1. Dla Ciebie
  2. Artykuły
  3. Bankowość mobilna – jak bezpiecznie z niej korzystać?
Bankowość mobilna – jak bezpiecznie z niej korzystać?

Bankowość mobilna – jak bezpiecznie z niej korzystać?

4 min czytania

Bankowość mobilna pomaga w sprawnym wykonaniu transakcji, które do niedawna wymagały wizyty w banku, komputera stacjonarnego lub laptopa. Teraz potrzebujesz jedynie smartfona z aplikacją mobilną i połączenia z internetem. Warto poznać kilka wskazówek na temat tego, jak zapewnić sobie bezpieczeństwo bankowe przy wykonywaniu szybkich przelewów i płaceniu za rachunki.

Z tekstu dowiesz się:

  • Co to jest bankowość mobilna?
  • Jak korzystać z bankowości mobilnej?
  • Bankowość mobilna a bankowość internetowa – różnice
  • Bankowość mobilna – jak bezpiecznie z niej korzystać?

Czytaj także: Płatność zbliżeniowa – co to jest i jak nią płacić?

Co to jest bankowość mobilna?

Bankowość mobilna to odmiana bankowości internetowej, która umożliwia dostęp do usług bankowych za pośrednictwem aplikacji w telefonie. W ten sposób za pomocą urządzenia z dostępem do internetu (może to być smartfon, telefon komórkowy, tablet) sprawdzisz stan swojego konta, wykonasz przelew, możesz śledzić historię swoich transakcji czy płacić za rachunki. Warto dodać, że bankowość mobilna jest też sposobem uwierzytelnienia transakcji dokonywanych w bankowości internetowej, np. przelewów.

Jakie przyczyny stoją za tym, że mobilna bankowość szybko stała się tak atrakcyjnym i rozpowszechnionym rozwiązaniem? Powodów jest wiele, ale można je podsumować krótkim stwierdzeniem: wygoda i bezpieczeństwo. Dzięki mobilnej bankowości – tak jak w wypadku bankowości internetowej – wszystkie sprawy możesz załatwić nie wychodząc z domu. Nie musisz więc wybierać się do placówki banku lub bankomatu (chyba że potrzebujesz gotówki, bo wówczas bankowość mobilna oczywiście nie pomoże). Bankowość mobilna pozwala też zrobić przelew czy sprawdzić stan konta za pomocą szybkiego dostępu do aplikacji – bez konieczności otwierania strony WWW i przechodzenia przez czasochłonny proces logowania.

Bankowe aplikacje mobilne – jak z nich korzystać?

Aby rozpocząć korzystanie z bankowości mobilnej, przede wszystkim trzeba mieć urządzenie z dostępem do internetu (telefon, smartfon lub tablet). Kolejnym krokiem jest ściągnięcie odpowiedniej aplikacji do bankowości mobilnej – ze sklepu Google Play lub App Store. Oczywiście konieczne jest do tego posiadanie wolnego miejsca w pamięci urządzenia. 

Po udanej instalacji każda aplikacja krok po kroku poprowadzi Cię przez proces rejestracji Twojego konta i ustawienie kluczowych dla Ciebie parametrów. Ustalisz m.in., w jaki sposób chcesz zyskać do niej dostęp (możliwe do wyboru opcje to np. podanie kodu PIN lub wzoru odblokowania blokady, zeskanowanie linii papilarnych palca czy rozpoznawanie twarzy), co chcesz widzieć na głównym pulpicie aplikacji czy też jak chcesz zatwierdzać przelewy. Aplikacje do bankowości mobilnej są zwykle bardzo intuicyjne w obsłudze i zrozumiałe nawet dla osób mało obeznanych z nowoczesnymi technologiami.

Bankowość mobilna a internetowa – różnice

Bankowość mobilna to jedna z odmian bankowości elektronicznej. Umożliwia ona szybki dostęp online do usług bankowych za pośrednictwem takich urządzeń jak smartfon czy tablet. Jak już wspomnieliśmy, wykonywanie wszelkich operacji jest w tym wypadku możliwe dzięki aplikacji mobilnej. „Bankowości internetowa” natomiast to pojęcie szersze – za jej pomocą kontaktujesz się z bankiem za pośrednictwem sieci, przez stronę WWW swojego banku.

Zobacz także: Jak bezpiecznie wykonywać transakcje mobilne?

Bezpieczeństwo aplikacji mobilnych – jak je zapewnić?

Używanie bankowości mobilnej jest wygodne, ale musisz pamiętać także o zasadach odpowiedniego korzystania z tego narzędzia. Może się bowiem zdarzyć, że ktoś będzie próbował zdobyć dostęp do Twojego konta czy danych osobowych albo wyłudzić pożyczkę. Nie bój się – nie znaczy to, że masz porzucić myśl o korzystaniu z bankowości mobilnej. Bezpieczeństwo Twoje i Twoich środków finansowych jest tu jednak kluczowe – dlatego stosuj się do poniższych kilku reguł, które pozwolą Ci uniknąć błędów.

  • Na telefonie lub tablecie, na którym logujesz się do systemu bankowości mobilnej, unikaj wchodzenia w podejrzane linki, na nieautoryzowane strony czy instalowania podejrzanego oprogramowania.
  • Ustal nieoczywiste hasło, o odpowiednim poziomie trudności. Nie powinien być to ciąg liczb np. „1234” czy zawierające twoje imię, datę urodzenia itp.
  • Regularnie zmieniaj hasło do bankowości mobilnej.
  • Utwórz wielostopniowy proces uwierzytelniania transakcji – na przykład poprzez kody, które przychodzą w wiadomościach SMS, by potwierdzać przelewy.
  • Ustal dzienne i jednorazowe limity transakcji, które uniemożliwią przelanie dużych kwot pieniędzy przy przejęciu danych.
  • Weryfikuj e-maile i SMS-y od banku – nawet gdy do złudzenia przypominają prawdziwe. Na bieżąco śledź ostrzeżenia przed oszustwami podawane w komunikatach na stronie Twojego banku.
  • Nie loguj się do bankowości mobilnej poprzez publiczną sieć wi-fi, by nie doszło do przejęcia Twoich danych.
  • Pamiętaj, aby zadbać o zabezpieczenie antywirusowe w telefonie.

Stosując się do tych prostych zasad, unikniesz przejęcia Twoich danych przez osoby trzecie i wyłudzenia pieniędzy przez hakerów. Oprócz tego pamiętaj, by nie podawać danych umożliwiających logowanie osobom trzecim ani nie umieszczać ich w miejscach, do których dostęp jest bardzo łatwy – np. w notatniku w telefonie, na zdjęciu czy w zeszycie w biurze.

Przeczytaj także: Zgubiłeś portfel albo Cię okradli? Sprawdź, jak zastrzec kartę!

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy