1. Polska bezgotówkowa
  2. Aktualności
  3. Za transport publiczny, parkingi i usługi miejskie Polacy chcą płacić szybko i wygodnie
Za transport publiczny, parkingi i usługi miejskie Polacy chcą płacić szybko i wygodnie

Za transport publiczny, parkingi i usługi miejskie Polacy chcą płacić szybko i wygodnie

2 min czytania

Jeszcze do niedawna w wielu miejscach mogliśmy płacić tylko gotówką. Należały do nich m.in. urzędy, komunikacja publiczna, parkingi czy toalety miejskie. Tymczasem, wzrost popularności płatności bezgotówkowych sprawił, że coraz więcej mieszkańców oczekuje wyboru możliwości płatności również w miejscach będących częścią infrastruktury miejskiej. 58% Polaków chce móc płacić cyfrowo w transporcie publicznym, a 54% na miejskich parkingach.

Polskie miasta dynamicznie rozwijają się w kierunku idei Smart City. Coraz więcej usług i spraw (również urzędowych) można zrealizować online i zapłacić za nie elektronicznie. Z takiej możliwości chętnie korzystamy jako mieszkańcy. Już ponad 65% wszystkich transakcji w Polsce realizowanych jest bezgotówkowo - pokazują wyniki badania przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa[1]. Większość Polaków chciałaby mieć wybór metody płatności również w transporcie publicznym (58%) i na parkingach (54%). Z kolei 45% badanych oczekuje płatności cyfrowych w toalecie miejskiej.

- Preferencje zakupowe polskich konsumentów diametralnie ewaluowały na przestrzeni ostatniej dekady w stronę samoobsługi i płatności elektronicznych. Za tymi zmianami powinni podążać również włodarze miast, aby tworzyć infrastrukturę miejską, która będzie odpowiadać na te potrzeby. Rozwój płatności cyfrowych to również krok w stronę rozwoju przestrzeni miejskiej oraz – w dalszej kolejności - możliwość wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, które poprawią jakość i komfort życia mieszkańców i obsługę turystów, a tym samym wpływają na atrakcyjność regionu – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Bezpłatne terminale dla urzędów i administracji publicznej

W ramach Programu Polska Bezgotówkowa urzędy i instytucje publiczne, takie jak szkoły, domy kultury, biblioteki, zakłady komunalne, a także muzea, ośrodki sportu i rekreacji mogą bezpłatnie skorzystać z terminala płatniczego i pobierać płatności w przestrzeni miejskiej w sposób cyfrowy. 

***

Fundacja Polska Bezgotówkowa

Fundacja została powołana w celu podejmowania działań w zakresie rozwoju płatności cyfrowych w Polsce, w szczególności poprzez rozbudowę sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechnianie i promocję obrotu bezgotówkowego, a także działania na rzecz budowy innowacji technologicznych w płatnościach. Interesariuszami Fundacji są: Mastercard, Visa, Ministerstwo Finansów, Związek Banków Polskich, a także banki i agenci rozliczeniowi.

***

Kontakt dla mediów

Fundacja Polska Bezgotówkowa
Edyta Piaszczyk
epiaszczyk@polskabezgotowkowa.pl 


 


[1] POLASIK Research, Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2023, raport badawczy, marzec 2024. Badanie przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy