1. Polska bezgotówkowa
  2. Aktualności
  3. Rosnący trend płatności bezgotówkowych w polskich wsiach
Rosnący trend płatności bezgotówkowych w polskich wsiach

Rosnący trend płatności bezgotówkowych w polskich wsiach

2 min czytania

Zjawisko popularyzacji nowoczesnych form płatności jest szczególnie widoczne w dużych miastach. Płatności zbliżeniowe z użyciem karty, smartfona czy BLIK-a są tam już właściwie standardem. Obrót bezgotówkowy jest także coraz powszechniejszy w gminach wiejskich i mniejszych miejscowościach, jednak rozwój tych transakcji jest tam nieco wolniejszy. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania „Białe plamy w akceptacji kart płatniczych a wykluczenie finansowe” opublikowanego w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Warto Bezgotówkowo”.

Wyniki badania pokazują, że liczba punktów handlowo-usługowych, w których mieszkańcy deklarują możliwość płatności kartą systematycznie rośnie. W 2021 r. potwierdza to 46,30% ankietowanych. Przypomnijmy, że w poprzednich latach było to: 44,20% (2020), 42,26% (2019) oraz 41,25% (2018).

Jednocześnie zmniejsza się także liczba wsi, w których mieszkańcy nie mogą zapłacić bezgotówkowo. W 2021 r. jest to 53,70%, co w porównaniu do 2018 roku (58,75%) oznacza spadek o ponad 5 punktów procentowych. Warto również podkreślić, że systematycznie zmniejsza się liczba sklepów, w których można zapłacić wyłącznie gotówką. W badaniu z 2018 r. w 19,54% wsi był przynajmniej jeden sklep, ale można w nim było płacić tylko gotówką, natomiast w 2021 r. liczba ta istotnie maleje – do 8,23%.

Wyniki badania jednoznacznie wskazują na wzrost popularności transakcji bezgotówkowych w mniejszych miejscowościach i wsiach. Bardzo nas ten trend cieszy, bo pokazuje, że Polacy chcą płacić wygodnie i bezpiecznie. Powinniśmy mieć taką samą możliwość, by za zakupy zapłacić kartą, smartfonem czy zegarkiem, zarówno w małym wiejskim sklepie, jak i dużym centrum handlowym. Miejsce zamieszkania nie powinno przecież ograniczać dostępu do nowoczesnych form płatności – komentuje Grażyna Ciurzyńska, Prezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa, Partner Strategiczny kampanii edukacyjno-informacyjnej „Warto Bezgotówkowo”.

W Polsce wciąż wstępują tzw. białe plamy płatnicze. Pomimo tego zauważalny jest jednak trend popularyzacji płatności bezgotówkowych na terenach wiejskich oraz zwiększenie dostępności tego rodzaju płatności. Wspomniane zjawisko najlepiej obrazuje wykres ujęty w badaniu, który jednoznacznie pokazuje coraz większą dostępność płatności bezgotówkowych w większości branż m.in. sklepach spożywczych, aptekach czy stacjach paliw.

Badanie ma na celu pokazanie na jak wielu obszarach wiejskich występuje zjawisko tzw. białych plam, czyli miejscowości, w których jest przynajmniej jeden punkt handlowo-usługowy, ale mieszkańcy nie mogą w nim zapłacić bezgotówkowo. Analiza przygotowywana jest cyklicznie przez zespół badawczy z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości. Badanie zostało zrealizowane w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Warto Bezgotówkowo”.

Kampania „Warto Bezgotówkowo” jest realizowana pod patronatem Ministerstwa Finansów, na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa. Jej inicjatorem jest Koalicja na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.

Dostępne jest również badanie „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2021” – badanie można znaleźć na stronach kampanii (WartoBezgotowkowo.pl) oraz WIB (www.wib.org.pl).

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy