Black Friday – jak naprawdę z niego skorzystać?
Black Friday (Czarny Piątek) to bardzo promowana akcja marketingowa, która ma zachęcić konsumentów do dużych zakupów. Kuszeni jesteśmy obniżkami cen, promocjami i rabatami. Warto z nich korzystać, ale trzeba zachować przy tym zdrowy rozsądek i odrobinę sceptycyzmu. Poznaj sprawdzone sposoby na to, by nie przepłacić, i sprawdź, czy Black Friday się opłaca.
O czym przeczytasz w artykule:
- Kiedy jest Black Friday i na czym właściwie polega ten dzień?
- Black Friday – promocja czy ściema?
- Najlepsze promocje na Black Friday – gdzie ich szukać?
Czytaj też: Promocje i chwyty marketingowe – jak nie dać się zmanipulować?
Kiedy jest Black Friday i na czym właściwie polega ten dzień?
Black Friday (czyli Czarny Piątek) wypada w czwarty piątek listopada. Dla nas to bardzo nieintuicyjna data, ale dla mieszkańców Ameryki – skąd wywodzi się ten zwyczaj – wszystko jest jasne. W czwarty czwartek listopada świętują oni bowiem Dzień Dziękczynienia. To jedno z największych świąt w USA, podczas którego rodzina spędza wspólnie czas, je tradycyjnego pieczonego indyka, a wieczorem bierze udział w barwnej paradzie przechodzącej ulicami miasteczka.
Marketingowcy i handlowcy zauważyli, że następnego dnia wiele osób ma wolne od pracy. Chcieli więc zachęcić ich do wybrania się na zakupy i wydania pieniędzy na towary, które zalegają w magazynach i na półkach. Stąd akcje promocyjne, które teraz działają zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Rabaty w USA wynoszą nawet do 80-90%! Nic dziwnego, że punkty handlowe przeżywają oblężenie, a towar wyprzedaje się na pniu.
W Polsce tradycja Czarnego Piątku ma niespełna 10 lat, ale można odnieść wrażenie, że zakotwiczyła się w świadomości Polaków już na dobre. Małe sklepy, prywatne manufaktury i sieciówki planują na ten dzień atrakcyjne rabaty i promocje. Większość z nich już od początku listopada reklamuje się intensywnie, by klienci mieli czas przejrzeć asortyment i zaplanować wydatki. Liczą także na to, że zakupowy szał udzieli się również tym pozornie niezainteresowanym, a atmosfera „jedynej takiej okazji” skusi do niezaplanowanych zakupów jak największą liczbę ludzi.
Czytaj też: Zakupy przez internet – jakimi zasadami warto się kierować?
Black Friday – promocja czy ściema?
Szeroko zakrojone akcje promocyjne – jakie jak na przykład Czarny Piątek – bazują na naszej potrzebie przynależności. Skoro wszyscy biorą udział i korzystają z jedynych w swoim rodzaju okazji, a ja nie, mam poczucie, że coś mnie omija, tracę jakąś szansę, która więcej się nie powtórzy. Poczucie straty wywoływane przez media i speców od marketingu to skuteczne narzędzie sprzedażowe. W efekcie decydujemy się na coś tylko dlatego, że jest w promocji. A możliwość zrobienia zakupów z dużym rabatem i w limitowanym oknie czasowym działa na wielu z nas wyśmienicie – przestajemy myśleć racjonalnie i oddajemy się konsumpcyjnemu szałowi, karmiąc swój ośrodek nagrody w mózgu.
Co więcej, wiele promocji okazuje się zwyczajnym oszustwem, a sklepy podnoszą ceny, by następnie je obniżyć. „Świąteczny barometr cenowy” Deloitte – badanie, w którym specjaliści tej firmy monitorowali ceny produktów w polskich sklepach – wykazał, że ceny towarów w Black Friday w porównaniu do tych z poprzedniego tygodnia spadły średnio zaledwie o 3.4%. 69% produktów kosztowało tyle samo, 17% mniej, a 14% więcej*. Oczywiście nie do końca uczciwe praktyki jednych sprzedawców nie wykluczają tego, że inni mogą faktycznie przygotować atrakcyjne okazje. Warto jednak być świadomym zagrożeń i starać się nie wplątać z sprzedażowe manipulacje.
Najlepsze promocje na Black Friday – gdzie ich szukać?
Jak więc zyskać na Black Friday? Najlepsze okazje to często okazje na niewydanie pieniędzy! Zamiast kupować spontanicznie, pod wpływem impulsu i wszechogarniających reklam, lepiej działać metodycznie. Oto kilka wskazówek, które pozwolą Ci uchronić się przed zakupową wtopą:
- Zrób listę potrzebnych rzeczy – jeśli jest coś, co chcesz kupić, zapisz to na kartce. Pozwoli Ci to uniknąć impulsywnych wydatków, a skupić się na faktycznych potrzebach. Z wyprzedzeniem możesz przygotować się wówczas do Czarnego Piątku: przejrzeć ofertę sklepów, wybrać najatrakcyjniejszą, a w Black Friday wrócić i szybko zrobić zakupy, nie tracąc na nie czasu i energii.
- Użyj porównywarki cen – powstały już strony internetowe, które agregują ceny przedmiotów i pokazują, jak kształtują się one na przestrzeni miesięcy. Warto z nich korzystać, by sprawdzić, czy cena przed promocją nie została sztucznie zawyżona i czy w efekcie nie płacisz kwoty początkowej.
- Nie kupuj od razu – jeśli coś Ci się spodoba, dodaj to do koszyka (w przypadku sklepów internetowych) i… poczekaj. Czasem wystarczy kilka godzin, by uświadomić sobie, że zdecydowałeś się na dany produkt pod wpływem chwili, impulsu, pozornie atrakcyjnego rabatu, a w ogóle nie jest Ci on potrzebny, ani nie sprawi radości na dłuższą metę.
- Upewnij się co do możliwości zwrotu – pamiętaj, że jeśli robisz zakupy przez internet, przysługuje Ci prawo do zwrotu w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki. Jeśli po opadnięciu zakupowej gorączki uświadomisz sobie, że zakup był nietrafiony, możesz go odesłać. I warto korzystać z tej opcji – to żaden wstyd! W przypadku zakupów stacjonarnych prawo do zwrotu jest dobrą wolą sprzedawcy – dobrym pomysłem jest robienie zakupów w miejscach, gdzie jest on dopuszczalny.
Czytaj też: Jak rozpoznać uczciwy sklep internetowy?
* https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/podczas-tegorocznego-Black-Friday-srednie-obnizki-cen-siegnely-3-proc.html