ePUAP – zaloguj się i załatw sprawę w urzędzie bez wychodzenia z domu!
Długie kolejki w urzędach to już w większości przypadków przeszłość. Rozwiązaniem tej niewygodnej sytuacji jest bowiem platforma ePUAP. Znacznie upraszcza ona m.in. składanie wniosków i komunikowanie się z jednostkami administracji publicznej. Załatw sprawę w urzędzie o dowolnej porze dnia lub nocy, korzystając wyłącznie z własnego komputera – teraz to możliwe! Sprawdź, jak skorzystać z elektronicznej platformy ePUAP.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czym jest ePUAP?
- Jak założyć konto ePUAP?
- Jak wygląda logowanie do ePUAP?
- Jak załatwić sprawy urzędowe przez internet?
- Czy z ePUAP mogą korzystać przedsiębiorcy?
ePUAP – co to jest i do czego służy?
ePUAP to de facto elektroniczny urząd – portal stworzony z myślą o tych, którzy chcą swobodnie korzystać z usług urzędów jedynie za pośrednictwem internetu. Platforma ta umożliwia Ci otrzymanie potrzebnego zaświadczenia lub odpisu bez konieczności stania w długiej kolejce. System dostępny jest również poza godzinami pracy instytucji publicznych – dzięki czemu załatwisz sprawy urzędowe przez internet o dowolnej, dogodnej dla Ciebie porze.
Korzystanie z systemu ePUAP jest w pełni bezpieczne i skraca czas trwania procedur administracyjnych. Co więcej, jest to wygodne rozwiązanie, które w czasie zagrożenia epidemicznego chroni pracowników publicznych oraz obywateli, nie narażając ich na bezpośredni kontakt z innymi osobami – a więc i potencjalnymi wirusami.
Konto ePUAP – wniosek o założenie i rejestracja
Jeśli chcesz w pełni korzystać z możliwości systemu elektronicznego PUAP, wystarczy, że założysz bezpłatne konto. Aby to zrobić, wypełnij krótki formularz, a następnie podaj swoje dane identyfikacyjne. Jeśli na tym etapie wpiszesz swój numer PESEL, system automatycznie założy dla Ciebie również tzw. Profil Zaufany.
Profil Zaufany możesz również założyć przy pomocy strony internetowej Twojego banku. Wystarczy, że zalogujesz się do swojej bankowości elektronicznej i wpiszesz kod SMS. Taka operacja potwierdzi Twoją tożsamość, dzięki czemu będziesz w stanie podpisywać większość dokumentów wysyłanych online.
Czytaj też: Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
Istnieje jeden wyjątek od tej procedury. Mianowicie jeśli zakładałeś konto bankowe zdalnie (czyli np. złożyłeś wniosek o otwarcie rachunku przez Internet, a umowa została dostarczona i odebrana po podpisaniu przez kuriera), wówczas musisz stawić się osobiście w swoim banku, aby móc założyć Profil Zaufany. Nie martw się jednak – proces ten trwa tylko chwilę. Pracownik banku poprosi Cię o okazanie dowodu osobistego, sprawdzi zgodność danych z tymi wpisanymi do systemu – i gotowe!
A co zrobić, jeśli np. nie masz konta w banku albo z innych powodów nie zamierzasz zakładać Profilu Zaufanego, a jednocześnie chciałbyś załatwić sprawę urzędową online? W takim wypadku możesz skorzystać z wersji tymczasowej Profilu. Ma ona ważność do 3 miesięcy i nie można tego terminu przedłużyć (chyba że w kraju będą narzucone ograniczenia związane z pandemią koronawirusa). Aby założyć taki Tymczasowy Profil Zaufany, wystarczy umówić rozmowę wideo z urzędnikiem. Odbędziesz ją za pośrednictwem wybranej aplikacji służącej do komunikacji online z użyciem kamery (np. Microsoft Teams).
Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz pod adresem: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany.
ePUAP – logowanie bez problemów
Logowanie do ePUAP jest bardzo proste i intuicyjne. Jeśli założyłeś już konto, wystarczy, że wejdziesz na www.epuap.gov.pl: „Logowanie” i przejdziesz do swojego profilu ePUAP. Login (inaczej identyfikator) został już podany przez Ciebie podczas rejestracji w systemie. Jeśli go nie pamiętasz, możesz skorzystać z opcji przypominania loginu (to samo dotyczy zapomnianego hasła – je również możesz odzyskać).
Gdy pomyślnie przeszedłeś przez logowanie, ePUAP daje Ci możliwość wyboru sprawy, którą chcesz załatwić. Są one czytelnie uporządkowane i podzielone na różne kategorie, a więc bez trudu znajdziesz interesującą Cię kwestię. Jeśli np. zamierzasz złożyć wniosek w jakiejś sprawie, system poprowadzi Cię krok po kroku przez szczegóły wypełnienia danego formularza. Następnie podpiszesz go (za pomocą Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego) i wyślesz w formie elektronicznej. Urząd poinformuje Cię o załatwieniu sprawy lub skontaktuje się z Tobą w przypadku jakichkolwiek problemów.
ePUAP gov – jak wygląda załatwianie spraw w urzędzie?
Za pomocą platformy ePUAP możesz załatwić ogromną liczbę spraw urzędowych – m.in. złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, wypełnić e-PIT, założyć kartę EKUZ czy zarejestrować się jako osoba bezrobotna. Tą drogą komunikują się z obywatelami m.in. następujące instytucje:
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) – możesz przejrzeć swoje zwolnienia lekarskie oraz sprawdzić wysokość przyszłej emerytury;
- Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) – za pomocą ePUAP możesz wyrobić m.in. kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego);
- Urząd Stanu Cywilnego (USC) – uzyskasz tu odpisy aktów urodzenia, zgonu czy małżeństwa, ale też zgłosisz urodzenie dziecka;
- Urząd Skarbowy (US) – w elektronicznym portalu PUAP w prosty sposób możesz zgłosić np. spadek lub darowiznę;
- Krajowy Rejestr Karny (KRK) – w tym miejscu możesz pobrać zaświadczenie o niekaralności;
- Urząd Pracy (UP) – konto ePUAP umożliwia Ci szybkie zarejestrowanie się jako osoba bezrobotna;
- samorządy i inne jednostki administracji publicznej – możesz złożyć wniosek o dowód osobisty, dopisać się do listy wyborców, zgłosić utratę prawa jazdy, zarejestrować działalność gospodarczą, złożyć wniosek o Kartę Dużej Rodziny
Logowanie ePUAP dla przedsiębiorców
Każdy obywatel, który posiada numer PESEL, ma aktywne konto na platformie oraz jest w stanie potwierdzić swoją tożsamość w internecie, może korzystać z konta ePUAP. Ta informacja dotyczy również przedsiębiorców, którzy za pomocą systemu mogą na przykład zarejestrować działalność gospodarczą czy też rozliczyć VAT. Wystarczy, że przedsiębiorca ma swój Profil Zaufany (lub podpis kwalifikowany), którym może w bezpieczny sposób sygnować dokumenty. Portal ePUAP umożliwia również dokonywanie zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), co może znacząco ułatwić pracę osobie, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.
Sprawdź też: Jak płacić rachunki przez internet?