie kupować na tzw. pokazach?
* https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18476