1. Dla Ciebie
  2. Artykuły
  3. Co robić, gdy bankomat wciągnął kartę?
Co robić, gdy bankomat wciągnął kartę?

Co robić, gdy bankomat wciągnął kartę?

3 min czytania

Obsługa bankomatu nie powinna być czynnością stresową, ale wizja pożegnania się z kartą skutecznie wywołuje niemiłe dreszcze nawet wśród najbardziej wprawionych użytkowników. Choć awaria bankomatów zdarza się coraz rzadziej, warto uważać na niestandardowe zachowania maszyn. Co zrobić, gdy bankomat zabrał kartę?

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Czy awaria bankomatów to częste zjawisko?
  • Dlaczego bankomat nie oddał karty?
  • Co zrobić, gdy bankomat wciągnął kartę?
  • Awaria bankomatu – jak uzyskać duplikat karty?

 

Czy w Polsce awaria bankomatów to częste zjawisko?

Analitycy nie prowadzą dokładnych szacunków w kontekście samych maszyn, ale pewien ogląd o skali problemu mogą dawać dostępne dane. Cykliczne sprawozdania portalu Fintek.pl pokazują, że tylko w roku 2019 doszło do 40 znaczących komplikacji w polskim systemie bankowym. Dla porównania na przestrzeni roku 2018 zespół zaobserwował ponad 50 podobnych sytuacji, więc obserwujemy pewną tendencję spadkową[1]. Prawdziwa plaga bankomatowych problemów notowana była na początku dekady. Dokładnie 8 listopada 2013 roku aż 150 tys. klientów tylko jednego banku miało problem z dostępem do własnych środków[2].

Banki rokrocznie deklarują poprawę standardów zarówno płatności bezgotówkowych, jak i operacji tradycyjnych. Wciąż jednak awaria bankomatów to zjawisko stosunkowo częste (i to nie tylko w Polsce). Jak wynika z danych serwisu Statista na całym kontynencie straty wynikające m.in. z problemów systemowych oraz ataków hakerskich w roku 2019 oszacowano na 1,09 mln euro. Podobne sytuacje liczone są w dziesiątkach tysięcy, ponieważ tylko w tym okresie analitycy potwierdzili 18 217 przypadków[3].

 

 

Dlaczego bankomat nie oddał karty?

Problem z bankomatami często ma bardzo prozaiczną przyczynę: postępowanie wbrew zaleceniom producenta oraz nieprzestrzeganie (często intencjonalne, częściej wynikające z roztargnienia czy zmęczenia) zamieszczonych instrukcji obsługi. Awaria bankomatu w dużej mierze zależy od – wydawałoby się trywialnych – kwestii dotyczących przykładowo tego, którą stroną włożyć kartę do bankomatu.

Jedną z głównych przyczyn zatrzymania karty jest kilkukrotne wpisanie nieprawidłowego kodu PIN. W celu ochrony Twoich środków przed osobami trzecimi (i tzw. skimmingiem) bank automatycznie zablokuje dostęp do wypłaty. Innym powodem może być wcześniejsze zastrzeżenie karty lub korzystanie z niej po wygaśnięciu ważności (zazwyczaj po 3 lub 5 lat od momentu wydania).

Awaria bankomatu, czyli co zrobić, gdy bankomat wciągnął kartę?

Jeśli po zakończeniu transakcji bankomat nie oddał karty, przede wszystkim zachowaj spokój. Najwięcej szczęścia będziesz miał, jeśli awaria bankomatu miała miejsce bezpośrednio przy placówce banku. Wtedy od razu możesz zgłosić problem pracownikom instytucji i postępować zgodnie z ich wskazówkami. W przypadku, gdy znajdujesz się w znacznej odległości od najbliższej filii, zadzwoń pod numer telefonu infolinii podany na terminalu. W międzyczasie warto także zastrzec kartę.

Czas oczekiwania na zwrot wciągniętej karty – po dopełnieniu wszelkich formalności – wynosi zazwyczaj jeden dzień. Właściciel karty – czyli bank – może wysłać zgubę na Twój adres domowy lub wezwać Cię po nią bezpośrednio do placówki.

Awaria bankomatu – uzyskanie duplikatu karty

Finałem całej historii o wciągnięciu karty jest jej odzyskanie lub uzyskanie duplikatu, a więc prawie dokładnej kopii dotychczasowego produktu. Aby ją otrzymać, banki wymagają wypełnienia formularza (często online), w którym proszą o podanie m.in. rodzaju karty, numeru, daty ważności, personaliów, a także o opis zdarzenia, podczas którego doszło do utraty. Awaria bankomatu nie musi być jedynym powodem wniosku, częstą motywacją klientów są także uszkodzenia mechaniczne samego produktu czy zgubienie go.

Warto zajrzeć do zapisów umowy i szczegółowo prześledzić wszystkie niuanse. Czasami zdarza się, że to, że bankomat „wciągnął” kartę nie jest jeszcze końcem problemów. Niektóre banki poza dopełnieniem niezbędnych formalności żądają także dodatkowej opłaty za wydanie duplikatu.

Obsługa bankomatu z roku na rok staje się coraz prostsza, a ze względu na dynamiczny rozwój płatności bezgotówkowych oraz bankowości mobilnej – także coraz mniej popularna. Na rynku wciąż jednak obecni są klienci, którzy stawiają na tradycyjną wypłatę środków, oraz miejsca, w których płatność dozwolona jest wyłącznie gotówką. Warto więc wiedzieć, co zrobić w przypadku awarii bankomatu i jak postępować, gdy ten sam bankomat po skończonej transakcji nie oddał karty.

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy